Costin Răsăuţeanu, liderul consilierilor locali PSD, a anunţat luni, 15 ianuarie a.c., că a depus la Primărie proiectul privind construirea Șoselei de Coastă „Riviera Tomis“, între Portul Constanța și stațiunea Mamaia. Astfel, aleşii locali PSD au solicitat primarului includerea în bugetul pe anul 2024 a banilor necesari pentru actualizarea documentației tehnico-economice pentru acest obiectiv de investiții.
Potrivit lui Costin Răsăuţeanu, proiectul vizeză o serie de intervenții precum:
- amenajarea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia (de-a lungul falezei de nord a municipiului), compus din parte carosabilă, pistă pentru deplasarea cu bicicleta, trotuar, zone de oprire și staționare a autovehiculelor, spațiu verde, iluminat public și elemente diverse de mobilier urban;
- amenajarea unor căi de acces între partea superioară a falezei și plajă;
- consolidarea versantului falezei, inclusiv realizarea sistemelor de drenaj, colectarea apelor pluviale și înierbarea și amenajarea peisagistică a versantului;
- creșterea atractivității economice și turistice a zonei;
- îmbunătăţirea infrastructurii publice edilitare a municipiului;
- îmbunătățirea mobilității urbane în zonă;
- accesibilizarea și creșterea gradului de utilizare a zonei de plajă, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă;
- consolidarea falezei de nord a municipiului Constanţa;
- protecția mediului și creșterea suprafețelor de spațiu verde;
- creșterea climatului de siguranță publică în zonă;
- implementarea unei noi perspective urbanistice asupra zonei, având la bază conceptul de „întoarcere a orașului cu fața spre mare“.
„În ciuda lărgirii plajelor și stopării procesului de eroziune costieră, problemele de stabilitate și consolidare a taluzurilor, de-a lungul falezei de nord, s-au menținut și amenință siguranța construcțiilor din zonă, inclusiv a blocurilor de locuințe.
De asemenea, plajele sunt greu accesibile, rezidenții și turiștii fiind nevoiți să coboare și să urce taluzul pe diferite cărări abrupte sau scări improvizate, ceea ce face imposibil accesul pentru persoanele cu mobilitate redusă (bătrâni, femei cu copii, persoane cu dizabilități).
Dezvoltarea sustenabilă, prin creşterea economică şi a oportunităţilor de afaceri în turism datorită noii infrastructuri, va duce la crearea de locuri de muncă şi la creşterea standardului şi calităţii vieţii în destinaţia turistică Constanţa – Mamaia.
Proiectele de anvergură și benefice comunității noastre trebuie continuate“, a declarat Costin Răsăuţeanu.
USR Constanţa vrea doar promenadă
Marţi, 16 ianuarie a.c., preşedintele USR Constanţa, Stelian Ion, a reacţionat la anunţul făcut de consilierul local PSD. Acesta susţine că odată construită, şoseaua de coastă va fi doar un motiv pentru construirea unor blocuri pe taluz, aşa cum s-a şi încercat deja.
De aceea, USR Constanţa nu doreşte decât o promenade între Plaja Modern şi Pescărie, a cărei alocare de fonduri pentru elaborarea studiului de fezabilitate a fost, deja, aprobată de către Consiliul Local, dar pe care, apoi, primarul Vergil Chiţac ar fi blocat-o.
„După trei ani de combinații cu PNL, timp în care au mai cumpărat câte o bucată de plajă de la Chițac, au mai votat câte un PUZ pentru băieții cu relații la partid, pesediștii constănțeni scot de la sertar proiectul șoselei de coastă – acel proiect gândit inițial de Ceaușescu, preluat de Mazăre și pe care PSD îl flutură din nou în scop electoral, cu nouă luni înainte de alegeri.
Interesele imobiliare în zonă sunt colosale, însă constănțenii NU ASTA ÎȘI DORESC, pentru că majoritatea constănțenilor realizează că proiectul șoselei de coastă nu este decât un măr otrăvit care va fi un argument pentru construirea unor blocuri pe taluz. Atât locuitorii orașului, cei din zonă, cât și studiile sociologice pe care le-am efectuat ne arată că majoritatea vrea o promenadă, o zonă verde și PIETONALĂ, nu o șosea deschisă traficului rutier în buza plajei.
Încă din 2020, propunerea USR era de a amenaja în zona de coastă cuprinsă între plaja Modern și Pescărie o promenadă, cu alei și piste pentru biciclete, care să le ofere constănțenilor și turiștilor posibilitatea de a se plimba pe malul mării, respirând aer curat, fără să fie stresați de autoturisme, de zgomotul și de noxele lor. Proiectul propus de noi ar putea facilita și accesul pietonal spre promenadă și spre plajă, pe mai multe tronsoane, pe toată lungimea promenadei.
Realizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul promenadei a fost inclusă chiar în bugetul de anul trecut. Dacă PNL și Chițac nu i-ar fi trădat pe constănțeni, proiectul ar fi fost tot mai aproape de realitate. Însă Vergil Chițac și-a reconfigurat traseul și, după lungile discuții pe teme imobiliare purtate cu șeful PSD Constanța, a renunțat la proiect. Mai mult, chiar a plusat pe interesele imobiliare pe care pesediștii le au în zonă.
Amintesc că în 2022, consilierii USR au reușit să împiedice unul dintre cele mai nocive proiecte inițiate de primarul PNL: construirea unei artere rutiere pe taluzul plajei Modern, ce ar fi reprezentat începutul dezastrului și un paradis pentru rechinii imobiliari. Singurii care au votat PENTRU concretizarea abominabilului proiect au fost, bineînțeles, consilierii PSD.
În perioada următoare trebuie purtată serios în spațiul public această discuție. Putem înfrumuseța orașul sau în putem sluți mai mult, în goana nebună a unora doar după profit. Un lucru este cert: zona are un potențial enorm, ne poate ajuta orașul, sau îl poate mutila definitiv, îmbogățind peste măsură aceiași pesediști și băieți cu relații care au prăduit orașul vreme de 20 de ani“, a transmis Stelian Ion.
Valentin ISPAS
Pentru cei care sunt confuzi privind legătura dintre o șosea versus promenadă pietonală și rechinii imobiliari: pe scurt, este ilegal să construiești blocuri și vile fără acces la o stradă, astfel mare parte din taluz este restricționat, cu puține excepții. Dar dacă se face șosea pe toată lungimea, brusc nu mai este necesar decât un pix să umpli tot traseul cu betoane. Astfel, calitatea de șosea este un cal troian.