Nicușor Constantinescu „a colecționat“ mai multe dosare penale pe vremea când era președintele Consiliului Județean Constanța (CJC). Ulterior, au început să curgă și condamnările, el fiind în închisoare din toamna anului 2014. Însă, acesta tot încearcă să-și dovedească nevinovăția, depunând fel de fel de acțiuni în instanță, în mai toate dosarele în care îi apare numele. De data aceasta, vorbim de cel în care a fost trimis în judecată în 2014 și condamnat, în 2019, la 10 ani de închisoare.
Nicușor Constantinescu a cerut rejudecarea, dosar ce a fost înregistrat la Curtea de Apel București. Pe 23.01.2024, judecătorii i-au respins cererea. Decizia nu a fost definitivă, iar fostul președinte al CJC a depus apel, care s-a judecat la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Pe 17 aprilie 2024, judecătorii au decis: „Respinge, ca nefondat, apelul formulat de condamnatul Constantinescu Nicuşor Daniel împotriva Sentinţei penale nr. 15 din data de 23 ianuarie 2024, pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a II-a penală, în Dosarul nr. 3393/2/2023 (1720/2023). Obligă contestatorul la plata sumei de 200 de lei, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 17 aprilie 2024“, potrivit minutei judecătorești. Decizia este definitivă.
Dosarul de față, instrumentat de către procurorul Andrei Bodean, de la Direcția Națională Anticorupție Constanța, a zguduit, la vremea respectivă, Consiliul Județean Constanța, dar și mediul de afaceri.
Este vorba de faptul că, în perioada 2010 – 24.03.2014, Nicușor Daniel Constantinescu, în calitate de președinte al Consiliului Județean Constanța, Adrian George Gâmbuțeanu și Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri (RAJDP) Constanța au constituit un grup infracțional organizat, la care ulterior au aderat și alți inculpați, având ca scop săvârșirea unor infracțiuni îndreptate împotriva intereselor economice ale CJC.
Astfel, procurorii au stabilit că Nicușor Constantinescu și-a îndeplinit în mod defectuos atribuțiile de serviciu care decurgeau din calitatea de președinte al Consiliului Județean Constanța, determinând un prejudiciu în dauna instituției în valoare de 30.782.039 de lei.
De exemplu:
- În perioada 14 mai 2012 – 11 septembrie 2012, a făcut plăți nelegale către RAJDP, în cadrul proiectului de interes public județean „Caravana estivală a județului Constanța“, în cuantum de 1.239.987,60 lei.
- În perioada 23 iulie 2012 – 7 noiembrie 2012, în cadrul Programului județean de cercetare și refacere a plantațiilor de pomi fructiferi, a efectuat, prin trei ordine de plată, plăți nelegale către RAJDP Constanța, în cuantum de 773.519,09 lei. Caracterul nelegal al plăților succesive, efectuate în perioada respectivă de CJC, către RAJDP Constanța, derivă atât din absența oricăror documente justificative (în sensul legislației specifice aplicabile în materie), care să ateste realitatea lucrărilor facturate și achitate, cât și din nerespectarea flagrantă a condițiilor, obligațiilor și obiectivelor programului în cadrul căruia au fost făcute plățile analizate, impuse prin Hotărârea CJC nr. 300/2010.
- În perioada 21 aprilie 2011 – 11 septembrie 2012, a efectuat, prin mai multe acte, plăți nelegale către RAJDP Constanța, în cuantum total de 1.675.847,95 lei, în legătură cu lucrările de împădurire efectuate pe raza comunei Independența din județul Constanța. Caracterul nelegal al plăților succesive, efectuate în această perioadă de CJC, către RAJDP Constanța, rezultă, pe de o parte, din nerespectarea condițiilor impuse de Hotărârile CJC și dispozițiile Legii nr. 46/2008, privind programele și proiectele legate de împăduriri și înființarea de perdele de protecție, iar pe de altă parte, din lipsa documentelor justificative impuse de lege pentru corecta efectuare a plăților respective.
- În perioada 2010 – 2012, a efectuat plăți nelegale către RAJDP Constanța în cuantum de 20.254.603,36 lei, reprezentând contravaloarea unor lucrări de împădurire, fără a fi îndeplinite condițiile impuse prin Hotărârile CJC nr. 310/2009 și nr. 402/2009, și fără a exista documente justificative întocmite în condițiile legii. La baza achitării presupuselor lucrări de împăduriri efectuate pe raza județului Constanța, de la bugetul Unității Administrativ-Teritoriale Județul Constanța către RAJDP Constanța, au stat mai multe documente contabile emise de inculpații Victor Aurelian Coman și Daniel Dan Popa, administratori ai SC Rom Coman SRL.
- În data de 16 iulie 2013, inculpații Victor Aurelian Coman și Daniel Dan Popa au cesionat în mod fictiv părțile sociale ale SC Rom Coman SRL, către o persoană de condiție socială modestă, analfabet, cu scopul de a se sustrage de la urmărirea penală.
- În perioada 10.09.2012 – 24.03.2014, a încălcat dispozițiile legale care interzic plata în avans, din fonduri publice, pentru achiziția de imobile, precum și pe cele ale prevederilor procesului-verbal de negociere. Mai mult, inculpatul a modificat natura actului juridic încheiat cu SC Stop SRL, administrată de inculpatul Costică Zelca, din contract de vânzare – cumpărare în antecontract de vânzare – cumpărare, data la care Consiliul Județean Constanța urma să dobândească dreptul de folosință asupra a 25 de apartamente și a făcut plăți nelegale către societatea comercială amintită, în cuantum de 5.187.156,29 lei. Un alt beneficiu important de care s-a bucurat SC Stop SRL, de pe urma activității ilicite a inculpatului Nicușor Daniel Constantinescu, a fost amânarea, cu cinci ani, a momentului la care ar fi trebuit să achite impozitul pe profit și taxa pe valoare adăugată, corespunzătoare valorii tuturor celor 25 de apartamente.
- În perioada 2010 – 2012, a făcut plăți nelegale către SC Domeniul Public și Privat Județean Constanța, în cuantum total de 1.650.925,04 lei. Această sumă reprezenta contravaloarea închirierii unui număr de unsprezece autoturisme, cu încălcarea prevederilor legale, care impuneau limitarea consumului de carburanți și a numărului de autoturisme pentru toate instituțiile publice, inclusiv pentru consiliile județene (la un număr de șase autoturisme cu un consum lunar pe autoturism de 150 de litri de benzină/motorină) și interdicția închirierii de autoturisme de către toate instituțiile publice.
De asemenea, procurorii DNA au precizat că, în data de 17 iulie 2009, inculpatul Constantinescu a dobândit Portul Izvoarele, în numele Consiliului Județean Constanța, printr-un contract de vânzare – cumpărare, cunoscând că bunul tranzacționat provenea din săvârșirea unei infracțiuni de abuz în serviciu comisă de către primarul comunei Lipnița, inculpatul Florin Georgel Onescu, și de către secretarul acestei unități administrativ-teritoriale.
În data de 28 septembrie 2007, inculpații Florin Georgel Onescu și Nela Geileanu și-au încălcat atribuțiile de serviciu, prin includerea nelegală a Portului Izvoarele în categoria bunurilor care aparțineau domeniului privat al comunei, deși acesta aparține, potrivit legii, domeniului public al statului, fiind inalienabil, imprescriptibil și insesizabil. Astfel, a fost provocat un prejudiciu statului român în cuantum de 1.269.486,85 lei.
S-a lăsat cu condamnări, însă unele persoane au fost achitate.
Nicușor Constantinescu a primit 10 ani de închisoare și a tot cerut rejudecarea.
Liliana BELCIUG