Judecătorii instanței supreme s-au pronunțat definitiv în cazul scandalului dintre firmele de pilotaj din Portul Constanța și Ministerul Transporturilor, care a ajuns să fie tranșat în instanță. Este vorba despre un ordin al ministerului privind organizarea propriului corp de piloți maritimi, astfel încât Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CN APM) să nu mai fie nevoită să apeleze la firmele private de pilotaj.
Scandalul a început anul trecut, odată cu publicarea proiectului de ordin al Ministerului Transporturilor, care, între timp, a fost adoptat, iar firmele de pilotaj din Portul Constanța au rămas fără activitate.
Din acest motiv, unele dintre acestea au dat în judecată Ministerul, pentru suspendarea acestui ordin.
Inițial, cauza a fost înregistrată pe rolul Curții de Apel Constanța, care a judecat fondul și care s-a pronunțat, pe data de 21 decembrie 2020 în defavoarea Ministerului Transporturilor și a Portului Constanța. Practic, pe fond, judecătorii au admis acțiunea și au suspendat ordinul ministerial.
Mai departe, dosarul a ajuns la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), în recurs, unde situația s-a schimbat. Astfel, joi, 17 iunie, instanța supremă a admis recursul și a casat sentința civilă a Curții de Apel Constanța, înclinând balanța în favoarea pârâților, respingând acțiunea reclamanților ca nefondată.
”Respinge excepţiile invocate de intimată. Admite recursurile formulate de pârâtul Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi de intervenienta Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa împotriva sentinţei civile nr. 190/CA din 21 decembrie 2020 a Curţii de Apel Constanţa, Secţia a II – a civilă, de contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa recurată şi în rejudecare respinge acţiunea ca neîntemeiată. Admite cererea de intervenţie în interesul pârâtului. Menţine în rest dispoziţiile sentinţei. Definitivă. Pronunţată astăzi, 17 iunie 2021, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”.
Așa cum se poate observa, decizia este definitivă, ceea ce înseamnă că Portul Constanța nu va mai apela la serviciile firmelor de pilotaj.
Daniel ALBU