Prin accident de muncă, potrivit legislației în vigoare, se înțelege vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională ce au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces. În anul 2024, până în data de 5 decembrie, s-au produs 31 de accidente mortale. În ceea ce privește cele soldate cu incapacitate temporară de muncă, acestea au fost în număr de 479. Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Constanța ne-au precizat că principala cauză a accidentelor mortale a fost alterarea stării de sănătate a victimelor. În anul 2023, au fost 38 de accidente mortale și 272 ușoare.
Inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Relații de Muncă au întocmit 3.310 procese-verbale de control, de la începutul anului și până în prezent, și au aplicat un număr de 581 de sancțiuni contravenționale, din care 382 de amenzi, în valoare de 4.445.800 de lei. Cei din cadrul Serviciului Securitate și Sănătate în Muncă au desfășurat 1.646 de controale și au dat 320 de amenzi contravenționale, în sumă de 1.296.000 de lei. Ca și domenii de activitate în care au fost aplicate sancțiuni, cele mai frecvente au fost construcțiile, comerțul și alimentația public.
Ce trebuie să facă angajatorul dacă are loc un accident de muncă?
Dacă are loc un accident de muncă, angajatorul trebuie să declare incidentul organelor competente, la inspectoratele teritoriale de muncă, la asigurător și, după caz, la organele de urmărire penală.
Dacă rezultatul accidentului este doar incapacitatea temporară de muncă a angajatului, atunci poate să cerceteze angajatorul în ce condiții a avut loc acel eveniment. După constatare, incidentul trebuie raportat la Casa Națională de Pensii Publice. Instituția va evalua dosarul de cercetare (întocmit de comisia angajatorului) sau va efectua propria anchetă, pentru a stabili dacă este vorba, într-adevăr, de un accident de muncă.
Rezultatul acestei cercetări trebuie să fie notat într-un proces-verbal, în baza căruia vor fi completate un Formular de înregistrare a accidentelor de muncă și o Fișă de comunicare operativă a accidentelor de muncă și a incidentelor periculoase.
Dacă, din nefericire, în urma accidentului rezultă decesul angajatului, instituția medico-legală trebuie să trimită o copie a raportului de constatare medico-legală către Inspectoratul Teritorial de Muncă. Raportul trebuie trimis în cel mult șapte zile de la data decesului.
Mihaela GIUGLEA
vremuri, fiecare meserie avea propriile norme de munca elaborate de experti in domeniul respectiv, in baza experientei si a analizarii multor accidente.
Acum s-a dat o lege vaga, Legea 90 si angajezi cate un ageamiu ce nu are legatura cu domeniul respectiv, sa-ti instruiasca personalul.
Care personal, nu are pregatirea unui muncitor simplu de pe vremuri.
Asa ca te trezesti cu ei urcati pe vagoane si locomotive electrice sa-si faca poze pentru iubita. Ultima.