Sute de angajaţi ai Direcţiei pentru Protecţia Copilului, departe de familii: sunt izolaţi la locul de muncă

0
6094
Petre Dinică

Petre Dinică: “Le mulţumesc tuturor”

Şi-au făcut bagajele şi au intrat vineri, 24 aprilie a.c., în izolare la muncă! Discutăm despre a doua serie de angajaţi ai Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Constanţa, care lucrează în centrele pentru copii şi persoane adulte cu dizabilităţi. Decizia a fost impusă prin Ordonanţa Militară Nr. 8, pentru prevenirea infectării cu noul coronavirus. Direcţia are în subordine mai multe centre pentru copii şi persoane adulte în care sunt cazate peste 1.000 de  persoane, dintre care peste 700 sunt adulţi.

În contextul pandemiei de coronavirus, angajaţii Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Constanţa  au fost împărțiți în două serii și vor fi izolați la locul de muncă în perioade de câte 14 zile. Pe parcursul perioadei de izolare, angajații sunt cazați în centrul în care își desfășoară activitatea. După această perioadă, va urma o alta, similară, de izolare la domiciliu.  “Art. 10 (1) Se instituie, pe perioada stării de urgență, măsura de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul angajat al centrelor pe o perioadă de 14 zile. (2) Perioada prevăzută la alin. (1) este urmată ciclic de o perioadă de izolare preventivă la domiciliu, pe o perioadă egală cu cea de izolare”, se specifică în Ordonanţa Militară nr. 8. Până la acest moment, Direcţia de Sănătate Publică a efectuat sute de teste la DGASPC Constanţa, iar toate rezultatele au fost negative. Instituţia manageriată de Petre Dinică a fost nevoită să recurgă la o serie de măsuri de protecţie atât pentru angajaţi, cât şi pentru beneficiarii din centrele de plasament. Potrivit Ordonanţei Militare nr. 8, refuzul izolării preventive la locul de muncă de către personalul centrelor atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz. De asemenea, accesul vizitatorilor, aparținătorilor, susținătorilor/reprezentanților legali ai beneficiarilor serviciilor sociale în centrele rezidențiale este interzis pe întreaga perioadă a stării de urgenţă. Totodată, angajații care au un membru al familiei infectat sau sub suspiciunea de a fi infectat cu COVID – 19 sunt nevoiţi să anunțe în regim de urgență DGASPC cu privire la acest lucru și vor întrerupe venirea la locul de muncă, până la clarificarea situației familiale. Menţionăm şi faptul că au  fost suspendate activitățile de recuperare, abilitare și terapiile din cadrul centrelor de recuperare de zi, iar deplasările echipelor DGASPC în teren se vor efectua doar dacă sunt situații de urgență. Biletele de ieșire din centre se eliberează doar în cazuri de urgență, respectiv vizite la medic. De specificat şi faptul că beneficiarii serviciilor sociale sunt consultați periodic de medicul de familie, în scopul de le fi monitorizată starea de sănătate și de a putea depista precoce eventuale cazuri de îmbolnăvire care ar putea afecta întreaga colectivitate.

Aproape 500 de teste efectuate pentru coronavirus, nici un rezultat pozitiv

Câte teste pentru coronavirus s-au făcut la DGASPC Constanţa? “S-au făcut aproape 500 de teste. Nu avem confirmaţi. Rezultatele sunt negative”, a declarat, pentru Focus Press, Petre Dinică, directorul general al DGASPC. Dinică susţine că în centrele de plasament există aproximativ 400 de copii şi aproximativ 700 de adulţi. Direcţia funcţionează cu 1.100 de angajaţi. Întrebat dacă nu au fost prea puţine teste efectuate la DGASPC, directorul Dinică ne-a răspuns faptul că: “Nu noi am făcut testarea. Testarea a făcut-o Direcţia de Sănătatea Publică, pentru personalul de la copii. La beneficiari nu a fost cazul, pentru că nu au fost simptomatici şi nu au intrat în contact cu persoane care au fost confirmate conform legii”. Tot directorul a mai adăugat şi faptul că beneficiarii nu au fost testaţi pentru că: “Nu a fost necesar până în acest moment. Noi îi avem izolaţi încă de la începutul lunii martie. Începând cu data de 11 aprilie angajaţii au intrat în izolare la locul de muncă şi la domiciliu, imediat după Ordonanţa Militară nr. 8”. În prezent sunt în izolare 500 de angajaţi. “Sunt izolaţi aproape 500 de salariaţi. Izolarea la locul de muncă se face pe un ciclu de 14 zile. Ei au început cu data de 11 aprilie. Iar vineri, 24 aprilie a.c., a intrat celălalt schimb, respectiv schimbul 2. Primul schimb a fost în izolare, la locul de muncă, 14 zile, iar vineri s-a făcut schimbul. La angajaţii aceştia care au intrat vineri s-a făcut testarea”, ne-a explicat directorul DGASPC. Cu alte cuvinte, testarea s-a făcut  doar la schimbul 2, iar cei din prima serie vor fi testaţi ulterior. “Cei care au ieşit din tură au stat în izolare 14 zile. Nu avem de ce să le facem testare în acest moment. Testarea se va face la cei care au ieşit, după 14 zile, atunci când vor intra din nou la muncă”, a spus Dinică. Instituţia nu dispune de tunele de decontaminare. “Angajaţii sunt izolaţi preventiv la locul de muncă. În momentul în care se face schimbul, avem pregătite zone de dezinfecţie pentru salariaţi. Ei se dezinfectează la fel cum se procedează şi în spitale. Nu avem tunele, nu pentru că nu ne-ar fi fost de folos, ci pentru că nu am putut să le achiziţionăm în perioada aceasta. Noi acceptăm orice fel de donaţie, numai că donaţiile au ajuns în zonele spitaliceşti, pentru că acolo au nevoie de astfel de instalaţii”, a declarat directorul.

Angajaţii izolaţi la muncă nu îşi pot vedea familiile

Timp de 14 zile, cât stau în izolare la muncă, angajaţii nu îşi văd familiile. “Este dificil pentru toată lumea, dar toţi salariaţii au înţeles care sunt motivele pentru care s-au luat aceste măsuri, pentru a nu pune în pericol viaţa beneficiarilor”, ne-a declarat directorul. Activităţile cu beneficiarii se desfăşoară în centrele de plasament. “Avem copii cu dizabilităţi şi copii fără probleme de sănătate. Copiii fără probleme de sănătate îşi văd de activităţile didactice organizate de către şcoală, prin platformele de conferinţă zoom sau WhatsApp. Ei se pregătesc la fel ca şi ceilalţi copii care sunt acasă, lângă părinţii lor. Când nu au activităţi didactice, ei desfăşoară alte activităţi în cadrul centrului. Asta nu înseamnă că nu pot ieşi din camere. Ei desfăşoară activităţi de recreere în interiorul centrului, păstrând rigorile impuse de către autorităţi, dar şi în cadrul clubului”, a menţionat Dinică.

Consiliere telefonică


Cum a fost afectată activitatea DGASPC din cauza pandemiei de COVID-19?  Discutăm despre o altă organizare la DGASPC din cauza pandemiei de COVID-19. “Ne-am reorganizat. A trebuit să luăm măsuri pentru buna desfăşurare a activităţilor administrative, în aşa fel încât să nu punem în pericol viaţa salariaţilor, precauţii în contactele cu cetăţenii. Am pus la dispoziţia cetăţenilor adrese de e-mail, pentru a beneficia în continuare de serviciile noastre în ceea ce priveşte evaluarea copiilor şi adulţilor în vederea încadrării într-un grad de handicap acolo unde a fost cazul şi s-a prelungit de drept valabilitatea încadrărilor. Menţinem în continuare contactul cu cetăţenii telefonic şi prin adresele de e-mail. Consilierea celor care au avut nevoie s-a făcut telefonic sau video call”, a specificat şeful instituţiei. Ce s-a stabilit în privinţa adopţiilor? Activitatea pentru noile adopţii a fost sistată. “Celelalte proceduri, aflate în desfăşurare, au continuat prin diferite metode: video call, e-mail, fax. Pentru dosarele noi am suspendat activitatea pe toată perioada stării de urgenţă, pentru că activitatea aceasta presupune şi contact cu cetăţenii şi colaborare cu salariaţii şi aceste lucruri nu sunt posibile acum”, ne-a specificat Dinică. Prin intermediul Focus Press, directorul Petre Dinică a dorit să mulţumească tuturor angajaţilor, dar şi beneficiarilor: “Vreau să le mulţumesc angajaţilor, pentru faptul că au răspuns pozitiv şi au dat dovadă de multă răbdare şi înţelegere. Le mulţumesc atât celor care sunt acum acasă, cât şi celor care au intrat vineri în izolare preventivă la locul de muncă. Eu le doresc lor şi familiilor lor să rămână sănătoşi. Mulţumesc şi beneficiarilor că au înţeles că trecem prin această perioadă, iar măsurile care au fost luate sunt în special pentru ei şi apoi pentru noi”.

DGASPC pune următoarele informaţii utile la dispoziţia constănţenilor:

Ce se poate face dacă a expirat certificatul de handicap pentru adult sau copil?

Începând cu data de 16 martie 2020, s-a decis extinderea valabilității certificatelor de încadrare în grad de handicap, atât pentru persoanele adulte, cât și pentru copii, cu 30 de zile adică pe durata stării de urgență. Dacă starea de urgență se prelungește, automat se prelungește și valabilitatea certificatelor de încadrare în grad de handicap. De asemenea, se menține valabilitatea tuturor documentelor eliberate de autoritățile publice și care expiră în perioada stării de urgență. Aceeași regulă se aplică și în ceea ce privește atestatele de asistent maternal eliberate de Comisia pentru Protecția Copilului și care expiră în perioada stării de urgență. Deciziile comisiilor de evaluare – adulți și copii – dar și certificatele de încadrare în gard de handicap vor fi trimise titularilor prin poștă. De asemenea, potrivit Art. 40/Decret 16.03.2020, se prelungește valabilitatea certificatelor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și licențele serviciilor sociale, provizorii și de funcționare a căror valabilitate expiră in perioada de urgență declarată.

Cum se procedează pentru depunerea documentelor în vederea evaluării pentru încadrarea în grad de handicap?

Depunerea documentelor pentru întocmirea dosarelor noi de evaluare pentru încadrarea în grad de handicap nu se mai realizează la sediul DGASPC Constanța, ci prin intermediul poștei electronice la adresele de e-mail: sec_adulti_ct@dgaspc-ct.ro (pentrul persoanele adulte) și sec_copii_ct@dgaspc-ct.ro (pentru documentele privind încadrarea în grad de handicap a minorilor). În cazul părinților, documentele din dosarul de evaluare necesar încadrării în grad de handicap a copilului pot fi trimise și în format jpg. pe Whatsapp, la numărul de telefon 0721.369.180. Ulterior, este necesar ca documentele originale să fie transmise prin poștă la adresa str. Decebal, nr. 22 – pentru SEC Copii. În cazul adulților, evaluarea medico-psihosocială a persoanei bolnave se va realiza prin convorbire telefonică, video call, Skype.

Ce se întâmplă cu rovinietele care trebuie eliberate în perioada următoare?

Rovinietele care se eliberează cu data de 1 aprilie 2020 (pentru documentele depuse, în acest sens, pe parcursul lunii februarie a.c.), vor fi transmise prin poștă la adresa de domiciliu a persoanei cu handicap.

Cum se poate intra în posesia biletelor de transport interurban?

În perioada de instituire a stării de urgenta pe teritoriul României, pentru prevenirea răspândirii virusului Covid-19, biletele de transport interurban vor fi eliberate prin poştă la domiciliul solicitantului, urmare solicitărilor transmise electronic la adresa de email office@dgaspc-ct.ro sau prin postă la adresele Constanţa, strada Decebal nr.22 sau b-dul Ferdinand nr.97.

Ce se întâmplă cu procedurile de adopţie aflate în diferite stadii?

Pe durata stării de urgență, sunt suspendate activitățile de potrivire practică dintre copil și familia/persoana adoptatoare, procesul de adopție fiind reluat imediat după ieșirea din starea de urgență. În cazul în care astfel de întâlniri au avut loc înaintea declarării stării de urgență, copilului/copiilor în cauză li se va explica, funcție de vârstă și gradul lor de maturitate, motivul pentru care vizitele familiilor/persoanelor adoptatoare se suspendă. Se suspendă pe toată durata stării de urgență activitatea de consultare a profilului copilului greu adoptabil.

Toate activitățile legate de procedura de adopție vor fi realizate/reprogramate prin telefon sau on-line de personalul Biroului Adopții și Posta adopții din cadrul DGASPC Constanța.

Constănţenii mai pot beneficia de informare, consiliere psihologică şi suport?

Da, aceste servicii sunt furnizate în continuare prin Serviciul Intervenție în Situații de Abuz, Neglijare și Violență în Familie. Astfel, specialiștii noștri asigură informarea, consilierea și suportul pentru gestionarea situațiilor de criză exclusiv telefonic și în acest sens ne puteți contacta la următoarele numere de telefon: 0241.488649, de luni până joi, între orele 08.00-16.30 și în zilele de vineri, între orele 08.00-14.00, 0241.983 Telefonul Copilului– non-stop, 0341.921 Telefonul Victimelor Violenței în Familie – non-stop. Asigurăm beneficiarii din comunitate că vor primi consiliere psihologica, sociala şi juridică prin redirecţionarea solicitărilor acestora către specialiştii instituţiei care vă pot ajuta şi îndruma.

Care este termenul de răspuns pentru petiţii şi solicitările în baza liberului acces la informaţiile de interes public?

Pe durata stării de urgență termenele legale stabilite se dublează. Potrivit Art. 56 din Decretul nr.195/16.03.2020, Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum și a petițiilor se dublează. Concret, potrivit: Art.8 alin.(1) și alin.(2) din Ordonanța nr.27/2002
(1) Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice petiţionarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabila sau nefavorabila.

Cum se poate lua legătura cu specialiştii DGASPC Constanţa?

D.G.A.S.P.C Constanța a stabilit aplicarea unor metode alternative de susținere a activităților de relații cu publicul: audiențe telefonice, primirea/transmiterea documentelor prin poștă, fax sau e-mail și oferirea/solicitarea de informații, telefonic, de către personalul din cadrul serviciilor de specialitate: adresa de corespondență: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Constanța, cu sediul în mun. Constanța, strada Decebal nr.22, jud. Constanța, Telefon/fax:0241 480 851; e- mail:office@dgaspc-ct.ro. Pentru informații suplimentare, persoanele interesate pot accesa și pagina oficială de Facebook a instituției noastre, unde sunt transmise informații utile, accesând următorul link: https://www.facebook.com/pg/DGASPC.CONSTANTA. De asemenea, alte informații utile pot fi solicitate specialiștilor D.G.A.S.P.C. Constanța din cadrul următoarelor compartimente:

  1. Serviciul de Evaluare Complexa Copii- telefon- 0241.480 866 / 0241.480 865,
  2. Serviciul Interventie in Situatii de Abuz, Neglijare si Violenta in Familie – telefon -0241.488 649,
    1. Compartiment Telefonul Cazurilor De Urgenta – telefon 0241 983
  3. Serviciul De Interventii In Situatii de Trafic, Migratie, Repatrieri, Exploatare si Asistenta Stradala – telefon – 0241.488 659,
  4. Serviciul Management De Caz Pentru Copil – telefon – 0241.488 648,
    1. Biroul Alternative de Tip Familial – telefon -0241.488 667,
    1. Compartimentul Rezidential Copii – telefon – 0241488 648,
  5. Compartiment Secretariat Comisia Pentru Protecţia Copilului – telefon -0241.480 868,
  6. Birou Adopţii şi Postadopţii – telefon -0241.480 858 / 0241.480 873,
  7. Birou Prevenire Marginalizare Socială – telefon – 0241.480 859,
  8. Serviciul Management de Caz pentru Adulți – telefon – 0241.488.651,
  9. Serviciul de evaluare complexa a persoanelor adulte cu handicap– telefon – 0241.480 870 / 0241.480 882 / 0241.480 869,
  10. Comisia Evaluarea Persoanelor Adulte cu Handicap – telefon – 0241.480 884,
  11. Serviciul de evidenta si plata prestaţii sociale – telefon -0241.488 269 / 0241.488 270,
  12.  Serviciul Resurse Umane – telefon – 0241.480 863 / 0241.480 855,
  13.  Centrul Administrativ, Patrimoniu, Tehnic – telefon – 0241.480 860,
  14.  Serviciul Contabilitate, Analize şi Urmăriri Angajamente Bugetare – telefon – 0241.480 861/ 0241.480 883,
  15.  Compartimentul Financiar Salarizare – telefon – 0241.480 862,
  16.  Serviciul Juridic Contencios – telefon – 0241.480 856 / 0241.480 864,

Birou Monitorizare, Statistică, Strategii Programe Proiecte – telefon 0241.480 867 / 0241.480 880,

  1.  Birou Achiziţii, Urmărire Contracte – telefon -0241.480 876.

Cum ne putem informa corect la nivel local?

Link-uri utile:

https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploads/2020/04/OM-8-2020-privind-masuri-de-prevenire-a-raspandirii-covid-19.pdf

http://www.dgaspc-ct.ro/13-martie-2020-masuri-de-combatere-a-raspandirii-viruisului-covid-19/

http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/comunicare/comunicate-de-presa/5827-recomand%C4%83rile-mmps-%C3%AEn-scopul-prevenirii-r%C4%83sp%C3%A2ndirii-infect%C4%83rii-cu-coronavirus?highlight=WyJjb3ZpZC0xOSJd

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.