După nenumărate decalaje privind depunerea ofertelor pentru reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, CFR a informat, în luna august a.c., că două asocieri de firme s-au arătat interesate de contract. Este vorba de Asocierea Drum Asfalt – Alstom Transport SA și Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță. Cu toate acestea, acum câteva zile licitația a fost anulată, ofertele fiind declarate neconforme.
Valoarea estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) era de 1.317.921.813,80 lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată din fonduri nerambursabile, capitolul Proiecte de electrificare și reabilitare cale ferată, cu perioadă de elaborare 2021 – 2030, și de la bugetul de stat.
Linia de cale ferată Constanța – Mangalia este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, pentru traficul de călători și marfă, deoarece deservește, din punct de vedere feroviar, zona turistică de sud a litoralului Mării Negre și agenții economici amplasați pe platforma Porturilor Constanța și Mangalia.
Electrificarea, dublarea și reabilitarea liniei va asigura accesul trenurilor de lung parcurs în stațiunile aferente litoralului românesc fără transbordarea călătorilor sau schimbarea mijlocului de remorcare, ceea ce va permite preluarea traficului de călători din sectorul rutier, atât pentru descongestionarea zonei, cât şi pentru reducerea numărului de accidente. Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității / competitivității transportului feroviar, prin îmbunătățirea calității serviciilor, concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatare.
Linia de cale ferată Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 km (măsurați între ax Stația Constanța – ax Stația Mangalia) și deservește stațiunile turistice din zona de sud a litoralului românesc, cât și Portul Constanța și Portul Mangalia. Proiectul are ca scop „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia“, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță a traficului feroviar, cu următoarele rezultate și efecte așteptate, cu impact în creșterea atractivității modului de transport feroviar de călători: reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson și eliminarea necesității schimbării locomotivei în stația Constanța; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a impactului negativ asupra mediului; creșterea gradului de siguranță și reducerea numărului de accidente; creșterea numărului de trenuri de călători care pot fi înscrise în graficul de circulație (prin creșterea capacității de circulație) și a numărului de călători între orașele Constanța și Mangalia; creșterea traficului de marfă de tranzit, prin introducerea tracțiunii electrice; reducerea consumului de energie; creșterea gradului de confort în transportul de călători și sporirea calității serviciilor de transport; modernizarea facilităților oferite în stațiile principale; grafic de mers cadențat, operat prin material rulant performant.
Mihaela GIUGLEA