Consilierii locali constănțeni au votat: prețul unui bilet de călătorie CT BUS, aproape dublu

0
4548

Consiliul Local Constanţa este convocat în şedinţă ordinară vineri, 29 octombrie a.c., ora 13.30. Aceasta se va desfășura prin mijloace electronice, printr-o platformă online de videoconferință.  Pe ordinea de zi și cele suplimentare se află mai multe proiecte de hotărâre, între care și cel ce vizează, în principiu majorarea prețului de călătorie CT BUS.

Este vorba despre proiectul de hotărâre privind delegarea gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate către societatea CT BUS SA și atribuirea Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate în municipiul Constanța. Acesta este iniţiat de primarul Vergil Chițac.

În ședința de vineri, 29 octombrie a.c., consilierul local PNL Teo Popa, reprezentant al CL în AGA al CT Bus, a atras atenția că realizarea studiului de oportunitate privind concesionarea serviciului public de transport în comun din Constanța s-a făcut în baza costurilor din 2020, nu prin prisma celor din 2021, care au crescut foarte mult: pentru combustibil, piese de schimb, ulei etc.

Liderul grupului consilierilor locali USR, Dumitru Caragheorghe, a menționat că nu înțelege de ce acest studiu nu prezintă acuratețe în privința datelor folosite, de ce nu a fost contestat oficial de către actuala conducerea CT Bus.

Și liderul grupului consilierilor locali PSD, Costin Răsăuțeanu, a susținut că acest studiu nu prezintă realitatea, situația actuală a companiei de transport public în comun. Și atrage atenția asupra necesității extinderii rutelor CT Bus în localitățile din apropiere, așa cum s-a stabilit încă din mandatul trecut.

Avocatul Emil Tatu, reprezentantul al celor două sindicate din cadrul CT Bus, a declarat că, în cazul negocierilor contractului colectiv de muncă, deja s-a depășit termenul legal de 60 de zile și tot nu s-a ajuns la o înțelegere. Acesta a subliniat că la nivelul CT Bus nu au existat creșteri salariale de mai bine de un an. Și că studiul realizat cu fonduri publice din bugetul local nu reflectă costurile reale actuale ale CT Bus la acest moment: costul de 9,13 lei/km nu acoperă nici măcar un leu creștere salarială.

Salariul mediu brut al unui angajat al CT Bus este de 3.400 de lei, potrivit avocatului. Astfel, cei mai mulți șoferi câștigă lunar 2.000 de lei. Ei ar câștiga decent doar dacă fac, lunar, 60-70 de ore suplimentare, deși acest lucru încalcă legea.

Avocatul Tatu a solicitat retragerea proiectului de pe ordinea de zi sau un vot negativ acordat acestuia.

„Fundamentarea costului s-a făcut pe baza costurilor auditate. Iar operatorul poate solicita modificarea acestui cost în perioada contractului de delegare, pe baza unei noi fundamentări“, a replicat Raluca Georgescu, directorul executiv al Direcției Gestionare Servicii Publice.

Primarul Vergil Chițac a reiterat că, anul viitor, costul per kilometru va putea fi majorat, dacă este necesar. Și că studiul a fost realizat de Certrans, care nu poate fi contestată.

Edilul-șef a amintit și că, anul trecut, Primăria Constanța a alocat fonduri pentru compensare cu 10 milioane de lei mai mult decât trebuia, iar acum trebuie să le recupereze de la CT Bus. În plus, firma a plătit ilegal TVA la stat, pe care apoi a trebuit să îl recupereze.

Vergil Chițac a atras atenția și că acest cost per kilometru este printre cel mai mare din țară și că societatea trebuie să facă profit, trebuie să fie interesată în acest sens, de eficientizarea activității sale, de aceea are management corporatist. Pentru că un cost de 11 lei/km, cel dorit, este ireal.

Consilierul local PNL Teo Popa a revenit și a susținut că nu putem să ne comparăm cu celelalte prețuri din țară, pentru că nu știm ce au făcut și acum în celelalte orașe. Altfel, același lucru putem spune și de noul cost al gigacaloriei.

Președintele de ședință, consilierul local PNL Costin Avătavului, a cerut ca săptămâna viitoare să se stabilească o ședință între reprezentații Legislativului local și reprezentanții CT Bus.

În final, proiectul a fost adoptat cu 18 voturi pentru și 8 abțineri.

Printre altele, studiul de oportunitate privind concesionarea serviciului public de transport în comun din Constanța propune mai multe majorări ale biletelor de călătorie, astfel:

  • Majorarea preţului biletului de o călătorie de la 1,5 lei la 2 lei (varianta 1) sau la 2,5 lei (varianta 2)
  • Majorarea preţului biletului de două călătorii de la 3 lei la 4 lei (varianta 1) sau la 5 lei (varianta 2)
  • Majorarea preţului biletului valabil 24 ore pe toate liniile de la 5 lei la 10 lei (în ambele variante)
  • Majorarea preţului biletului de 60 minute pe toate liniile de la 2 lei la un bilet valabil 75 min pe toate liniile la preţul de 5 lei (varianta 1) sau la 6 lei (varianta 2)

Rămâne de văzut când se va întâmpla acest lucru, aleșii locali aprobând acest studiu, până la urmă, în ședința de vineri, 29 octombrie a.c.

Tot ei vor trebui să aprobe majorarea prețului biletului de călătorie conform studiului.

V.I., L.M.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.