CFR a lansat licitația pentru proiectarea şi execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiţii „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa III“. În contextul conflictului din Ucraina, de creștere a fluxului de transport mărfuri ce trebuie operate în Portul Constanța, a devenit mult mai vizibilă pentru autorități capacitatea de operare redusă din zona Portului Constanța, cauzată de starea precară a infrastructurii feroviare publice. Cu atât mai mult trebuie înțeleasă acum necesitatea modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța. Investiția este considerată ca o etapă inițială pentru a asigura interoperabilitatea Coridorului Rin – Dunăre pe teritoriul României, conducând la o legătură mai eficientă cu rețeaua feroviară din centrul și sud-estul Europei.
Guvernul României a aprobat, în ședința de joi, 21 noiembrie a.c., declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a Unităților Administrativ-Teritoriale situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța“ – Etapa 3, aflate pe raza comunei Agigea și municipiului Constanța.
Iar în data de 12 decembrie, CFR a lansat licitația, iar valoarea estimată a achiziției este cuprinsă între 619.509.527,76 lei și 732.237.734,15 lei, data-limită pentru depunerea ofertelor fiind 10.02.2025.
Ce lucrări sunt cuprinse în etapa a treia?
În cadrul celei de-a treia etape sunt incluse lucrări la obiectivul Port Constanța Sud (Stația Agigea Sud, Linia 813B și Port Constanța Ferry Boat), precum și în Zona de interes din afara Portului (CMT Constanța). Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții au fost avizați de Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin Avizul nr. 146/155 din data 26.09.2022, şi de Consiliul Interministerial de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe, prin Avizul nr. 65 din 29.09.2022, fiind aprobați prin Hotărârea de Guvern nr. 1367/09.11.2022.
Grupa Agigea Sud va fi transformată în stație c.f., astfel încât trenurile să nu mai fie duse/aduse pe cale de manevră pe distanța H.m. Agigea Ecluză – Agigea Sud. Intervalul c.f. Agigea Ecluză – Agigea Sud va fi electrificat și, astfel, nu va mai fi necesară schimbarea locomotivei electrice în Palas, eliminându-se manevra din H.m. Agigea Ecluza cu ieșirea convoiului în linie curentă.
Linia 813B – se va moderniza linia de legătura între stația Agigea Ecluză și Port Constanța Ferry Boat.
Port Constanța Ferry Boat – se va sistematiza și moderniza dispozitivul de linii din Constanța Port Terminal Ferry Boat. Se va elimina breteaua existentă din capătul X și se va sistematiza capătul X al stației. Se va reconfigura capătul Y al stației CPT Ferry Boat, astfel încât să existe o legătură între fascicolul de linii 12-17 cu linia de legătura care dă acces la liniile c.f. de la terminalul de containere, acest lucru reducând mult timpii necesari manevrelor de regarare pentru convoaiele de manevră intrate/ieșite în/din terminalul de containere. Vor fi prevăzute trei linii suplimentare de primire – expediere, cu lungimi utile de minimum 750 m, pe partea dreaptă a dispozitivului de linii existent. Se va sistematiza capătul Y al stației pentru realizarea unui racord nou la terminalul de containere.
În cadrul proiectului este prevăzută construirea unui Centru de Management al Traficului Feroviar.
Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța este cuprinsă în Master Planul General de Transport al României din anul 2016 și în Master Planul Portului Constanța din același an, iar realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA.
Mihaela GIUGLEA