Prin accident de muncă, potrivit legislaţiei în vigoare, se înţelege vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces. În anul 2023, la Constanța s-au produs 38 de accidente mortale de muncă. În ceea ce privește cele soldate cu incapacitate temporară de muncă, acestea au fost în număr de 272.
În primul trimestru din 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanța a înregistrat un număr de șase accidente mortale, acestea fiind în curs de cercetare. De asemenea, 83 de persoane au fost victimele unor accidente ușoare. Reprezentanții ITM Constanța ne-au precizat că principala cauză a accidentelor mortale a fost alterarea stării de sănătate a victimelor.
În ceea ce privește domeniile cu riscul cel mai crescut de producere a unor astfel evenimente, statistica arată că, la nivelul județului Constanța, cele mai multe accidente de muncă se petrec în domeniul transporturilor rutier de mărfuri. Pe locul doi se află sectorul construcțiilor, urmat de domeniul construcțiilor metalice – șantierele navale.
Ce trebuie să facă angajatorul dacă are loc un accident de muncă?
Dacă are loc un accident de muncă, angajatorul trebuie să declare incidentul organelor competente, la inspectoratele teritoriale de muncă, la asigurător și, după caz, la organele de urmărire penală.
Dacă rezultatul accidentului este doar incapacitatea temporară de muncă a angajatului, atunci poate să cerceteze angajatorul în ce condiții a avut loc acel eveniment. După constatare, incidentul trebuie raportat la Casa Națională de Pensii Publice. Instituția va evalua dosarul de cercetare (întocmit de comisia angajatorului) sau va efectua propria anchetă, pentru a stabili dacă este vorba, într-adevăr, de un accident de muncă.
Rezultatul acestei cercetări trebuie să fie notat într-un proces-verbal, în baza căruia vor fi completate un Formular de înregistrare a accidentelor de muncă și o Fișă de comunicare operativă a accidentelor de muncă și a incidentelor periculoase.
Dacă, din nefericire, în urma accidentului rezultă decesul angajatului, instituția medico-legală trebuie să trimită o copie a raportului de constatare medico-legală către Inspectoratul Teritorial de Muncă. Raportul trebuie trimis în cel mult șapte zile de la data decesului.
Mihaela GIUGLEA