România intenționează să cumpere singurul port maritim din Republica Moldova, decizia fiind anunțată încă de acum doi ani. Luna trecută, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a lansat licitația pentru vânzarea Portului Giurgiulești, port pe care îl deține încă din 2021. În acest sens, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a inițiat și ea o procedură de achiziție a serviciilor de consultanță pentru proiectul Sunrise, și anume achiziția ICS Danube Logistic SRL.
Cinci operatori economici au depus oferte la procedura de achiziție. Valoarea totală estimată a contractului scos la licitație este de 2.056.500 de lei, fără TVA, adică aproximativ 400.000 de euro.
Iată care sunt ofertanții:
- Ofertant unic Pricewaterhouse Coopers Management Consultants
- Ofertant unic Suciu & Asociații SPARL
- Ofertant unic Societate Civilă de Avocați ,,Bulboaca & Asociații“
- Asocierea formată din Stratulat Albulescu SPRL (lider) și Lotul Advisory Services
- Asocierea formată din Emergency Business Consultin (lider), Verjel&Asociații SCA și Apparaisal & Valuation.
Obiectul contractului îl reprezintă prestarea serviciilor de consultanță pentru proiectul Sunrise, în vederea achiziționării pachetului de acțiuni deținut de BERD la ICS Danube Logistic SRL, operatorul Portului Giurgiulești.
BERD, proprietarul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port maritim-fluvial al Republicii Moldova, a lansat un proces structurat de fuziuni și achiziții (M&A) printr-o procedură de licitație internațională, cu scopul de a identifica potențiali investitori strategici și financiari care pot sprijini, în continuare, dezvoltarea cu succes și pe termen lung a acestui activ strategic pentru Republica Moldova.
„Procesul de fuziuni și achiziții este în curs de desfășurare și se realizează în deplină coordonare cu Guvernul Republicii Moldova, inclusiv în ceea ce privește viitorul cadru comercial și juridic al portului, menit să faciliteze investițiile interne în concordanță cu cele mai bune practici și standarde internaționale din acest domeniu“, transmitea BERD.
„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra Statul Român și de a-l dezvolta“, spunea fostul premier Marcel Ciolacu.
Andreea CONDURACHE