Rompetrol Rafinare va procesa, în acest an, doar țiței din Kazahstan. Informația a fost prezentată de companie în planurile de producție făcute publice la finalul lunii martie a.c. Astfel, aflăm că, pentru Petromidia Năvodari, compania a bugetat o producție care se va baza exclusiv pe țițeiuri venite din câmpurile petrolifere kazahe.
Două treimi din țițeiul folosit în acest an la Năvodari va fi de tip KEBCO – Kazah Export Blend Crude Oil, fostul Ural. În acord cu randamentele de carburanți vizate de rafinărie, aceasta va completa necesarul de materie primă și cu sortimente precum Siberian Light sau CPC, ambele de origine kazahă.
Anul trecut, materia primă principală (KEBCO) a fost rebranduită, tocmai pentru a se face o distincție clară între țițeiul kazah și cel rusesc. Chiar dacă se vehiculau în piață cu același nume, cele două materii prime aveau și atunci, ca și acum, origini diferite. Proveniența țițeiului este stipulată în declarațiile vamale, la fiecare transport care pleacă din portul de încărcare, dar și în Portul Midia, punctul de descărcare al materiei prime necesare Petromidiei.
De menționat că, spre deosebire de țițeiul rusesc, care este supus restricțiilor de tot felul, impuse de Uniunea Europeană, pe toate căile, fie că vorbim de transporturi rutiere, feroviare sau maritime, țițeiul kazah nu se află sub nicio sancțiune, fiind generic acceptat peste tot în lume. Iar România este un client important al materiei prime venite din stepele kazahe. Din datele oficiale, aproximativ 40% din țițeiul rafinat în România provine din Kazahstan.
Cum ajunge țițeiul kazah la Petromidia
Potrivit unei informări de presă de anul trecut a celor de la KMG International, „aprovizionarea cu țiței se realizează pe traseul zăcămintelor petrolifere din Kazahstan – Porturile Novorossiysk și Midia de la Marea Neagră – parcul de rezervoare al Rafinăriei Petromidia.
Transferul țițeiului între Porturile Novorossiysk și Midia se realizează, în principal, de compania naționala de transport maritim din Kazahstan, Kazmortransflot. Aceasta a achiziționat, în 2011, două tancuri petroliere de tip Aframax (115.000 TDW), pentru operațiuni de transport țiței și produse petroliere în Marea Neagră și Marea Mediterană.
În apropierea Portului Midia, Grupul KMG Internațional deține un terminal petrolier situat la 8,6 kilometri în largul Mării Negre, care permite operațiuni de descărcare/încarcare a țițeiului printr-o conductă submarină și de uscat, care face legătura între un sistem plutitor de acostare și parcul de rezervoare al Rafinăriei Petromidia”.
De asemenea, conform datelor publice, volumul de țiței extras din perimetrele kazahe a fost de 84,2 milioane de tone în 2022, din care 53,3 milioane de tone au provenit din principalele zone de extracție: Tengiz, Karachaganak și Kashagan.
Țițeiul din Kazahstan, impact decisiv pentru Petromidia
Anul trecut, Petromidia a marcat 15 ani de când este deținută de kazahii de la KazMunayGas. Din datele comunicate de Grupul KMG International, ies în evidență volumele de țiței care au alimentat cea mai mare rafinărie din țară: peste 66 de milioane de tone, în perioada 2007 – 2022. Mare parte din total a venit din Kazahstan, prin intermediul conductelor Tengiz – Novorossiysk și Atyrau – Samara – Sheskharis/Novorossiysk.
Fluxurile constante de țiței au contribuit la menținerea unei stabilități în operarea rafinăriei din Năvodari, care astăzi reprezintă circa 40% din capacitatea națională de rafinare. Importanța producției și stabilității în aprovizionare se poate dovedi extrem de importantă, având în vedere că alt mare producător din țară – Rafinăria Petrobrazi Ploiești – are prevăzute până la două luni de oprire a operațiunilor tehnologice, pentru efectuarea reviziei generale, în prima jumătate a anului, după cum au declarat oficialii OMV Petrom, la finele anului trecut.
V.I.