Ce se petrece în mintea noastră când are loc un cutremur? Psihologul Mihai Copăceanu este de părere că ”nu ne putem menține calmul în situațiile de urgență și mai ales în situațiile grave, în dezastrele umanitare precum cutremurele”.
”Aceste situații reprezintă o amenințare pentru viața fiecărei persoane, drept urmare oamenii vor reacționa lipsiți de calm, se vor comporta având un singur scop: să supraviețuiască.
Ceea ce înseamnă că devin cuprinși de frică, agitație, impulsivitate, nesiguranță, furie și mai alea teamă. Un complex de emoții negative.
Singurele categorii de persoane care pot reacționa corespunzător sunt salvatorii, deoarece ei sunt instruiți pentru a reacționa astfel și au nevoie de siguranță, încredere, de capacitatea de a lua decizii corecte și raționale”, a precizat psihologul.
Psihologul Mihai Copăceanu: ”La simulări, cu toții erau într-o veseile incredibilă”
Pe de altă parte, simulările pentru dezastre din școli sunt un prilej de distracție și scurtarea orelor decât o metodă de a învăța cum să ne salvăm viețile.
”Am participat la câteva exerciții în caz de incendiu la unele școli și licee”, a spus Mihai Copăceanu. ”Copiii și profesorii erau într-o veselie incredibilă. Au ieșit din sala de clasă și s-au adăpostit fără să acorde o seriozitate și o importanță considerabilă exercițiului.
Pe urmă s-au jucat cu furtunul cu apă de la pompieri. Practic vorbind, România într-o asemenea situație precum cea din Turcia va înregistra mult mai multe victime umane și pentru că cei care ar fi avut oportunitatea de a se salva, sau de a salva pe ceilalți, nu vor face pentru că nu știu cum.
Cu cât exersăm mai des cu atât ne creăm deprinderi și acestea pot fi mai ușor aplicabile în contexte speciale. În cartiere, în comunitatea locala, românii să învețe cum să se adăpostească, unde să se adune, cum să telefoneze etc.
Cred că se impune ca de la școală, la locul de muncă să avem simulări constante, frecvente de gestionare a situațiilor de urgență”, a punctat psihologul.
A.V.