Statul român, prin instituţiile sale, are un talent deosebit de a-şi da cu stângul în dreptul. Nenorocirea este că decizii contradictorii, emise de diverse autorităţi, pun în pericol proiecte cu fonduri europene. Un astfel de proiect, considerat strategic pentru ţara noastră, este cel de combatere a eroziunii costiere şi de lărgire a plajelor litoralului românesc. Suma totală a investiției se ridică la 3.404.223.130 lei cu TVA (aproximativ 752 mil. euro). Parte din aceşti bani riscăm să îi pierdem din cauza unor bâlbe impardonabile, cum ar fi cea care întârzie proiectul în zona plajei Mamaia – mărul discordiei fiind Pasarela Regală.
Pasarela Regală este considerată monument istoric, însă până la depunerea proiectului de înnisipare şi acceptarea lui de către forurile europene într-o anumită formă, nimeni nu s-a gândit să obiecteze ceva. Proiectul, care ar presupune ca înnisipare să cuprindă şi perimetrul unde este construită pasarela (în present o ruină periculoasă), nu a deranjat în vreun fel specialiştii Ministerului Culturii. Mai mult, ministerul a fost de acord cu propunerea legată de înnisipare. Ulterior însă, acelaşi minister s-a răzgândit, deşi astfel de decizii nu pot fi schimbate de la o zi la alta sau de la o lună la alta, pentru că documentaţia “a curs” mai departe, iar alocarea banilor a fost făcută în condiţiile prezentate anterior. Faptul că în timpul jocului cineva schimbă regulile, duce la suplimentarea unor cheltuieli care nu vor fi suportate tot din fonduri europene, ci eventual din buzunarul statului roman.
Să fim mai exacţi: dacă iniţial Ministerul Culturii nu a obiectat la faptul că pasarela nu va mai fi de la linia nisipului în mare, ci se va sprijini, ba chiar va fi acoperită de nisip, acum a fost solicitată opinia Institutului Naţional al Patrimoniului, care a transmis că varianta este inacceptabilă. Conform acestui institut, pasarela trebuie să fie reconstruită, iar nisipul trebuie să o ocolească. O astfel de solicitare este un adevărat calvar pentru cei care au gândit deja proiectul înnisipării: situaţia presupune cheltuieli suplimentare (neacoperite de fondurile europene) şi, în plus, nu există certitudini că ocolirea unei anumite porţiuni (cea unde se află pasarela) poate fi realizată.
La sfârşitul săptămânii trecute, o comisie din care fac parte şi reprezentanţi ai Ministerului Culturii a dezbătut fix această problemă. La finalul discuţiilor, managerul de proiect în ceea ce priveşte înnisiparea din Mamaia, Nicuşor Buzgaru, arătându-se extrem de nemulţumit. „Când a fost început proiectul, de la Ministerul Culturii a fost emis un aviz 388/2018, prin care admiteau soluţia propusă, de înnisipare inclusiv în perimetrul pasarelei. Acum, s-a schimbat abordarea şi ni se solicită să reabilităm noi pasarela şi să o ocolim cu înnisiparea. Să reabilităm noi pasarela nu este posibil, nu există fonduri prevăzute în acest sens prin proiectul de finanţare cu bani europeni. Acum spre deosebire de 2018, nu sunt de acord nici să înnisipăm, pentru că, motivează ei, pasarela îşi va ăierde contactul cu marea. Asta înseamnă că noi trebuie să facem noi studii şi să găsim o altă soluţie pentru lucrare, fapt care ne va întârzia luni de zile. În plus, dacă exista această problemă, ea trebuia comunicată dinainte de depunerea proiectului în formula pentru care se alocă banii. E regretabil că am mers prima dată acolo cu o variantă, iar acum să ne spună că nu e bună. Într-o situaţie in extremis, da, se poate vorbi despre pierdea unei sume de bani, dar nu în totalitate. Lucrarea trebuie făcută până în 2023, deci nu există riscul să pierdem toţi banii. Chiar şi în situaţia în care se pierd din fonduri, există varianta ca tot statul român să fie tras la răspundere şi să fie solicitate despăgubiri… Încercăm, alături de antreprenor, să rezolvăm rpoblema. Repet, costurile suplimentare va ajunge să le achite tot statul român”, a spus Nicuşor Buzgaru.
De cealaltă parte, Irina Iamandescu, reprezentant al Institutului Naţional al Patrimoniului, spune că este vorba despre un monument istoric şi că abia acum a fost solicitat un punct de vedere referitor la acest obiectiv, şi nu înainte ca toată procedura să fie demarată şi proiectul să arate aşa cum arată acum – cu înnisiparea pasarelei. „Am avut un punct de vedere, şi anume că acest monument istoric trebuie restaurat şi adus la stadiul de funcţionare iniţial. Este foarte interesant şi valoros. Un proiect nu poate veni şi să îl îngroape în nisip”. Întrebată ce părere are despre avizul din 2018 emis de Ministerul Culturii (în care nu existau obiecţii cu privire la înnisipare), Irina Iamandescu a răspuns: „Avizele sunt emise de minister. Noi dăm doar o opinie”. De precizat că opinia institutului este consultativă, însă, în baza acesteia, ministerul a revenit asupra deciziei din 2018.
Vom reveni cu amănunte legate de acest subiect. Mai precizăm că, aşa cum se poate observa şi în galeria foto, pasarela este într-o avansată stare de degradare.
Reamintim că Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral (A.B.A.D.L) a propus Ministerului Culturii trei variante de conservare a pasarelei din zona Cazinoului din Mamaia oferite de antreprenorul lucrărilor de pe Lotul 2 Mamaia – SC Boskalis SRL în cadrul proiectului european „REDUCEREA EROZIUNII COSTIERE, FAZA II (2014-2020)” cofinanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, iar detaliile le regăsiţi aici:
Alexandra CUCU
FOTO pasarela: FOCUS PRESS