Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CNAPMC) intenționează să achiziționeze Terminalul Ferry-Boat, situat în Portul Constanța, de la CFR Marfă. Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a aprobat de principiu, în ședința din 19 noiembrie 2024, cumpărarea activului, prin negociere directă. Momentan, reprezentanții companiei de stat nu ne-au putut furniza o sumă estimativă pentru achiziție, deoarece tranzacția este în curs de negociere și nu a fost finalizată încă. Publicarea unor astfel de informații ar putea afecta negativ procesul de negociere.
Terminalul Ferry-Boat, situat în Portul Constanța – Sud Agigea, ar urma să fie achiziționat, prin negociere directă, de către Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța. În ședința din 19 noiembrie a.c., Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a aprobat de principiu proiectul de vizează „Cumpărarea activului incintă terminal Ferry-Boat – 29 de repere, prin negociere directă, conform Notei companiei nr. 42905/16.10.2024“.
Suma de achiziție nu a fost stabilită la acest moment, deoarece este vorba de o tranzacție în curs, negocierile nefiind încă începute. „Deoarece este vorba despre o tranzacție în curs, nefinalizată, negocierile dintre părți nefiind încă începute, la acest moment nu putem furniza informații concrete privind suma de care dispune CN APM SA pentru cumpărarea activului Incintă Terminal Ferry-Boat și nici informații privind ce tipuri de clădiri și alte active vor fi incluse în această achiziție, deoarece publicarea la acest moment a unor astfel de informații poate fi de natură să afecteze negativ dreptul legal al CN APM SA de negociere cu bună credință pe viitor a acestei tranzacții“, ne-au transmis reprezentanții CNAPMC.
Scopul achiziționării activelor vizează creșterea eficienței operative a portului, îmbunătățirea traficului și a capacităților de operare, precum și sporirea veniturilor administrației portuare și ale statului.
„CN Administrația Porturilor Maritime SA dorește, ulterior achiziției, să valorifice aceste active în mod adecvat, în scopul creșterii gradului de fluidizare a traficului, creșterii capacităților de operare din port, creșterii veniturilor administrației portuare, precum și creșterii veniturilor statului, în condițiile în care aceste active pot contribui în mod decisiv, în caz de administrare eficientă, la buna desfășurare a activității portuare de către CN APM și comunitatea portuară.
Astfel, în cazul în care tranzacția se va încheia cu succes, CN APM SA dorește să valorifice o parte din aceste active prin organizarea unei proceduri competitive de atribuire a unui contract către un operator, prin una din modalitățile de atribuire ce va fi prevăzută de legislația în vigoare la momentul demarării procedurii, în scopul creșterii capacităților portului de operare mărfuri și în consecință a creșterii veniturilor CN APM SA și ale statului“, spun reprezentanții companiei de stat.
Cât privește repunerea în funcțiune a terminalului pentru transportul maritim, compania nu a detaliat planurile specifice, dar acesta va fi, în continuare, dedicat activităților de transport marfă și va rămâne pentru această destinație chiar și după achiziționare. Nu se menționează transportul de pasageri în acest context.
Terminalul este, în continuare, operațional, însă necesită lucrări de reparație, modernizare și reabilitare pentru anumite active. CN APM SA a declarat că va efectua aceste lucrări dacă va achiziționa terminalul.
,,Terminalul ferry-boat este operațional, este dedicat exclusiv activităților de transport de marfă și va rămâne cu această destinație și în cazul achiziționării de către CN APM SA, iar o parte din active necesită lucrări de reparații, modernizare sau reabilitare (după caz), pentru care CN APM SA și-a exprimat disponibilitatea să le realizeze în cazul în care le va achiziționa“, potrivit CNAPMC.
Deocamdată, nu există discuții formale cu operatori privați sau alte entități pentru exploatarea terminalului. În cazul în care CNAPMC îl va achiziționa, orice astfel de discuții se vor desfășura conform legislației aplicabile: ,,CN APM SA nu a antamat discuții cu operatori privați sau alte entități pentru exploatarea terminalului. În măsura în care CN APM SA va achiziționa terminalul, orice astfel de discuții se vor purta în limitele și cu respectarea cadrului legal aplicabil la momentul respectiv“
Compania CFR Marfă a vândut și cele două nave ferry-boat, Eforie și Mangalia, prin licitație publică, ca parte a unui proces de valorificare a activelor excedentare, necesar pentru stingerea unui ajutor de stat. Navele au fost construite în 1988 și 1991, pentru a facilita transportul de vagoane, containere și TIR-uri între Porturile Constanța și Samsun (Turcia), în contextul unui trafic intens între România și Asia înainte de 1990.
Acestea au un deplasament de 12.000 de tone fiecare și pot transporta până la 40 de TIR-uri sau 40 de vagoane de marfă. Deși până în 2009 erau considerate echipamente strategice și aveau statut de echipamente militare, după acest an întreținerea lor a fost redusă la un nivel minimal. Între 2009 și 2022, CFR Marfă a cheltuit 41,7 milioane lei pentru mentenanța lor minimă.
Andreea CONDURACHE
Viitorul va fi la fier vechi.Analfbetii funcțional conduc portul ,desi marile porturi sunt conduse de amirali sau contraamirali în retragere.Ordinea și disciplina în primul rand
sa fie capusat de mafie?
avem coafeze sa le facem directori ?