Asociația Pro Consumatori (APC) a lansat campania naţională de informare şi educare a consumatorilor „Atenție la etichetă!”, cu scopul de a atrage atenţia consumatorilor cu privire la importanţa înţelegerii informaţiilor menţionate de producătorii de produse alimentare pe etichetele acestora.
Astfel, APC atrage atenția asupra producției salamului de Sibiu care a obţinut în anul 2016 dreptul de a aplica pe etichetă menţiunea de calitate europeană “Indicaţie Geografică Protejată” (IGP).
Dreptul de a fabrica Salam de Sibiu îl au doar cei şase producători care fac parte din Asociaţia Producătorilor de Salam de Sibiu (înfiinţată în anul 2014, Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu), respectiv SC Salsi SA din Sinaia, SC H&E Reinert SRL din Feldioara, județul Braşov, SC Aldis SRL din Călăraşi, SC Salbac SA din Bacău, SC Scandia Food SA din Sibiu şi SC Recunoștinta Prodcom Impex SRL cu două puncte de lucru, în comuna Filipeştii de Pădure, respectiv comuna Măgureni, ambele din judeţul Prahova.
Asociaţia Pro Consumatori a realizat o analiză a informaţiilor identificate pe etichetele mărcilor de Salam de Sibiu comercializat în marile retele comerciale, fapt care a generat următoarele categorii de informaţii structurate criterial astfel:
Criteriul marcă, Salamul de Sibiu se comercializează sub două categorii de mărci (marca producătorului şi marca proprie a hipermaketului):
- Salamul de Sibiu fabricat de Salbac Bacău se vinde sub următoarele mărci:
- Agricola, marca grupului Agricola;
- Drag de România, marcă proprie Carrefour;
- Metro Chef, marcă proprie Metro;
- Auchan, marcă proprie Auchan;
- Cămara Noastră, marcă proprie Lidl.
- Salamul de Sibiu fabricat de Reinert Braşov se vinde sub următoarele mărci:
- Reinert, marca producătorului;
- Selgros, marcă proprie Selgros;
- Cămara Noastră, marcă proprie Lidl;
- Carrefour, marcă proprie Carrefour.
- Salamul de Sibiu fabricat de Salsi Sinaia se vinde sub următoarele mărci:
- Angst, marca grupului Angst;
- Hanul Boieresc, marcă proprie Penny;
- Vreau din România, marca proprie Kaufland.
- Salamul de Sibiu fabricat de Recunoştinţa Prodcom Impex se vinde sub următoarele mărci:
- Cris-Tim, marca producătorului;
- Masa Boierească, marcă proprie Profi.
- Aldis Călăraşi vinde Salam de Sibiu sub marca Aldis.
- Scandia Food Sibiu vinde Salam de Sibiu sub marca Sibiu.
Totuşi, fiecare producător de Salam de Sibiu ar trebui să aibă în vedere funcţiile mărcii, respectiv: funcţia de diferenţiere a produselor, funcţia de concurenţă, funcţia de garantare a unui nivel calitativ constant, funcţia de reclamă şi funcţia de protecţie a consumatorilor. Salamul de Sibiu face parte din patrimoniul gastronomic şi cultural al poporului român, drept pentru care statul român prin instituţiile care au fost implicate în recunoaşterea europeană a acestui produs trebuie să se implice în asigurarea protecţiei acestuia pentru a nu fi transformat într-un produs alimentar de masă.
“Prin acest studiu am reuşit să le oferim consumatorilor o radiografie necenzurată a Salamului de Sibiu, fapt ce-i va ajuta să facă alegeri în cunoştinţă de cauză. Analiza realizată de experţii APC a scos la iveală faptul că în unele hipermarketuri se vinde Salam de Sibiu fabricat de acelaşi producător, identic din punctul de vedere al cantităţii ambalate, al ordinei în care sunt menţionate ingredientele pe lista de ingrediente, al parametrilor nutriţionali, atât sub marca proprie a hipermarketului, cât şi sub marca producătorului, singura diferenţă fiind preţul de vânzare, mai mic cu până la 25% la marca proprie a hipermarketului faţă de marca producătorului”, a declarat Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte Asociaţia Pro Consumatori.