Dr. Laurențiu Bădescu, managerul general al Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Constanța a acordat ziarului Focus Press un interviu în cadrul căruia a vorbit despre cum a decurs activitatea instituției în 2020, în contextul pandemiei de coronavirus, iar important de menționat este că, a nivelul județului Constanța au fost efectuate în jur de 11.599 de testări.
Au fost atinse subiecte precum deficitul din rândul personalului SAJ Constanța, necesitatea de noi mașini de ambulanță, dat mai ales problemele pe care le-au întâmpinat în anul ce a trecut, punându-se accent pe perioada stării de urgență: „Această instituție s-a adaptat în 2020 într-un ritm foarte alert, a trebuit să ne mulăm pentru această situație, pentru că pe fiecare zi sau săptămână primeam instrucțiuni de la autoritățile locale și centrale. Am încercat să angajăm mai mult personal ca să facem față acestor situații și am făcut adrese la Ministerul Sănătății, au acceptat solicitările noastre și încontinuu ne-am adaptat. Am avut nenumărate selecții de dosare pe 2020 pentru cele 144 de posturi care au fost aprobate pe o anexă a statului de funcții. Am finalizat prin a angaja doar 85 din cele 144 care ne erau de mare ajutor”.
„Am avut 441 de angajați, 15 asistenți școlariști care au fost detașați în urma interpelărilor pe care le-am făcut către Direcția de Sănătate Publică Constanța și pe această care țin să îi mulțumesc doamnei director Cristima Schipor pentru deschidere și suport. Am făcut o solicitare pentru ca studenții de la facultățile de medicină să vină voluntari să ajute, care sunt sub îndrumarea ISU Constanța și activează la noi, și fac aceste recoltări la domiciliu”, a mai declarat dr. Bădescu.
„Trimestru patru a fost cel mai greu, în care fluxul de apeluri pe 112 a fost foarte mare, a crescut cu 32% peste trimestrul trei, am angajați operatori pentru a face față acestor activități în contextul COVID-19 pentru a-i ajuta pe colegii noștri din dispeceratul ISU Constanța”, a mai spus acesta.
Managerul SAJ a mai declarat că personalul este insuficient, însă sunt pregătiți chiar și așa pentru fluxul de apeluri.
„Întrebarea mea este dacă o luăm de la capăt cu această pandemie, acum că a fost confirmat primul caz de infectare cu noua tulpină britanică a coronavirusului”, a mai comentat dr. Bădescu.
Un alt subiect discutat în cadrul interviului a fost cel legat de neajunsurile cadrelor medicale, asistenților, șoferilor de pe ambulanță, pentru că pe perioada stării de urgență nu aveau cele necesare, și aici ne referim la echipamentele de protecție, combinezoane, mănuși de protecție, măști de protecție, dezinfectanți, viziere, făcând apel la cetățeni.
„Vreau să vă spun că ONG-urile au venit în ajutorul nostru, dar și societățile comerciale și am ajuns la o sumă de peste 100.000 de euro din donații, care au constat în aceste echipamente, iar asociația de top, ca să spun așa a fost” Dăruiește Aripi”, care ne-a mai donat prin Rompetrol, combustibil pentru tot parcul auto pentru o perioadă de o lună”, a mai spus managerul SAJ.
Virusul Sars-CoV-2 a afectat direct și cadrele medicale, deși s-au protejat extrem de mult, respectând măsurile cu strictețe. Cu toate acestea, aproximativ 15- 18% din personalul SAJ a fost infectat; din fericire, nu s-au înregistrat decese.
Dar o problemă a fost și volumul mare de muncă, iar personalul medical a fost suprasolicitat în această perioadă, iar la nivel SAJ s-au retras un număr 3-4 angajați din cei care au venit în 2020: „Să lucrezi în Serviciul de Ambulanță este greu, este foarte mult de muncă”.
Personalul care nu este suficient, nici flota SAJ, care este compusă din 69 de autoturisme, cu tot cu cele 17 aduse în 2018 și cele 9 aduse în 2020, iar de când se află la conducerea SAJ, dr. Laurențiu Bădescu spune că au mai fost recepţionate 28 de ambulanțe noi.
Totuși, nu este singura chestiune ca deficit din cadrul SAJ, iar dr. Laurențiu Bădescu a spus că au nevoie de substații, pe lângă cea cea la Ovidiu care este funcțională din decembrie 2020 după lungi interpelări la București, sau cea de la Mihail Kogălniceanu din 2019: „Pe tronsul Hârșova- Constanța nu există nimic, nicio unitate sanitară, punct de lucru, astfel că, substația de la Ovidiu ne este de mare ajutor, totuși este nevoie de mult mai multe, ca de exemplu la Adamclisi”.
„În municipiul Constanța ar trebui substații de ambulanță, cum ar fi în Tomis Nord, în partea de nord, unde este intrare în stațiunea Mamaia, în partea de sud, în km 4-5, zona Doraly, unde este fluxul mare de autoturisme. În acest moment avem 13 puncte de lucru de unde putem pleca simultan în tot judeţul, adică 12 substații și sediul central, ar mai trebui încă 7-8 substații în tot județul”, a mai declarat dr. Bădescu.
Despre sesizările constănțenilor referitoare la faptul că echipajele SAJ întârzie la solicitări dar și despre planurile de viitor a instituției, vizionați interviul complet – VIDEO!
Loredana MIHAI
Ar trebuii sa avem orasul impartit pe sectii de politie minim 2 echipaje de ambulanta pe fiecare sectie , masina de pompieri , doua echipaje de jandarmi , doua de politie locala si restul de politia nationala . Iar statia centrala sa detina 2 echipaje de tip C cu medic , ambulantele de transport , cele de consultatii la domiciliu si doua echipaje tip B pentru cazurile in care trebuie o sectie acoperita cu inca un echipaj . Abia atunci poate s ar regla un pic mai bine . Dar parcul fiind cu masini care au si milionul de km personal care la sfarsitul lui martie va fi dat afara , o vom lua de la capat cu nebunia solicitarilor adica 12-13 per echipaj . Asta duce la degradarea echipajului prin oboseala fizica , psihica si a parcului auto . Sa tot tai din investitii si din personal nu duci la progres ci mai mult dai in regres
Sa mintit la negocieri ca orban va pastra cele 1000 de posturi in toata tara si le va permanentiza in urma unui concurs . Au mintit toti pana acum , astia de ce sa nu continuie traditia . Oricum este o usurare substatiile deschise in plus . Doar ca nimic despre personal angajat in plus .