Istoricul fabulos al Pasarelei Regale din Mamaia, ajunsă o ruină din cauza unei societăţi falimentare

1
2647

Construcţie unică în staţiunea Mamaia, Pasarela Regală s-a degradat an de an, ea fiind abandonată de autorităţi imediat după Revoluţie. A ajuns în administrarea Litoral SA, o companie care a primit mai multe active de pe litoral. Construcţia din 1935 a fost predată printr-un proces-verbal de la Ministerul Transporturilor. Din păcate, compania, care acum este în insolvenţă, nu a făcut nimic pentru întreţinerea şi, ulterior, pentru consolidarea ei.

De ceva vreme, autoritățile locale și județene din Constanța susțin că vor să preia Pasarela Regală, dar în acest sens nu există încă nici un document oficial depus la Ministerul Culturii. Cel care a afirmat acest lucru a fost directorul ABADL, Bogdan Bola, care recent a purtat discuții cu reprezentanții ministerului pe această team, asta și pentru că în acea zonă urmează să aibă loc înnisiparea plajei. Deși în primă fază reprezentanții ABADL au precizat că vor să demoleze pasarela, acum s-a luat în calcul alt scenariu, unul pentru conservarea ei.

„În ceea ce privește Pasarela Regală, noi, împreună cu antreprenorul, am propus să înnisipăm pasarela și să lăsăm afară ciuperca, având în vedere stadiul ei de deteriorare foarte avansat și faptul că ea chiar prezintă un pericol pentru populație pentru că acolo cad bucăți de beton constant. Noi vrem să băgam nisip dedesubt ca să o putem susține și să nu o deteriorăm, iar în jurul arcadei să facem o pânză cu care să o acoperim, scopul este să o conservăm până când cineva își va asuma responsabilitatea să o reabiliteze. Noi am și spus Ministerului Culturii dacă pot să îl preia chiar ei, pentru că societatea care o deține este falimentară”, a menționat Bogdan Bola.

Litoral SA, firma care a contribuit la degradarea monumentului istoric

În ceea ce privește societatea Litoral SA, aceasta este controlată în mare parte de statul român (82%) și a fost înființată în 1991. Agenţia de turism pe care o deţinut-o în Constanţa, prin Ministerul Mediului, Economiei şi Comerţului, statul roman a funcționat ani de zile cu profit 0, dar a plătit din bani publici membrii consiliului administrativ. Din acest consilui, în 2015, a făcut parte și Septimiu Bourceanu, lider PNL la acea vreme. Totodată, unul din administratorii firmei a fost și actualul administrator al Regiei Autonome Județene de Drumuri și Poduri (RAJDP) Constanța, Lucian Lungoci.  De asemenea, firma are legături directe cu mai multe societăți din Constanța, una dintre ele fiind SC Noche Caliente. SRL, firmă deținută de Mirela Matichescu.

Pe această pasarelă s-a aflat singurul bar maritim din Europa

Cazinoul din Mamaia a fost construit de Primăria Constanța pe locul primului pavilion din lemn destinat băilor în 1905. Complexul a fost proiectat în stil modernist, cu elemente mediteraneene, de arhitectul Victor Stephanescu, cel care a realizat Moscheea Regală Carol I și clădirea Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța. Pasarela din Mamaia face parte din Ansamblul Cazinoului, inaugurat în ziua de Sfânta Maria a anului 1935 în prezența Regelui Carol al II-lea. În perioada interbelică, complexul găzduia un restaurant modern, cabine pentru plajă în clădirile laterale, un cazino și o pasarelă ce se avânta în mare, unde se afla singurul bar maritim din Europa.

Mihaela GIUGLEA

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.