Tot mai mulți angajați sau foști angajați ai Grup Servicii Petroliere (GSP) reacționează în urma publicării ultimelor articole legate de neplata salariilor sau de nerespectarea altor drepturi ale oamenilor. Ultimul articol, postat recent, arăta povestea a zece români și doi filipinezi care au rămas fără mâncare și fără combustibil, cu nava la ancoră, abandonați undeva în apele teritoriale ale Turciei.
În urma publicării articolului „Disperare la bordul unei nave a GSP, aflată pe Marea Neagră! Zece români stau la ancoră, fără provizii, fără salarii și fără motorină: „Ne facem nevoile în pungi“, alți zece români, aflați la bordul unei alte nave, aflată pe coasta Greciei, ne-au trimis un e-mail prin care ne anunțau că se află în aceeași situație, la bordul GSP Bigfoot 1, care se află la cheu în Portul Nea Karvali – Filippos B din Grecia.
Aceștia ne-au precizat că sunt nevoiți să supraviețuiască în condiții inumane și deja au anunțat autoritățile despre starea lor, însă nimeni nu a făcut nimic pentru a le schimba, cumva, situația.
Potrivit celor relatate, disperarea celor zece români aflați la bord, precum și a celor 22 de membri de echipaj filipinezi, a atins apogeul, mai ales că nu și-au primit salariile restante de mai multe luni, nu mai au mâncare, iar situațiile în care nava se află în blackout sunt tot mai dese, din cauza lipsei de combustibil. Acestea au dus la deteriorarea stării fizice și psihice a tuturor angajaților.
„Deși, în ultimile luni, s-au făcut nenumărate solicitări în vederea remedierii situației, conducerea companiei este total lipsită de reacție, echipajul neprimind nimic altceva decât promisiuni, fără a se face nimic concret.
Toate acestea au dus la înaintarea demisiilor de către mai mulți membri de echipaj, printre care chiar comandantul, secundul navei si șeful mecanic. Deși termenul acestora, conform contractelor de muncă, a expirat de mai bine de o saptamână, nimeni nu reacționează, compania continuând să ne ignore complet.
Nimeni nu înțelege, deși legislația internațională în ceea ce privește navigatorii este foarte clară, nu se acționeaza în forma și spiritul legii.
Cu toții trebuie să înțeleagă că echipajul navei trăiește în condiții inumane, lipsa adecvată a hranei și a principalelor mijloace de igienă face insuportabilă desfașurarea activităților la bordul navei. Conform Maritime Labour Convention 2006, echipajul are statut de abandon, ceea ce ar trebui, în mod normal și firesc, să ducă la reacția autorităților în vederea efectuării demersurilor necesare pentru plata salariilor restante și repatrierea“, ne-au declarat membrii echipajului, prin e-mail.
Autoritățile elene au făcut verificări la bord, însă tot degeaba
Potrivit muncitorilor aflați la bordul navei, au fost sesizate toate autoritățile competente, inclusiv autoritatea de pavilion, (Panama) Cost Guard, Port State Control, MLC, ITF, ba au fost făcute și vizite la bord din partea inspectorilor Cost Guard din Kavala (Grecia), însă, din câte se pare, fără niciun rezultat până în acest moment.
Ca și în cazul echipajului de pe nava GSP Falcon, aflată la ancoră în apele teritoriale ale Turciei, și echipajul navei GSP Bigfoot 1, aflată în Grecia, a apelat la serviciile presei pentru mediatizarea situației în care se află, măcar așa poate se va afla despre starea disperată în care se află.
Daniel ALBU
Citește și: