Săptămâna trecută, Asociația Constanța Altfel a pierdut definitiv procesul în care solicita anularea Hotărârii Consiliului Local prin care au fost aprobate Planurile Urbanistice de Detaliu pentru cele patru zone în care a fost împărțită Mamaia, în 2001, dar și hotărârile și documentațiile urbanistice subsecvente, și certificatele de urbanism aferente. Acum, primarul Vergil Chițac solicită consilierilor locali să adopte o hotărâre prin care să fie anulat întreg Planul Urbanistic Zonal al stațiunii, din 2013, în care au fost preluate și prevederile celor patru PUDuri, dar și ale documentațiilor urbanistice subsecvente.
La începutul anului 2019, Asociația Constanța Altfel solicita Tribunalului Constanța anularea Hotărârii Consiliului Local Municipal nr. 129/2001, privind aprobarea Planurilor Urbanistice de Detaliu „Staţiunea Mamaia Zona A“, „Staţiunea Mamaia Zona B“, „Staţiunea Mamaia Zona C“ şi „Staţiunea Mamaia Zona D“. Dar și a hotărârilor subsecvente ale CL Constanța, documentațiilor și certificatelor de urbanism aferente.
Dar săptămâna trecută procesul a fost pierdut definitiv, instanța de apel respingând recursul asociației (după ce a pierdut și pe fond) ca nefondat.
La doar câteva zile distanță, primarul Vergil Chițac suplimentează proiectul ordinii de zi a ședinței Consiliului Local Constanța de vineri, 29 octombrie a.c., solicitând și adoptarea proiectului de hotărâre privind revocarea HCL 121/2013, prin care a fost aprobat Planul Urbanistic Zonal al stațiunii Mamaia, în care au fost preluate și prevederile celor patru PUDuri din 2001 și ale documentațiilor urbanistice subsecvente acestora.
Deocamdată, consilierii locali nu știu dacă vor aproba anularea PUZului stațiunii Mamaia, primind proiectul de hotărâre abia luni, 25 octombrie a.c., dar au și început să-l studieze, mai ales aleșii locali din Comisia de specialitate nr. 2 a Consiliului Local, de organizare și dezvoltare urbanistică, care se întrunesc marți dimineață în ședință, pentru avizarea acestuia.
În plus, acesta va afecta foarte multe firme și persoane, investitori sau doar proprietari, de vreme ce odată cu anularea PUZului, reglementările urbanistice pentru stațiunea Mamaia vor reveni la cele stabilite prin Planul Urbanistic General al municipiului Constanța, din 1999.
Poate e un lucru bun, poate nu, cert este că printre cei afectați se vor numără și cumpărători de terenuri de bună credință din stațiune, care au plătit foarte mulți bani, sume mari stabilite și în baza reglementărilor urbanistice actuale, ce ar putea, iată, să dispară.
Astfel, aleșii locali trebuie să cântărească foarte bine toate consecințele și să analizeze cu atenție motivarea propunerii anulării Planului Urbanistic Zonal adoptat pentru Mamaia, cât de corectă și legală este aceasta, mai ales că Asociația Constanța Altfel nu a reușit să convingă magistrații să anuleze Planurile Urbanistice de Detaliu de la care a pornit acest PUZ.
Motivele solicitării anulării PUZ Mamaia
Potrivit arhitectului-șef al municipiului, Dan Petre Leu, în primul rând acest PUZ este ilegal deoarece a preluat toate modificările Planului Urbanistic General aprobate anterior, fără analizarea oportunității acestora și în absența detalierii reglementărilor. Dar de vreme ce oportunitatea fiecărei modificări a fost analizată la momentul adoptării ei, de ce mai era necesară reanalizarea ei?!
Cu privire la detalierea reglementărilor, este oferit ca exemplu situația Cazinoului din Mamaia, monument istoric pentru care nu au fost stabilite reglementări detaliate, ci au fost preluate prevederile urbanistice aprobate printr-o Hotărâre a Consiliului Local din 2007.
În plus, toate propunerile PUZului au fost marcate și numerotate pe planul de reglementări urbanistice aferent fiecăreia dintre cele cinci zone în care a fost împărțită Mamaia (cu zona de nord) și listate în tabelele incluse într-o anexă. Dar ar exista și terenuri din stațiune care nu sunt reprezentate în plan sau în tabele, deci acestea nu sunt reglementate urbanistic, fapt ce contravine prevederilor legale ce reglementează metodologia de elaborare și conținutul-cadru al unui PUZ.
Pe de altă parte, ar exista terenuri pentru care valorile indicatorilor urbanistici din planșa de reglementări, respectiv regimul de înălțime, nu au fost motivate prin studii de altimetrie: cum este cazul celor din zona Hotelurilor Rex, Minerva și Majestic, pentru care se precizează un regim de înălțime permis de P+12-15E, respectiv P+8-10E, cu procent de ocupare a terenului de 90%.
Cel mai grav ar fi că în calculul indicatorilor urbanistici valabili în Mamaia ar fi fost adăugate suprafețe din afara parcelei construibile, fiind introdusă noțiunea de coeficient de utilizare a terenului pe unitate teritorială de referință (subdiviziune urbanistică a întregului teritoriu al sațiunii), nu pe suprafața terenului pe care se dorește a se edifica o construcție nouă. Astfel, CUT maxim permis se calculează în Mamaia prin raportare la întreaga suprafață a stațiunii, de aici rezultând indicatori urbanistici de tip urban dens construit, specifici zonei centrale a unei localități, nu unei stațiuni turistice.
Mai mult, prin faptul că PUZul ar permite toate funcțiunile posibile pe toate terenurile (inclusiv funcțiuni rezidențiale permanente) se schimbă caracterul stațiunii Mamaia, aspect interzis explicit de Planul Urbanstic General al Constanța, dar și de prevederile legislative naționale.
Din perspectiva oportunității menținerii reglementărilor stabilite prin acest PUZ, arhitectul-șef Dan Petre Leu constată probleme majore de infrastructură rutieră și de canalizare, din cauza tendinței de edificare a blocurilor cu regim mare de înălțime urmând a se bloca iremediabil circulația pe Bulevardul Mamaia.
Iar raportat la spațiile verzi obligatorii a fi asigurate, Mamaia ar fi pierdut peste 60ha de spațiu verde, având la acest moment doar 10ha din cele 247 reglementate de PUZ. Deși numărul locuitorilor stabili a și crescut de câteva zeci de ore față de 2013, impunându-se majorarea și nu diminuarea suprafețelor de spații verzi.
Valentin ISPAS
Citește și: