Deputatul Banias susţine înfiinţarea unei companii de transport maritim: “În afară de componenta economică, ar putea reprezenta o şcoală pentru cadeţi”

0
688

Deputatul PNL Mircea Banias a fost provocat să explice, pe scurt, în cadrul unui interviu acordat Focus Press, istoria celor două dosare în care a fost cercetat. Numele liberalului a fost inserat în două dosare diferite de aceeaşi procurori de la ÎCCJ şi… surpriză! Dacă din primul dosar a fost scos la scurt timp, fiindcă ar fi fost „o eroare”, al doilea a durat ani de zile, la final completul de 8 pronunţându-se înfavoarea lui.

Dincolo de aceste probleme, Mircea Banias a avut activitate în Parlament, în cadrul comisiei de infrastructură şi transporturi; speră ca în următorii 4 ani să activeze tot aici şi spune că susţine înfiinţarea unei companii de transport maritim. Detaliile acestui proiect îl puteţi afla din următorul interviu:

Reporter: Aş dori să deschid discuţia cu un subiect despre care aţi spus că nu doriţi să comentaţi, dar pe care l-aş comenta eu puţin – este vorba despre acele dosare în care aţi apărut şi despre care s-a tot vorbit în spaţiul public…

Mircea Banias: Este un subiect pe care consider că l-am închis. A durat 8 ani din viaţă şi nu e un capitol la care să mă gândesc cu plăcere. A fost o situaţie care m-a adus, în 2012, în punctul de a renunţa la politică, momentul în care am plecat din Partidul Democrat Liberal, unde anumiţi colegi m-au condamnat înainte să se pronunţe justiţia, ba chiar de a doua zi din care a apărut dosarul. Mi-a fost foarte greu, eram ataşat de PDL. Am făcut acest lucru, aveam intenţia să renunţ la politică, dar un grup de colegi parlamentari m-au invitat să fac parte din echipa lor şi am continuat. Vă spun cinstit, nu îmi imaginam că o să pot să îmi desfăşor activitatea politică atâţia ani pentru că, în paralel, a trebuit să mă duc prin instanţe, şi au fost vreo 130 şi ceva de termene, din două în două săptămâni, lucruri care m-au marcat şi pe mine şi pe familia mea şi mi-au provocat şi neplăceri pe partea de sănătate. Şi, din acest motiv, prefer să închid coperţile şi să spun că a trecut.

Rep.: Da, dar lumea a rămas cu impresia acelor ştiri de început, când vi s-a pus o etichetă, şi nu se mai gândeşte nimeni că aţi fost găsit nevinovat sau că aţi fost scos din dosar.

M.B.: Acum, că aţi deschis subiectul, nu mă pot abţine şi mă umplu de indignare: eu am fost cercetat într-un dosar penal în care nu cunoşteam pe nimeni, ceva cu nişte motoare şi UCM Reşiţa. Şi acum mă întreabă lumea ce am făcut cu ele. După 2 luni de zile procurorii m-au scos din dosar. Mi-au dat dreptate că nu am nici o legătură cu dosarul. Când am cerut explicaţii, mi-au spus că aşa au considerat ei la momentul respectiv, după care, după vreo 2-3 luni de zile m-am trezit băgat de aceeaşi procurori băgat în alt dosar, care a ţinut 8 ani de zile, în care erau 40 de persoane, din care eu cunoaşteam 2-3. Şi pe acelea le cunoşteam prin prisma amiciţiei din copilărie, nu aveam afaceri, nu aveam nimic de împărţit cu ei. În fine, 8 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-au pronunţat şi toţi cei 8 au spus că faptele nu există. Adică, vreau să înţeleagă lumea, să nu se interpreteze cumva că s-au prescris faptele, că s-a tergiversat dosarul. Toţi cei 8 au spus că faptele nu există şi că nu am comis nici o infracţiune şi că nu aveam ce să caut în instanţă. (…)

Rep.: Aţi fost senator două mandate, apoi deputat, iar acum candidaţi din nou pentru un mandat de deputat, pe lista PNL, pe locul 2, loc eligibil.

M.B.: Da, eu sunt convins că PNL va obţine un scor mult mai bun decât în 2016, când a trimis în Parlamentul României 1 senator şi 2 deputaţi. Un calcul mai degrabă pesimist decât realist îmi spune că vor merge 4 deputaţi şi 2 senatori. În situaţia optimistă, este posibil să luăm 3 senatori şi 5 deputaţi, cam cum a obţinut PSD în trecut. (…) PSD a fost creditat cu multă încredere în 2016. Din păcate, modul cum s-au comportat ulterior, cum au guvernat, i-a adus în situaţia de a nu figura în sondaje nici cu jumătate din cât au obţinut în 2016.  

Rep.: Totuşi, în momentul de faţă sunt luate măsuri nepopulare, în contextul pandemiei. Sunteţi în continuare încrezător?

M.B.: Sunt, pentru că este singura variantă ca România să depăşească criza cu bine. Cred că PNL este singurul partid care, prin reprezentanţii săi, se comportă rezonabil şi gestionează criza cum trebuie. Cei de la PSD sunt într-un concurs de populism; cel puţin în Parlament, ce văd în ultima perioadă, mă îngrozeşte: ei încearcă să se substituie Guvernului. Orice ţară este condusă de un Guvern din punct de vedere executiv. Parlamentul nu are rol executiv, are rol legislativ şi să creeze cadrul legal pentru ca Guvernul să îşi poată desfăşura activitatea. În momentul în care văd parlamentarii PSD care vin şi propun ei închideri, deschideri de pieţe… (…) Ei sunt într-o goană după  imagine. Au fost sancţionaţi, de anul trecut încoace, la fiecare scrutin electoral şi nu am nici o îndoială că oamenii au încredere în Guvernul PNL. Eu, personal, vă spun că sunt surprins plăcut de performanţele Guvernului, este peste aşteptările mele. (…)

Rep.: Să vorbim puţin despre infrastructură, transporturi, comisia din care faceţi parte.

M.B.: Am făcut şi parte din comisia transporturi din Camera Deputaţilor, cu o întrerupere de 1 an de zile, din cauza colegilor mei de la ALDE, care m-au scos din această comisie şi m-au trimis la cea pentru drepturile omului (…), după care m-am întors la comisia de transporturi, unde mă simt cel mai bine, unde mă pricep şi, în principiu, unde aş vrea să continui. Sunt multe lucruri de făcut şi, până la urmă, din această comisie, în ultimul mandat, sunt 3 colegi care au ajuns miniştri ai Transporturilor.

Rep.: Speraţi şi dvs.?

M.B.: Nu, nu am asemenea aspiraţii. N-am nici o îndoială că m-aş descurca să gestionez acest domeniu, deşi este unul foarte dificil. (…) Dar eu mă concentrez pe ceea ce am de făcut în comisie, se pot face multe lucruri, s-au făcut multe lucruri. Să ştiţi că agenda de lucru a comisiei este foarte încărcată. La fiecare şedinţă se discută multe proiecte. (…)

Rep.: Spuneţi-ne câteva proiecte importante la care sunteţi şi dvs. iniţiator.

M.B.: Sunt mai multe, dar vreau să vă spun una dintre ele, pentru că nu o să pot să uit niciodată meseria pe care am avut-o când am terminat facultatea – am fost ofiţer de marină, mi-am dat examenul, am devenit comandant, am fost directorul Portului Constanţa, director de companie de navigaţie, deci tot domeniul acesta îmi este mai aproape de suflet şi mă preocupă să mă implic cât pot de mult. România a ratificat convenţii internaţionale în urmă cu 5 ani de zile şi imediat trebuia făcută o lege prin care să acrediteze Ministerul Transporturilor să emită norme pentru aplicarea acestor convenţii. Pentru că nu a existat nici un interes deosebit din partea nimănui, acest proiect de lege nu a fost promovat la timp; am ajuns la finalul mandatului când am fost contactaţi şi de agenţii de crewing şi aşa mai departe, care ne spuneau că trebuie aceste convenţii, pentru oameni, pentru marinari. Aşa că am urmărit parcursul acestui proiect şi l-am adus în regim de urgenţă în comisie şi l-am şi pus pe ordinea de zi a plenului, pentru a putea fi supus votului. Este o muncă pe care trebuie să şi-o asume cineva. Spre exemplu, m-au sunat cei de la Ministerul Transporturilor, să îmi spună că nu figurează pe ordinea de zi a unei şedinţe, şi atunci, având nevoie de un lider de grup, am vorbit cu colegul meu, să pună pe ordinea de zi (…) Asta vreau să vă spun, că în comisii suntem mai mult specialişti şi mai puţin politicieni. Nu mai contează că este colegul de la UDMR sau PMP, noi suntem o echipă acolo; ne ciondănim, ne contrazicem pe anumite chestiuni, dar când ieşim cu o decizie de acolo, ne luptăm cu toţii să o punem în aplicare. Şi legea cu normele a fost promulgată de preşedintele Iohannis şi s-a intrat în normalitate. (…)

România nu este una dintre cele mai bogate din Uninea Europeană, dar, cu toate acestea, îşi permite să ţină o companie de transport aerian care nu e foarte profitabilă. De-a lungul anilor, toate guvernele, indiferent de culoarea lor politică, au susţinut financiar această companie. Dar cred că suntem singura ţară cu ieşire a mare şi care nu avem o flotă de transport maritim. Au bulgarii, au polonezii, ca să dau exemple din ţările foste comuniste. Am avut noi o flotă impresionantă… Ok, era supradimensionată în ultimii ani, navele erau prost făcute pentru că Ceauşescu avea ambiţia să producem totul în ţară… Ne-am apucat să facem lucruri pe care nu ştiam să le facem foarte bine. Flota avea probleme, dar erau 300 de vapoare şi operau, anual, milioane de tone de marfă. În câţiva ani am reuşit să rămânem fără nici un vapor cu pavilion românesc. Dacă Regele Carol a considerat oportun ca România, la începuturile ei, să aibă o flotă şi să existe câteva linii de transport maritim, cred că este şi de datoria noastră să ne gândim la acest lucru şi să încercăm să înfiinţăm o companie de transport maritim şi eu am şi soluţia – nu ştiu dacă este cea mai bună, dar o soluţie ar putea fi divizarea companiei CFR Marfă, practic scoaterea celor două ferry-boaturi Mangalia şi Eforie din patrimoniul companiei şi înfiinţarea unei companii care nu este obligatoriu să aibă management de stat, poate să intre pe 109, pe guvernarea corporatistă. (…) Să se facă o analiză: este rentabil sau nu să fie retehnologizate cele două nave, dacă nu, le tai, le dai la fier vechi, iar cu banii obţinuţi şi cu un ajutor de la Guvernul României construieşti nişte nave, 6 nave, cu care poţi să începi această companie. Eu sunt convins că o companie de 4-6 vapoare, de containere mici şi de mărfuri generale, se poate întreţine, ar putea să fie independentă din punct de vedere financiar şi ar putea reprezenta ceva: în afară de componenta economică, ar putea reprezenta o şcoală pentru cadeţi. (…) Lucrurile se pot face, i-am spus şi premierului când a fost la Constanţa şi a spus că va discuta cu ministrul Transporturilor.

Rep.: Veţi insista pe acest subiect?

M.B.: Cu siguranţă, pentru că România şi-l poate permite, nu e o cheltuială atât de mare. Asta înseamnă şi nişte modificări de legislaţie, umblat la legea pavilionului aşa încât să fie atractiv. (…)

A.C.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.