Focus Press redă integral dreptul la replică solicitat de către Primăria Constanța, în urma publicării articolului Reabilitarea bulevardelor din Constanța NU va fi finalizată până la sfârșitul acestui an.
Dreptul la replică solicitat publicației Focus Press:
„În legătură cu articolul „Reabilitarea bulevardelor din Constanța NU va fi finalizată până la sfârșitul acestui an“ apărut website-ul „Focus Press”, în data de 29.11.2023, vă solicităm, pentru o corectă informare a cititorilor și pentru rectificarea informațiilor nedocumentate şi defăimătoare la adresa Primăriei Constanța publicarea dreptului la replică:
„Proiectele de mobilitate urbană durabilă, respectiv “Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gară CFR și stațiunea Mamaia“, „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, zona Bulevardului 1 Mai – Șoseaua Mangaliei“ și „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța”, care sunt în curs de implementare la nivelul municipiului Constanța au fost incluse în lista proiectelor fazate pentru următoarele considerente:
- O parte a cheltuielilor neeligibile pot fi decontate pe noua programare 2021- 2027, ceea ce înseamnă că aceste cheltuieli nu vor mai fi decontate din bugetul local (adică din banii constănțenilor), ci din bugetul proiectelor. Aceste cheltuieli sunt reprezentate, în special, de ajustările de prețuri, care însumate pe cele trei proiecte se ridică la valoarea de aprox. 10 mil de euro. În momentul de față, cele trei contracte de execuție sunt guvernate de prevederile HG nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, care permit ajustarea prețurilor, conform indicilor de cost în construcţii publicați de Institutul Național de Statistică. Cu toate acestea, creșterile contractuale provenite din ajustările de prețuri nu sunt eligibile în cadrul actualelor proiecte, ele putând fi decontate pe noua programare, în cadrul proiectelor fazate. Cu alte cuvinte, fazând cele 3 proiecte, Primăria Constanța face o economie de aprox. 10 milioane de euro la bugetul local.
- Contractele de execuție fiind guvernate de prevederile HG nr. 1/2018, procesul de recepție la terminarea lucrărilor este diferit față de cel prevăzut de Regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora aprobat prin HG 343/2017 cu modificările și completările utlerioare. În cazul contractelor guvernate de HG nr. 1/2018, procesul de recepție este unul care implică o serie de activități premergătoare realizării recepției efective a lucrărilor, care trebuie îndeplinite de către Antreprenor și Supervizor. Doar după realizarea acestor activități premergătoare se poate organiza recepția la terminarea lucrărilor, care poate dura maxim 3 luni de la data anunțării acesteia, timp în care se pot solicita diverse acțiuni din partea Antreprenorului, inclusiv cele de remediere a anumitor lucrări neconforme.
- Evenimentele meteorologice extreme din ultima perioadă au constituit un alt factor care a trebuit luat în calcul și care a cântărit în luarea hotărârii de fazare a acestor proiecte.
- Un alt element care a condus la fazarea proiectelor a fost legat de avizarea de către Poliția rutieră a proiectului de semnalizare rutieră finală (marcaje și indicatoare). În urma discuțiilor cu Poliția rutieră au fost necesare unele adaptări ale proiectului de semnalizare finală, care au condus la necesitatea realizării unor lucrări suplimentare.
Suntem conștienți că finalizarea celor 3 proiecte este așteptată cu nerăbdare de constănțeni și vă asigurăm că Primăria Constanța face tot posibilul ca ele să fie terminate cât mai repede, cu respectarea tuturor standardelor de calitate, astfel încât constănțenii să beneficieze de lucrări de cea mai bună calitate”.
Precizările făcute de Focus Press despre dreptul la replică al Primăriei Constanța:
Focus Press a redat informațiile din proiectele de hotărâre ce urmau a fi votate în ședința ordinară a Consiliului Local Constanța, din data de 29 noiembrie 2023. Este vorba despre:
Publicația noastră a precizat ca valoarea contractelor în cazul acestor proiecte ar urma să fie majorată. Totodată, Focus Press a arătat că în cadrul documentelor se specifică faptul că proiectele menționate vor fi etapizate și finanțate prin intermediul Programului Regional Sud-Est 2021-2027. Am adăugat că aceste proiecte au ca sursa de finanțare „Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, Prioritatea de investiții 4e”, iar ele ar trebui finalizate până la 31 decembrie 2023.
Focus Press a arătat ce scrie la fiecare proiect în parte, conform proiectelor de hotărâre, încărcate pe site-ul Primăriei.
Iată ce scrie la fiecare proiect în parte.
„Ținând cont că proiectul „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanţa, între Gara CFR şi stațiunea Mamaia” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanțare, activitățile şi acțiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanțarea prin intermediul Programului Regional Sud-Est 2021-2027”.
„Ținând cont că proiectul „Acces şi mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanţare, activităţile şi acţiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanţarea prin intermediul Programulul Regional Sud-Est 2021-2027”.
„Ținând cont că proiectul „Îmbunătățirea mobilităţii în municipiul Constanţa, zona bd. 1 Mai – Şoseaua Mangaliei” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanţare, activităţile şi acţiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanţarea prin intermediul Programulul Regional Sud-Est 2021-2027”.
Ulterior, în urma ședinței ordinare a Consiliului Local Constanța din data de 29 noiembrie 2023, cele trei proiecte de hotărâre au fost adoptate. Citește mai multe detalii aici.
Facem precizarea că, în luna octombrie a.c., Focus Press a cerut Primăriei Constanța, prin intermediul unei solicitări în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, stadiul proiectelor aflate în implementare, de către municipalitate, finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Pe această listă se aflau, inclusiv, cele trei proiecte menționate mai sus. Atunci, Primăria Constanța ne-a redirecționat către site-ul instituției, despre care a susținut că este „actualizat în permanență“, la secțiunea „Proiecte cu finanțare europeană“. Citește mai multe detalii aici.
Iată răspunsul integral al Primăriei Constanța:
„Referitor la stadiul proiectelor aflate în implementare de către Primăria Constanța, finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, vă transmitem că informațiile solicitate le găsiți publicate pe site-ul Primăriei Constanța, care este actualizat în permanență, la secțiunea: Proiecte cu finanțare europeană, respectiv: http://www.primaria-constanta.ro/primarie/proiecte/proiecte-cu-finantare-europeana“.
Tot în luna octombrie a.c., Focus Press publica un material prin care arăta, în urma unei solicitări trimise către Primăria Constanța, stadiul lucrărilor de reabilitare a marilor bulevarde. Este vorba despre proiectele: „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gară CFR și stațiunea Mamaia“, „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța“ și „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, zona Bulevardului 1 Mai – Șoseaua Mangaliei“. Atunci, conform informațiilor primite din partea Primăriei Constanța, cel mai înaintat proiect era cel pentru reabilitarea Bulevardului Alexandru Lăpușneanu. Acesta era finalizat în proporție de 80%. Reabilitarea Bulevardului 1 Mai era gata în proporție de 70%, iar proiectul de „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța“ era finalizat în proporție de 60%. Citește mai multe detalii aici.
Au fost 4-5 zile de vreme rea in noiembrie, desi in mod normal in dobrogea ploua de pe la sfarsitul lui septembrie si, aceste 4-5 zile au prelungit lucrarile cu 2-3 luni. Altele, cu 1-2 ani, cum ar fi trotuarele de la city. Bravo chitac, esti f logic!
Chiar dacă lucrările sunt finanțate din bani europeni, asta nu înseamnă că lucrările trebuie făcute de mântuială ! Drumuri fără rigole și scurgeri ! Asfalt și pavele care imediat după montare își pierd planeitatea și siguranța circulației, parcă mergi pe un câmp arat ! D-l Chițac tot vine cu motivația: lucrări din bani europeni, constănțenii nu plătesc nimic ! Bă,ești nebun ? Drumuri in care îți rupi mașina! În loc de 15-20 de minute faci ore întregi în ambuteiaje, trasee care din 3 benzi se restrâng brusc la o singură bandă ! Sensuri giratorii desființate sau refăcute fără nici o logică care îngreunează foarte mult traficul . Toată Constanța este o linie continuă sau și mai bine linie dubla continuă. Poliția circulație care își dă avizul și care ar trebui să aibă în vedere fluidizarea traficului le aranjează de parcă zici că sunt făcute de copii care habar nu au de traficul rutier . Oare DNA-ul nu îi controlează cum cheltuiesc acești bani ?
Bună ziua
Ce mai este de spus decât ” Golanii” comise de niște neica nimeni care nu au legătură cu cerințele și nevoile noastre ale contribuabilului constănțean. Oameni de nimic. Și se confirma aceste golanii și prin evenimentul de ieri seara din mizeria de asa zis târg de la teatru cu blocarea rotii. O rușine și o bătaie de joc la adresa noastră.