De aproximativ doi ani comuna Cumpăna se confruntă cu o mare problema care pare a nu avea sfârșit: malul stâng al Canalului Dunăre- Marea Neagră continuă să se surpe, în ciuda nenumăratelor intervenții ale autorităților locale și județene, precum și a lucrărilor ce s-au întreprins în zona respectivă, până la un moment dat.
Primarul comunei Cumpăna, Mariana Gâju a declarat faptul că încă din anii trecuți a tras un semnal de alarmă reprezentanţiilor Canalelor Navigabile SA, pentru că acele alunecări de teren s-au tot produs de-a lungul timpului. Iniţial, aceștia au susţinut că a fost vorba doar de „o alunecare minoră pe malul stâng al Canalului Dunăre-Marea Neagră”. În realitate, mai multe locuitori au fost nevoiți să își părăsească locuințele, agoniseala de ani de zile, pentru că se aflau în mare pericol.
Contactat de ziarul Focus Press, președintele Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu a declarat: „I-am promis doamnei primar că voi face toate demersurile la Ministerul Dezvoltării, la Ministerul Transporturilor, vom face front comun pentru rezolvarea problemei. Am discutat și cu cei de la Inspectoratul de Stat în Construcții și cu cei de la Administrația Canalelor Navigabile, și cu locuitori din zonă, știu că pânza freatică creează în continuare probleme, trebuie stabilite clar ce lucrări sunt necesare, iar apoi demarate imediat. Trebuie să acționăm pentru siguranța familiilor”.
Pe site-ul licitațiilor un anunț ne-a atras atenția, iar acesta vizează supervizarea lucrărilor și de dirigenție de șantier pentru „Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren, prevăzut ca fiind o calamitate naturală, în zona comunei Cumpăna, respectiv malul stând al Canalului Dunăre- Marea Neagră”.
Având în vedere costurile ridicate ale lucrărilor de intervenție pentru punerea în siguranță a taluzului și perioada de implementare de lungă durată, coroborate cu deficitul bugetar la nivel național, lucrările au fost tranșate pentru execuție în două etape: Etapa 1- Lucrări de primă urgență, pe o durată maximă de șase luni care prevăd: realizarea unui zid de sprijin de greutate provizoriu din blocuri prefabricate, realizarea unei lucrări de sprijinire discontinuă; Etapa 2- Lucrări urgente, durata maximă de 18 luni care constau în: realizarea unei lucrări de sprijinire discontinuă cu piloți, realizarea unui sistem definitiv de colectare și evacuare a apelor subterane, format dintr-un sistem de drenuri așezate în ”spic”, realizarea unui sistem de colectare și transport al apelor meteorice de pe suprafața taluzului, format din rigole, realizare excavații și geometrizare taluz, refacerea drumurilor tehnologice definitive, dragarea materialului din canal.
Din nefericire, din cauza întârzierii foarte mari în execuția tuturor lucrărilor, precum și a lipsei de finanțare, pe terenul respectiv s-a constatat evoluția nefavorabilă a alunecărilor de teren.
Valoarea totală a contractului este de 826.320 de lei.
Loredana MIHAI
Citește și: