Primăria Constanța a publicat, în sfârșit, Proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului local de publicitate la nivelul municipiului. Vineri, 23 aprilie a.c., consilierii locali vor vota 48 de proiecte de hotărâre, printre care și regulamentul de publicitate.
Noul regulament de publicitate prevede că în municipiul Constanța vor exista trei zone de publicitate, dintre care două de publicitate restrânsă și unul de publicitate lărgită. În ZR1 (Zona Peninsulară și imobile monument istoric din Mamaia) și ZR2 (zona de coastă și arterele principale de circulație) se impun restricții speciale și sunt permise doar anumite categorii de mijloace de publicitate.
Conform documentului, în Constanța nu se va mai permite montarea de panouri și ecrane publicitare la sol decât în 32 de amplasamente, totemuri indicatoare în 27 de locuri, amplasarea de coloane port afiș și panouri speciale în șapte locuri și de steaguri publicitare și indicatoare publicitare direcționale pe 178 de stâlpi.
Pe mijloacele publicitare trebuie să fie afișate în permanență materiale publicitare, altfel se va cere desființarea acestora după două luni.
În plus, proprietarii ecranelor publicitare sunt obligați să transmită informații de interes public și local, precum și informații de interes pentru populație în cazul unor situații de urgență, conform unui protocol ce va fi încheiat cu administrația locală.
În zonele de publicitate restrânsă se vor putea monta doar ecrane led (panouri publicitare luminoase) autoportante pe care să se transmită evenimente culturale sau alt gen de evenimente similare, în cadrul unor acțiuni de publicitate temporară.
Pentru că și noul regulament permite amplasarea de adăposturi destinate publicului în stațiile de autobuz, ca suport publicitar, probabil la puțin timp după aprobarea acestuia ele vor reapărea, pentru că foarte mulți constănțeni au reclamat dispariția lor și firmele vor fi interesate de astfel de mobilier urban pentru promovarea clienților lor. Remarcă: regulamentul permite, numai că în anexa aferentă acestuia este interzis fix acelaşi lucru!
În afară de contradicţia de mai sus, acelaşi regulament are articole care se bat cap în cap; spre exemplu: art. 12, aliniatul 1, litera n prevede că: „mijloacele de publicitate sunt interzise (…) inclusiv pe stâlpii de alimentare cu energie electrică, stâlpii de iluminat public…“ În schimb, art. 20 (4) şi art 24 (1), (2) vin şi permit amplasarea de mijloace de publicitate pe stâlpii de iluminat public. De asemenea, la art. 12 (2) interzice acoperirea cu orice mijloc de publicitate a suprafeţelor vitrate (cu referire la mesh-uri), după care art. 37 (2) spune că se pot amplasa mesh-uri pe faţadele clădirilor, inclusiv de locuit, numai cu acordul proprietarilor. Conform definiţiei din DEX, „faţada“ înseamnă partea exterioară, partea dinspre stradă a unei clădiri, intrarea principal. Din nou, o contradicţie!
Mai departe: noul regulament statuează că pe raza municipiului Constanța nu va mai fi permisă amplasarea de bannere, cu excepția celor ce promovează acțiuni sau interesele Primăriei sau parteneriate ale acesteia. De asemenea, se interzice realizarea de publicitate sonoră prin intermediul vehiculelor publicitare, pentru evitarea tulburării liniștii publice. Vă reamintim, în acest context, că în campania electorală de la locale un candidat a uzitat de acest mijloc de publicitate, în timp ce, chiar zilele trecute organizatorul unui târg a folosit aceeaşi metodă.
Revenind, orice persoană fizică sau juridică poate beneficia de dreptul la publicitate temporară, în locurile solicitate, dar ce vor trebui aprobate de Primăria Constanța. Mijloacele de publicitate folosite trebuie să poată fi montate și demontate în cel mult 72 de ore, iar amplasamentul readus la starea inițială, în cel mult două zile. Dacă vor exista mai multe solicitări pentru același amplasament, va avea câștig de cauză cel care a depus primul cererea.
Pentru afișele publicitare pentru spectacole și concerte, Primăria va monta panouri speciale (cine știe când!), ce vor fi curățate săptămânal, în fiecare zi de luni, de angajații administrației locale. Pentru acestea se vor achita taxe de afișaj, la SPIT.
Facem precizarea că, până în decembrie 2020, erau 500 de panouri pe raza municipiului, în timp ce acum, prin acest nou regulament, vor fi premise doar 32. În Cluj, spre exemplu, sunt 300. În acelaşi timp, dacă peste puţin timp se va înfiinţa un nou cartier al Constanţei, nimeni nu va putea amplasa un totem (care să anunţe, spre exemplu, prezenţa unui magazine precum Lidl) pentru că aşa ceva nu este prevăzut în anexa din regulament. Practic, regulamentul a fost „croit“ ca şi cum oraşul nu s-ar mai dezvolta.
Valentin ISPAS, A.C.