Consiliul Local Constanța urmează să voteze, din nou, majorarea valorii contractelor pentru reabilitarea bulevardelor. În luna octombrie a.c., Consiliul Local Constanța a adoptat proiectele inițiate de primarul Vergil Chițac, în acest sens. Totodată, municipalitatea precizează că proiectele vor beneficia de finanțare prin intermediul Programului Regional Sud-Est 2021-2027, deoarece nu pot fi implementate până la finalul acestui an, cum era prevăzut în contractul de finanțare.
Astfel, proiectul „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gară CFR și stațiunea Mamaia“ ar urma să aibă o valoare totală de 130.038.492,90 lei, cu TVA. În prezent, valoarea era de 113.841.931,54 lei, cu TVA.
Proiectul „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța“ urmează să aibă o valoare totală de 157.987.772,31 lei, cu TVA. În prezent are 111.971.468,41 lei, cu TVA.
Proiectul „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, zona Bulevardului 1 Mai – Șoseaua Mangaliei“ ar urma să aibă o valoare totală de 99.887.495,96 lei cu TVA. În prezent are 81.613.958,36 lei, cu TVA.
Totodată, în cadrul documentelor se specifică faptul că proiectele menționate vor fi etapizate și finanțate prin intermediul Programului Regional Sud-Est 2021-2027. Aceste proiecte au ca sursa de finanțare „Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, Prioritatea de investiții 4e”. Acestea ar trebui finalizate până la 31 decembrie 2023.
Iată ce scrie la fiecare proiect în parte.
„Ținând cont că proiectul „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanţa, între Gara CFR şi stațiunea Mamaia” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanțare, activitățile şi acțiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanțarea prin intermediul Programului Regional Sud-Est 2021-2027”.
„Ținând cont că proiectul „Acces şi mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanţare, activităţile şi acţiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanţarea prin intermediul Programulul Regional Sud-Est 2021-2027”.
„Ținând cont că proiectul „Îmbunătățirea mobilităţii în municipiul Constanţa, zona bd. 1 Mai – Şoseaua Mangaliei” se află în implementare însă până la finalul perioadei prevăzute în contractul de finanţare, activităţile şi acţiunile nu vor fi finalizate, s-a considerat oportună etapizarea acestui proiect şi finanţarea prin intermediul Programulul Regional Sud-Est 2021-2027”.
Ce reprezintă Programul Regional Sud-Est 2021-2027?
Obiectivul general al POR SE 2021-2027 este reprezentat de creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunii, capabilă să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul ei de inovare și de asimilare a progresului tehnologic.
Iată ce se regăsește, în cadrul programului, printre altele, la capitolul activități eligibile/cheltuieli eligibile.
„Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședința de județ și zona lor funcțională prin investiții pentru dezvoltarea infrastructurii urbane curate (infrastructuri de transport, ciclism, material rulant, combustibili alternativi, culoare de mobilitate), bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
Tipurile de intervenții:
Modernizarea/dezvoltarea/extinderea sistemelor de transport public, inclusiv prin investiții în material rulant, mijloace de transport și infrastructură necesară acestora, inclusiv depouri, stații de autobuz/tramvai/troleibuz, stații intermodale pentru transportul public, soluții de tip park & ride în zone limitrofe cu acces la transportul public de călători;
Dezvoltarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi;
Dezvoltarea sistemelor de management a mobilității urbane (management trafic, aplicații trafic, e-ticketing etc.);
Modernizarea/dezvoltarea/extinderea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate: dezvoltarea, extinderea infrastructurii pentru mersul cu bicicleta, amenajarea de zone pietonale, zone semi-pietonale, introducerea de sisteme de bike-sharing, sisteme de monitorizare etc.;
Dezvoltarea coridoarelor de mobilitate urbană durabilă (prin dezvoltarea unor trasee dedicate cu prioritate transportului public de călători, inclusiv a benzilor dedicate transportului în comun, a liniilor de tramvai – acolo unde este cazul, reconfigurarea fluxurilor de circulație prin stabilirea de sensuri unice, reconfigurarea spațiilor prin includerea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate – piste de bicicliști, zone pietonale care să asigure legătura între stațiile de transport în comun sau accesul pietonilor la coridorul de mobilitate, toate acestea în conformitate cu soluțiile identificate și validate în cadrul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă aprobate la nivelul fiecărei autorități publice locale / zone metropolitane / zone urbane funcționale);
Orice alte activități care conduc la îndeplinirea realizării obiectivelor proiectelor;
Creșterea capacității administrative a AM-ului, a beneficiarilor si APL, în etapa de programare și implementare”.
Mai multe detalii despre Programul Regional Sud-Est 2021-2027 puteți citi aici.
Petruț IACOB
Citește și:
Nici nu se doreste terminarea vreunui proiect. Importante sunt studiile de fezabilitate si atribuirea lucrarilor, cand se da spaga primarului. Cu cat mai mare spaga, cu atat mai mici pretentiile si penalizarile pentru lucrarile de mantuiala. Primarul wc nu da penalitati. Probabil spaga a fost babana.
Noapte buna constanteni !