Implementarea proiectelor de mobilitate urbană din municipiul Constanța înaintează, urmând ca acestea să fie finalizate în acest an. Pe parcursul anului 2023, au fost înaintate mai multe termene, ultimul fiind sfârșitul lunii decembrie, când lucrările ar fi trebuit finalizate, conform contractelor. Proiectele au fost fazate și sunt continuate cu fonduri europene.
Potrivit reprezentanților Primăriei Constanța, la jumătatea lunii aprilie a.c., stadiul lucrărilor a ajuns la un procent de 78,98%. Proiectul era finanțat, anterior, prin intermediul Programului Operațional Regional 2014 – 2020 și ar fi trebuit să fie finalizat până la 31 decembrie 2023. Dar acesta a fost fazat, nefiind finalizat, iar sursa de finanțare va fi Programul Regional Sud – Est 2021 – 2027.
Obiectivul general al proiectului este reprezentat de promovarea mobilității urbane durabile prin regenerarea urbană a zonei centrale, printr-o serie de măsuri care să conducă la creșterea accesibilității și mobilității pietonale. Prin proiect se urmărește creșterea cotei modale a deplasărilor pietonale și cu bicicleta, prin transformarea segmentului străzii Ștefan cel Mare într-o esplanadă pietonală modernă și modernizarea infrastructurii pietonale (trotuare şi zone shared-space) pe străzile adiacente, dar şi prin crearea de benzi dedicate pentru transportul public şi de piste de biciclete pe Bulevardul Ferdinand şi pe strada Mircea cel Bătrân. De asemenea, se dorește ca utilizarea autoturismelor în zona centrală a municipiului să devină mai puțin atractivă, prin restricționarea accesului acestora în zona de intervenție a proiectului, creându-se, astfel, condițiile pentru creșterea cotei modale a deplasărilor pietonale şi cu bicicleta, şi reducerea emisiilor de echivalent CO2.
Mai multe străzi din zona centrală nu pot fi asfaltate cu bani europeni
În ședința Consiliului Local Constanța de la sfârșitul lunii februarie a.c., a fost adoptat și proiectul privind modificarea și completarea HCL nr. 63/2013, privind aprobarea Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local din municipiul Constanța.
Mai exact, Serviciul Management proiecte din cadrul Direcției Strategii și fonduri europene a Primăriei Constanța a adus la cunoștință faptul că, în cadrul proiectului „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța“, s-a dispus renunțarea la reabilitarea carosabilului aferent următoarelor străzi: Atelierelor – suprafață de 1.277,33 mp, I.Gh. Duca – suprafață de 1.271,95 mp, Mihai Viteazu – suprafață de 4.979,82 mp, Ion Lahovari – suprafață de 625,25 mp, General Manu – suprafață de 909,05 mp, Răscoalei din 1907 – suprafață de 1.597,15 mp, Cuza Vodă – suprafață de 8.412,72 mp.
Atunci, primarul Vergil Chițac a explicat că Direcția Strategii și fonduri europene, condusă de Ani Merlă, nu a renunțat la modernizarea acestor străzi pentru că au fost pierdute fondurile europene: acestea nici nu ar fi putut fi refăcute cu bani europene.
„Reabilitarea carosabilului nu este cheltuială eligibilă decât pe străzile pe care circulă transportul în comun pe banda dedicată. Așa e normal“, a declarat Vergil Chițac, în cadrul ședinței.
Mihaela GIUGLEA
De cele mai multe ori acel 20%ramas se termina in cativa ani ! Cazinoul era gata 80 %de peste un an si probabil va fi gata peste alti 3-4 ani….