Numărul accidentelor rutiere a fost în scădere atât în municipiul Constanța, cât și în județ, în anul 2024 față de 2023. Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean Constanța, printre principalele cauze ale acestora se numără: traversarea neregulamentară a pietonilor, neacordarea de prioritate pietonilor și vehiculelor, și nerespectarea distanței între mașini. La nivel european, însă, în 2023, Bulgaria și România au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității.
„În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, în municipiul Constanța au fost înregistrate 483 de accidente rutiere soldate cu victime, în scădere cu 25 de accidente față de anul 2023, când au fost raportate 508 accidente.
Printre principalele cauze ale accidentelor rutiere se numără: traversarea neregulamentară a pietonilor, neacordarea de prioritate pietonilor, neacordarea de prioritate vehiculelor și nerespectarea distanței între vehicule.
În județul Constanța, pentru aceeași perioadă (1 ianuarie – 31 decembrie 2024), au fost înregistrate 1.139 de accidente rutiere soldate cu victime, în scădere cu 17 accidente față de anul 2023, când s-au înregistrat 1156 accidente.
Principalele cauze ale accidentelor au fost: neacordarea de prioritate vehiculelor, traversarea neregulamentară a pietonilor, nerespectarea distanței între vehicule și neacordarea de prioritate pietonilor“, potrivit reprezentanților din cadrul IPJ Constanța, care au răspuns unei solicitări a Focus Press.
Potrivit Poliției Române, la nivelul anului 2023, în toată țara au fost înregistrate 4.526 de accidente rutiere, cu 1.545 de persoane decedate și 3.536 de persoane rănite grav.
Comparativ cu anul 2022, au fost înregistrate cu 190 mai puține accidente, cu 88 mai puține persoane decedate și cu 160 mai puține persoane rănite grav.
Potrivit Comisiei Europene, la nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2023 a scăzut cu 1% față de anul precedent. Deși aceasta reprezintă cu aproximativ 2.360 mai puține decese (-10%) față de 2019, tendința descendentă s-a temperat în mai multe state membre.
Din 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut foarte puțin în Spania, Franța și Italia, în timp ce în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia a crescut. În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt pe cale să atingă obiectivul de reducere cu 50% a deceselor rutiere și a vătămărilor grave până în 2030.
Clasamentul global al ratelor mortalității din țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se încă în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/milion). Bulgaria (82/milion) și România (81/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității în 2023. Media UE a fost de 46 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere – și, pentru prima dată, și a vătămărilor grave – până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul de acțiune strategic al Comisiei privind siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021 – 2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero“), potrivit Comisiei Europene.
Liliana BELCIUG