Forumul Judecătorilor din România (FJR) şi Iniţiativa pentru Justiţie solicită Consiliului Superior al Magistraturii să apere independenţa sistemului judiciar în raport cu declaraţiile şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, şi directorului Institutului Naţional de Boli Infecţioase „prof. Matei Balş”, Adrian Streinu-Cercel, cu privire la achiziţiile publice realizate în perioada stării de urgenţă.
„Declaraţiile unor reprezentanţi oficiali ai statului român sau ai entităţilor publice implicate în demersurile de combatere a actualei pandemii, de natură a pune presiune asupra activităţii procurorilor în aspecte vizând eventuale cercetări judiciare asupra achiziţiilor publice realizate în această perioadă, precum şi a judecătorilor, cu ocazia soluţionării unor asemenea dosare, sunt nepotrivite şi pot afecta independenţa sistemului judiciar”, precizează magistraţii în solicitarea transmisă CSM.
Magistraţii arată că Adrian Streinu Cercel a declarat la un post de televiziune că: „După ce se termină bolâşniţa asta, pandemia, or sa vină alţii să ne tragă de mânecă: dar cum aţi realizat voi achiziţiile? Aici trebuie scos un cadru normativ cât se poate de clar care să stipuleze foarte clar că nimeni nu va avea voie să se atingă de noi în viitor„, în timp ce Raed Arafat a spus: „Cine a ocolit birocraţia acum pentru achiziţii sanitare să nu fie pedepsit! (…) Dacă mergem pe oportunitate, pe faptul că cineva nu a respectat o regulă sau a mers mai repede ca să rezolve o problemă, atunci avem o mare problemă. Nimeni n-o să mai facă nimic pe viitor. Sunt două aspecte – pentru aspectele reale de corupţie nu ai ce zice, dar dacă pentru depăşirea unor aspecte birocratice cineva a încălcat o procedură, o regulă, luând în considerare că azi discutam de măşti şi peste două ore nu mai erau şi trebuia să te mişti foarte rapid„.
Potrivit FJR, instituirea stării de urgenţă nu înseamnă şi stabilirea unei stări de impunitate faţă de faptele de corupţie sau alte fapte penale în legătură cu achiziţiile de echipamente medicale, Comisia de la Veneţia statuând constant că „şi în cele mai deosebite stări de urgenţă, domnia legii trebuie să prevaleze”.
De asemenea, sursa citată precizează că Declaraţia de la Geneva, adoptată de Congresul Mondial al Comisiei Internaţionale a Juriştilor, a constatat că „rolul justiţiei şi al profesiilor juridice este esenţial în salvgardarea drepturilor omului şi a statului de drept în perioade de criză, inclusiv atunci când se declară stare de urgenţă. Sistemul judiciar are un rol esenţial în controlul celorlalte puteri ale statului şi se asigură că orice legi şi măsuri adoptate în perioada de criză respectă statul de drept, drepturile omului şi, dacă este cazul, dreptul umanitar internaţional. În perioadele de criză, principiul controlului judecătoresc asupra celorlalte puteri ale statului este indispensabil funcţionării efective a statului de drept. Judecătorii trebuie să îşi menţină autoritatea în scopul exercitării competenţei lor, în calitate de arbitri finali, de a asigura aplicarea legii. Însuşi sistemul judiciar trebuie să aibă singur capacitatea de a decide asupra atributului jurisdicţional şi a competenţei de a se pronunţa într-o cauză”.
„În acelaşi registru, GRECO (Grupul de state împotriva corupţiei) a avertizat, la 21.04.2020, asupra riscurilor crescute de corupţie în contextul urgenţei sanitare provocate de pandemia de COVID-19, arătând că sectorul sănătăţii este expus îndeosebi din cauza urgenţei necesităţilor imediate de echipamente medicale şi a simplificării regulilor referitoare la achiziţiile publice, a serviciilor medicale supraîncărcate şi a personalului medical surmenat, corupţia putând exista sub diverse forme: mită în serviciile conexe sectorului medical, conflicte de interese, rolul lobby-ului în cercetarea şi dezvoltarea unor noi produse, dar şi comercializarea produselor medicale contrafăcute”, se mai arată în solicitare.
Forumul Judecătorilor mai afirmă că GRECO a invitat autorităţile centrale, regionale şi locale la maximum de transparenţă în deciziile lor („nu trebuie să permitem COVID-19 să compromită valorile şi standardele noastre, inclusiv transparenţa şi responsabilitatea’), amintind că deciziile trebuie să poată fi supuse controlului şi să fie responsabile.
„Judecătorul este independent de celelalte puteri ale statului, subordonându-se doar Constituţiei şi legii. Procurorul, în limitele legii, este independent în activitatea de efectuare a urmăririi penale, neprimind ordine sau dispoziţii din partea niciunei alte persoane sau entităţi. Procurorul conduce şi controlează nemijlocit activitatea de urmărire penală a poliţiei judiciare şi a organelor de cercetare penală speciale, prevăzute de lege. De asemenea, procurorul supraveghează ca actele de urmărire penală să fie efectuate cu respectarea dispoziţiilor legale”, mai notează magistraţii.