Urgențe stomatologice! Președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din Constanța: „Fiecare medic și-a asumat pe propria răspundere și DSP-ul verifică”

0
5375

Cabinetele Medicale Individuale (CMI) deținute de dr. Cristina Nucă, dr. Nicoleta Vîrlănuță, dr. Maria Irina Diaconu, dr. Alina Botezat, SC Rovestom SRL, reprezentată de dr. Mihaela Teodorescu și Implant Expert SRL, societate care deține cunoscutele Clinici Dr.Leahu vor să asigure urgențele stomatologice în Constanța. Au renunțaț și s-au retras din registru dr. Florin Francisc Bartok și dr. Daniela Antonescu (2 cabinete).

Reprezentanții legali ai cabinetelor care intenționează să presteze activități de urgență stomatologice au fost obligați, conform Deciziei BexN nr. 16-2020, să comunice colegiului teritorial o declarație pe proprie răspundere prin poșta  electronică. La rândul său, Colegiul Medicilor Stomatologi din Constanța a transmis spre avizare evidența cabinetelor care intenționează să efectueze urgențele stomatologice. De ce? Conform Ordinului ministrului Sănătății publice nr. 1078/2010 art. 5, direcțiile de sănătate publică județene și a Municipiului București, coordonează serviciile de asistență medicală din teritoriu, organizează și participă la asistența medicală în caz de calamități, epidemii, catastrofe și alte situații deosebite și răspund de pregătirea rețelei sanitare pentru apărare, sub coordonarea Ministerului Sănătății. În Registrul special de evidență a cabinetelor dentare care intenționează să efectueze urgențe stomatologice pe perioada suspendării activităților în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente conform legii, până la data de 6.04.2020, ora 13:00, figurau 9 unități dentare.Cei care au solicitat au fost incluși în registru, iar registrul a plecat astăzi (6 aprilie a.c.- n.r.) la Spitalul Județean, pentru a fi transmis la DSP. Nu noi dăm avizul, ci DSP”, a declarat, pentru Focus Press, prof. univ. dr. Aureliana Caraiane, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din Constanța. Întrebată dacă toate cabinetele respectă legislația în vigoare privind asigurarea urgențelor stomatologice, dr. Caraiane ne-a răspuns faptul că: „fiecare medic și-a asumat pe propria răspundere și DSP-ul verifică”. Directorul medical al Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța, dr. Bogdan Obadă, a confirmat faptul că s-au făcut demersuri în acest sens, nedorind să ofere alte informații. Rămâne de verificat și de stabilit de către Direcția de Sănătate Publică (DSP) cine va primi aviz. Conform Colegiului Medicilor Stomatologi din România, urgențele stomatologice care necesită tratament imediat sunt următoarele: hemoragia postextracțională, pulpita acută, parodontita apicală acută, pericoronarita dinților incluși, alveolita postextracțională, celulitele, abcesele periosoase, fracturile de maxilar sau de mandibulă, luxația articulației temporo-mandibulare, traumatisme dento-alveolare, gingvostomatita ulceronecrotică.

Clinicile Dentare Dr. Leahu susțin urgențele în 6 orașe din România

Clinicile Dentare Dr. Leahu anunță că rămân alături de pacienții care se confruntă cu probleme ce necesită un tratament stomatologic de urgență. Cu o echipă de 65 de persoane pregătită pentru preluarea urgențelor, centrele din București, Pitești, Timișoara, Turda, Oradea și Constanța (str. Mihai Viteazu) sunt deschise în timpul săptămânii, într-un program de la 10.00 la 16.00 și cu o programare în prealabil, pentru orice situație în care este nevoie de îngrijiri medicale imediate pentru controlul durerii, infecției și sângerării. „Privim ca pe o normalitate continuarea activității în această perioadă dificilă la nivel uman şi social. Este, în primul rând, datoria noastră față de pacient să îi fim alături în condiții de dificultate. Este, totodată, un gest de responsabilitate și față de comunitate și domeniul în care activăm, al sănătății, întrucât aglomerarea centrelor UPU în aceste momente este ultimul lucru pe care ni-l dorim cu toții. Experiența ultimelor două săptămâni ne-a arătat că nevoia de servicii stomatologice de urgență este reală – am avut 1600 de persoane care ne-au contactat, fiind consiliate de echipa noastră și aproximativ 400 de pacienți care au avut urgențe reale”, declară Ionuț Leahu, CEO și fondator al Clinicilor Dentare dr. Leahu. Problemele care pot provoca situațiile de urgență în stomatologie sunt diverse, iar în cadrul clinicilor s-au prezentat pacienți care s-au confruntat cu afecțiuni mai vechi care nu au primit tratamentul corespunzător în timp util, provocându-le infecții și abcese. Încă de la debutul pandemiei, pe lângă procedurile obișnuite aplicate în interacțiunea cu pacienții, echipa Clinicilor Dentare Dr. Leahu utilizează un protocol preventiv care include și triajul pacienților, prima etapă fiind chestionarul telefonic cu întrebări specifice despre accesarea anumitor zone de risc, urmat de reluarea acestor întrebări și pașii specifici la accesarea fiecărei clinici, inclusiv măsurarea temperaturii și, în funcție de toate aceste informații, continuând vizita medicală sau amânând-o, raportând cazul autorităților de sănătate publică ori direcționându-l pe pacient către un spital sau clinică. Măsurile uzuale de protecție a pacienților și echipei sunt aplicate în continuare cu aceeași rigurozitate: dezinfectarea, folosirea lămpii UV și nebulizarea după fiecare pacient, utilizarea digii care împiedică formarea de aerosoli periculoși în timpul tratării dinților și punerii plombelor, protejarea echipei în permanență prin utilizarea mijloacelor de protecție precum scutul facial sau halatelor de unică folosință în cadrul intervențiilor chirurgicale, acestea fiind depuse în spații speciale pentru materiale contaminate și distruse conform tuturor normelor în vigoare, de către o firmă autorizată pentru a prelua deșeuri medicale. „Auzim foarte des în aceste zile cât de importantă este igiena. În mediul în care activăm, sănătatea, aceasta constituie fundamentul acțiunilor noastre. Cu excepția triajului pacienților, foarte necesar în aceste momente, procedurile de lucru şi protocoalele pentru dezinfectare și sterilizare reprezintă o normalitate în activitatea noastră de zi cu zi în care ne confruntăm cu multe virusuri și bacterii”, a precizat dr. Ionuț Leahu. Întrebați de avizul DSP, reprezentanții Clinicii dr. Leahu suțin că: “Avem aviz de funcționare. Colegiul Medicilor ne-a dat număr de înregistrare și ne-a făcut recomandări privind urgențele stomatologice, care sunt procedurile în clinică. Avem nebulizator de aproape două săptămâni. Am primit vizita DSP. Au văzut cabinetul. Am trimis factură cu substanțele pe care le folosim după nebulizare. Înțeleg de la Colegiu că primim recomandări și de la spital. Ne trimit urgențe. Chiar dacă Spitalul Județean face referire către noi, rugăm să ofere pacienților numărul de call center pentru a putea să facă programări. Pacienții sunt rugați să ne sune prima dată, fără să vină la noi, pentru că este necesar să facem triajul telefonic”. Cât despre costurile tratamentelor de urgență, Clinica Dr. Leahu susține că nu au fost majorate, fiind practicate aceleași tarife cunoscute de pacienți.

Cine minte la triajul telefonic = caz penal

Stomatologii au fost nevoiți să se adapteze noilor normative într-un timp foarte scurt: “Ultima informare pe care am primit-o de la Colegiu, pe e-mail, spunea că dacă vrei să tratezi urgențe stomatologice pentru bolnavii confirmați de COVID atunci îți trebuie aviz DSP, dacă vrei să tratezi urgențe pentru oameni care au urgențe nu este nevoie de acel aviz. Probabil că aici a fost confuzia”. Pacienții sunt rugați să se programeze telefonic înainte de a se prezenta la cabinetul stomatologic.  “Toți pacienții sunt considerați că ar fi infectați, triajul este la fel pentru toți, nu-i tratăm diferit. Dacă sunați în call center, se face triajul și sunt eliminați oamenii care au potențial să fie infectați. Dacă au călătorit în zonele de risc, dacă au simptome, dacă au temperatură, nu-i primim în clinică, triajul se face la telefon. Ne asigurăm că într-adevăr sunt urgențe și le reamintim că dacă mint, o fac pe proprie răspundere și este caz penal. Dacă ești bolnav și minți, te descoperim că nu ești de bună-credință. Am primit foarte multe apeluri în ultimele două săptămâni, dar nu s-au calificat toți pentru urgență”, a declarant, pentru Focus Press, Lucia Ciucă, directorul de dezvoltare al Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Amânarea tratamentelor non-urgențe, protecție reală a sănătății

Facem precizarea că în baza Ordonanței Militare nr. 2/2020, privind măsurile de prevenire a răspândirii COVID-19, activitatea în cabinetele de medicină dentară a fost suspendată încă din 22 martie, cu excepția intervențiilor stomatologice de urgență. “Ne aflăm în fața unei realități dramatice, trecem cu toții printr-o perioadă extrem de grea cu care de altfel se confruntă întreaga omenire și pe care nu a mai trăit-o nimeni până acum. În aceste momente critice și foarte dificile, doar prin solidaritate, înțelepciune și responsabilitate din partea tuturor vom putea trece cu bine peste această nenorocire. (…) În același context, fac un apel sincer la pacienții noștri pe care îi rog să dea dovadă de înțelepciune și responsabilitate și să înțeleagă că amânarea tratamentelor stomatologice  se traduce într-o protecție reală a sănătății lor acum și în perioada următoare care se anunță extrem de dificilă”, susține președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din România, prof. dr. Ecaterina Ionescu.

Prin urmare, tratamentele stomatologice, altele decât cele de urgență, sunt interzise!În stadiul actual, al evoluției îmbolnăvirii cu COVID-19 pe teritoriul României, luând în considerare riscul crescut de contaminare al medicului stomatolog, toți pacienții sunt considerați potențial infectați cu SARS-CoV-2 și orice pacient simptomatic trebuie considerat COVID-19 pozitiv. Toate manoperele stomatologice (de prevenție, diagnostic și tratament) care nu presupun intervenții stomatologice de urgență, vor fi amânate, iar pacienții care solicită efectuarea de programări pentru manopere care nu sunt calificate de medicul stomatolog ca fiind de urgență, raportat la Decizia Biroului executiv național nr. 17/3BExN/2020, vor fi informați asupra imposibilității de preluare a solicitării acestora pe perioada suspendării temporare a activității, conform deciziilor autorităților publice competente”, se arată în Decizia Biroului Executiv Național nr. 25/3BExN/2020 al Colegiului Medicilor Stomatologi din România.

Având în vedere caracteristicile specifice ale asistenței stomatologice, riscul de contaminare cu SARS-CoV-2 între pacient și medicul stomatolog poate fi ridicat: “Medicii stomatologi sunt  foarte expuși la COVID-19 din cauza anumitor manopere/proceduri de tratament stomatologic care generează aerosoli: aer + apă pulverizată. Tot aici intră și aerosolii care devin contaminați (sânge, salivă, secreții pulmonare) și sunt proiectați în afara cavității bucale, iar aerosolizarea picăturilor de salivă contaminează spațiul de tratament (unitate  dentară, suprafețe de lucru, pardoseală). Cu alte cuvinte, actul terapeutic nu trebuie să devină un vector de transmitere a virusului! Orice cabinet stomatologic care asigură tratamentul de urgență stomatologică trebuie să respecte Normele privind structura funcțională a cabinetelor medicale și de medicină stomatologică aprobate prin Ordinul ministrului Sănătății publice nr. 1338/2007 și recomandările Colegiului Medicilor Stomatologi din România (CMSR) cuprinse în deciziile adoptate de organele de conducere ale corpului profesional. Dacă infrastructura cabinetului stomatologic nu permite efectuarea tratamentului urgențelor stomatologice în condiții de siguranță, cu aplicare imediată, se recomandă închiderea temporară a cabinetului!

Triajul pacienților, cea mai importantă măsură de prevenție

De asemenea, triajul pacienților este cea mai importantă măsură de prevenție! Obiectivul principal îl reprezintă gestionarea de la distanță a unui număr cât mai mare de urgențe stomatologice. Medicul stomatolog curant este persoana cea mai capabilă să se ocupe de la distanță de efectuarea unui triaj corespunzător: cunoașterea pacientului, istoricul său medical și stomatologic, acces la fișa stomatologică, radiografii clinice anterioare. Fiecare cabinet stomatologic trebuie să comunice cu pacienții, prin telefon, e-mail sau chiar să asigure telemedicină. În cazul în care consultația se realizează prin telemedicină, medicul stomatolog va asigura completarea corespunzătoare a fișei stomatologice a pacientului: vârstă, posibile comorbidități, absența/prezența alergiei la medicamente. Pot fi utilizate aplicații informatice specializate care pot ajuta în stabilirea diagnosticului prin telemedicină sau pot fi comunicate fotografii intra-orale prin mijloace electronice; pe cât posibil, se va recomanda și încuraja tratamentul de urgență prin recomandări medicale și/sau trimiterea unei rețete prin poșta electronică (e-mail); pacienții care primesc tratament printr-o rețetă prin mijloace electronice vor fi monitorizați electronic/telefonic pentru a se verifica evoluția simptomatologiei.

Toți pacienții sunt tratați ca potențiali purtători de virus

Dacă este necesar ca pacientul să se prezinte la cabinetul stomatologic pentru tratamente stomatologice de urgență, trebuie luate în considerare faptul că: „toți pacienții vor fi tratați ca potențiali purtători de virus! Pacienții simptomatici și cei aflați în izolare/carantină sau pozitivi confirmați cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) vor fi tratați doar în cabinetele stomatologice avizate de către direcțiile de sănătate publică în acest sens”. Pacienții cu risc crescut, peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică, dar care nu sunt simptomatici vor fi programați la începutul programului, pentru a se limita expunerea la alți pacienți. Pacienții simptomatici vor fi programați la sfârșitul programului. Între programări este necesară planificarea unui timp pentru curățenia, dezinfecția și ventilarea corespunzătoare a cabinetului după fiecare programare, indiferent de categoria de pacienți. Cabinetele care vor asigura urgențele vor pune în aplicare protocolul de sterilizare a aeromicroflorei, conform dispozițiilor Ordinului ministrului Sănătății nr. 961/2016, folosind un echipament special, repsectiv nebulizator și un produs biocid avizat de Comisia Națională pentru Produse Biocide. Durata nebulizării va fi în funcție de cantitatea de biocid necesară, stabilită de producătorul substanței respective, în condițiile prevăzute în Recomandările pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în activitatea stomatologică de urgență aprobate prin Decizia Biroului Executiv Național nr. 17/3BExN/2020.

Stomatologii care vor trata urgențele, considerați purtători de virus și chiar un pericol pentru familie și  pacienți!

Având în vedere ca aerosolii reprezintă un pericol pentru personalul medical ce lucrează în domeniul stomatologic și pentru toate persoanele care intră în cabinet pentru efectuarea tratamentelor stomatologice, Colegiul Medicilor Stomatologi a fost extrem de tranșant și a transmis dentiștilor următorul mesaj: “Asumați-vă că puteți fi un purtător de virus și chiar un pericol pentru colegii dumneavoastră, pentru familie și pentru pacienți! Dat fiind faptul că aerosolii generați în urma tratamentelor stomatologice, saliva, mâinile și suprafețele contaminate sunt principalii transmițători ai virusului, respectarea următoarelor recomandări/precauții este de maximă importanță: limitarea expunerii personalului medical prin folosirea rațională a resursei umane; mâinile vor fi spălate cu apă și săpun și apoi dezinfectate cu soluții dezinfectante pe bază de alcool, conform tehnicii corecte aprobate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS); în afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul; evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții), mobilierul, mânerele ușilor; atenție suplimentară pentru: mânerele ușilor, brațul RX + con, scaunul cu panou tactil, partea inferioară a tabletei, tastatura, mouse-ul computerului, mânerele dulapurilor”.

Iată recomandările pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în activitatea stomatologică de urgență

Recomandările aprobate prin Decizia Biroului Executiv Național nr. 17/3BExN/2020 sunt următoarele: limitarea timpului petrecut în sala de așteptare de către pacienți; limitarea numărului de pacienți din sala de așteptare la 1 persoană în circumstanțe ideale; dacă mai există alte persoane în sala de așteptare, se va asigura menținerea unei distanțe de minim 1,5-2 metri între acestea; în sala de așteptare a cabinetelor stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluții dezinfectante, antiseptice tegumentare pe bază de alcool. Instrumentarul și materialele necesare vor trebui aduse în cabinetul de tratament înainte de începerea procedurilor stomatologice. Se recomandă alternarea efectuării tratamentelor în diferite cabinete. Nu se vor efectua radiografii retroalveolare, deoarece produc multă salivă, ci OPG sau CT. Pacientului este nevoit să se spele cu apă și săpun sau să folosească o soluție hidroalcoolică (HAS) când ajunge în cabinet. Medicul stomatolog trebuie să asigure obținerea consimțământului informat al pacientului, conform prevederilor legale, iar pacienții vor completa chestionarul de evaluare a stării generale înainte de efectuarea tratamentului stomatologic.

Înainte de începerea tratamentului, pacientul trebuie să clătească gura cu Peroxid de hidrogen (H2O2), diluat 1% sau Clorhexidină 2% sau Iso-Betadină, recomandat până la 2 minute! Atenție, Iso-Betadina poate induce reacție alergică! Î cazul în care se folosește instrumentarul rotativ se recomandă setarea debitului apei la minimul necesar. Dacă se utilizează instrumentarul rotativ este primordială sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizarea pieselor de unică folosință. Pentru utilizarea unei aspirații eficiente se recomandă folosirea sistemului de izolare cu digă. Acesta reduce semnificativ proiecția picăturilor de salivă. În cazul suturei, se recomandă utilizarea unui fir resorbabil, iar pentru a limita expunerea medicului stomatolog se impune ca acesta să stea în spatele pacientului.

La sfârșitul tratamentului, pacientul trebuie să-și clătească gura cu Clorhexidină 2% sau Peroxid de hidrogen. Materialele de unică folosință vor fi eliminate conform Ordinului ministrului sănătății nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale. Se va dezinfecta complet cabinetul stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare. După tratament, personalul medical va înlătura echipamentul de protecție în afara cabinetului contaminat, într-o încăpere cu această destinație. Eechipamentul se va plasa în sac galben etichetat cu pictograma risc biologic.

Între tratamente medicii sunt rugați să păstreze masca de tip N95, FFP2, FFP3 pentru cel mult 4 ore, cu excepția cazului în care este contaminată prin stropi de sânge, salivă, aerosolizare. De asemenea, se impune schimbarea mănușilor, curățatul ochelarilor de protecție și dacă este posibil schimbat echipamentul de protecție. Se impune o igienă riguroasă din partea dentișitilor și se va recurge la o ventilație foarte bună a cabinetului de tratament, dar și dezinfectarea riguroasă a suprafețelor, cu dezinfectant conform standardelor. “Suntem cu toții puși în fața unor eforturi financiare deosebite pentru a ne putea susține, în această perioadă, atât pe noi, cât și pe angajații noștri din cabinetele stomatologice. În fața acestei realități, Colegiul Medicilor Stomatologi din România face eforturi pentru a identifica și pentru a adopta măsurile necesare diminuării efectelor negative cauzate medicilor stomatologi de măsurile dispuse în contextul epidemiologic actual. Am depus cu toții un jurământ de care nu trebuie să uităm în această perioadă. Suntem peste 22.000 de medici stomatologi care am ales să rămânem în această țară și să-i tratăm pe cei care au nevoie de noi. Suntem mulți, suntem o forță și avem o voce puternică în societate. Să folosim această voce pentru a face cât mai auzite măsurile de prevenire a îmbolnăvirilor cu Coronavirus SARS-CoV-2, să folosim această forță pentru a face România mai atentă, mai responsabilă și mai puțin vulnerabilă. (…) Atât pacienții, cât și autoritățile au nevoie de susținere din partea noastră. Este greu să fii pregătit pentru un astfel de fenomen, dar împreună putem să ajutăm România să scape cu bine din această dificilă încercare. Fac un apel către toți colegii din țară ca în această perioadă grea să nu uităm că suntem medici și putem fi de ajutor românilor”, susține președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din România.

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.