Evenimentele din ultima perioadă au adus situația instalațiilor și stațiilor GPL în atenția opiniei publice. Unul dintre subiecte este legat de mașinile cu astfel de instalații care, potrivit legii, au accesul interzis în parcările subterane, la Constanța fiind vorba de cele ale mall-urilor și ale blocurilor de locuințe. Însă, realitatea este cu totul alta. Mulți dintre șoferi nu-și marchează vehiculele corespunzător și, de fapt și de drept, nu îi verifică nimeni.
Mașinile cu GPL au accesul interzis în parcările subterane, potrivit „Normativului de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme, indicativ NP 127:2009 din 16.12.2009“. În fapt, legea permite posesorilor de autoturisme cu alimentare GPL să parcheze doar în zonele unde există instalații fixe automate de detectare a scurgerilor de GPL.
De asemenea, potrivit legii aflate în vigoare, autovehiculele cu instalații GPL necesită a fi marcate corespunzător.
Potrivit Ordinului ministrului Transporturilor nr. 229/2003, modificat:
„2.5. Instalațiile de alimentare cu GPL sau GNC montate pe autovehicule trebuie înregistrate în cartea de identitate a autovehiculului (CIV). Autovehiculele trebuie să fie marcate cu etichete autoadezive cu inscriplia «GPL» sau «GNC», confecţionate din material rezistent la factorii de mediu, aplicate în funcţie de categoria autovehiculului, astfel:
a) la autoturisme (categoria M1), pe interiorul parbrizului şi al lunetei, în partea dreaptă, jos;
b) la autoutilitare uşoare (categoria N1), pe interiorul parbrizului, în partea dreaptă, jos, şi pe suprafața posterioară a caroseriei.
Aceste etichete se aplică de către operatorul economic autorizat care a montat instalaţia de alimentare cu GPL sau GNC, iar conformitatea lor cu modelul prevăzut în Anexa nr. 2 la prezentele reglementări se verifică de către Registrul Auto Român, cu ocazia înregistrării în CIV a instalaţiei de alimentare cu GPL sau GNC.
2.6. Durata de utilizare a rezervoarelor de GPL este de maximum 10 ani de la data fabricării menţionată pe plăcuţa de marcaj.
2.7. Rezervoarele de GNC nu se vor utiliza ulterior datei-limită de expirare a valabilitălii menţionată pe marcajul rezervorului“, potrivit legii.
Prin urmare, potrivit textului de lege de mai sus, autovehiculele care au instalații GPL trebuie să aibă etichete autoadezive pe parbriz, lunetă sau caroserie, în funcție de tipul mașinii. Iar acest aspect este verificat de RAR, inclusiv în trafic. Amenzile ajung și la 1.000 de lei.
Revenind la parcările subterane unde, dacă nu sunt asigurate anumite condiții de detectare, accesul acestor tipuri de vehicule este interzis, menționăm că nu se ține cont de acest aspect. Și nu există controale. Prin urmare, „bombele“ GPL pot fi parcate fără reținere în parcările subterane, la Constanța.
Reporterii FocusPress au încercat să vorbească cu autoritățile pentru a afla cine are competența de a face astfel de verificări. Realitatea este următoarea: administratorul parcărilor are sarcina de a se asigura că se respectă legea.
În plus, numeroase autovehicule cu instalații GPL nu au aplicate etichete autoadezive care să indice aceste aspecte, iar mulți dintre șoferi ne-au precizat că nici nu știau că există o lege în acest sens.
Tot ce trebuie să știi despre instalațiile GPL de pe autovehicule, potrivit Registrului Auto Român
GPL (gaz petrolier lichefiat) este un amestec de hidrocarburi gazoase sub presiune, format, în principal, din butan și propan, livrat în stare lichidă în recipienți special construiți. Este un combustibil utilizat atât pentru uz casnic (încălzire), cât și pentru motoarele autovehiculelor. Principiul de ardere într-un motor termic este similar cu cel al benzinei, respectiv aprindere prin scânteie. Compușii chimici rezultați în urma arderii în motor și luați în considerare la determinarea gradului de poluare a unui autovehicul sunt aceiași ca la arderea benzinei: CO (monoxid de carbon), HC (hidrocarburi), NOx (oxizi de azot) și PM (particule).
În practică, există două situații în care se regăsesc autovehiculele echipate cu instalații de alimentare cu GPL:
– autovehicule echipate direct de către producătorii acestora cu motoare alimentate, alternativ, cu benzină și GPL, cu instalațiile specifice montate pe linia de fabricație;
– autovehicule echipate de către fabricanți cu motoare alimentate exclusiv cu benzină, la care ulterior se montează de către un atelier/service autorizat o instalație de alimentare cu GPL în regim retrofit.
În ambele cazuri, instalațiile de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate și/sau certificate în conformitate cu legislația aplicabilă din domeniu:
- Regulamentul CEE-ONU nr. 67, privind componentele și montarea instalațiilor de alimentare cu GPL;
- Regulamentul CEE-ONU nr. 115, privind sistemele retrofit de GPL;
- Ordonanța Guvernului nr. 82/2000, privind autorizarea agenților economici care prestează servicii de reparație, de reglare și/sau desfășoară activitate de reconstrucție a vehiculelor rutiere;
- Reglementările privind modificarea sistemelor de alimentare a motoarelor autovehiculelor, care au fost omologate pentru circulația pe drumurile publice din România cu un anumit carburant prevăzut de constructor, pentru funcționarea și cu gaze petroliere lichefiate (GPL) și autorizarea agenților economici care execută montarea, reviziile tehnice și repararea instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL – RNTR-6 (normativ aprobat/modificat prin ordine ale ministrului Transporturilor).
Raportat la legislația menționată, în România există implementat un sistem foarte exigent, care urmărește siguranța în exploatare a autovehiculelor echipate cu instalații de alimentare cu GPL, sistem care are la bază următoarele principii generale:
a. Componentele instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate conform prevederilor Regulamentului CEE-ONU nr. 67;
b. Montarea instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie în conformitate cu prevederile Regulamentului CEE-ONU nr. 67;
c. Se interzice montarea componentelor cărora li se aplică prevederile Regulamentului CEE-ONU nr. 67 care nu au marcaj de omologare, precum și a celor care prezintă deformații plastice, fisuri, crăpături, părți lipsă sau alte tipuri de defecte ce prezintă pericol în exploatare;
d. Instalațiile de alimentare cu GPL a motoarelor autovehiculelor pot fi comercializate dacă sunt omologate în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 115 sau sunt certificate de către Registrul Auto Român (RAR) și dacă montarea se efectuează de către operatori economici autorizați de RAR;
e. Certificatul de conformitate, prin care se aprobă utilizarea unui anumit tip de instalație de alimentare cu GPL, se eliberează de către RAR pe baza evaluării rapoartelor de încercări și a evaluării îndeplinirii de către solicitant a condițiilor aplicabile prevăzute în RNTR-6;
f. Atelierele de montare, revizie tehnică și/sau reparare se autorizează de RAR pe baza evaluării conformității cu condițiile tehnice din RNTR-6, folosindu-se proceduri specifice de audit;
g. Instalațiile de alimentare cu GPL montate pe autovehicule trebuie înregistrate în cartea de identitate a vehiculului (CIV), iar autovehiculele trebuie să fie marcate cu etichete autoadezive cu inscripția „GPL“, confecționate din materiale rezistente la factorii de mediu;
h. Durata de utilizare a rezervoarelor de GPL este de maximum 10 ani de la data fabricării menționată pe plăcuța de marcaj, aspect care se verifică cu ocazia fiecărei inspecții tehnice periodice.
În concluzie, respectarea celor de mai sus de toate părțile implicate în procesul de montare și exploatare pe autovehicul a unei instalații de alimentare cu GPL și apelarea exclusiv la reparații în regim autorizat ale unei astfel de instalații garantează o utilizare sigură a oricărei instalații omologate sau certificate (după caz).
Liliana BELCIUG