Procesul dintre actuala administrație locală și fostul primar Decebal Făgădău continuă în instanță, la doi ani de la debutul acțiunii prin care se dorește recuperarea unor bani pe care fostul edil-șef i-a cheltuit pe o deplasare în străinătate. Ultimul termen a avut loc joi, 31 octombrie, când instanța a dispus administrarea unei noi probe din partea reclamanților.
Primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac, l-a chemat în judecată pe fostul edil-șef al orașului, Decebal Făgădău, în 2022, pentru recuperarea unei sume de bani ocazionată de deplasări în străinătate, la diferite evenimente la care acesta a participat împreună cu mai mulți funcționari publici și aleși locali. Sumele de bani nu ar fi prea mari, însă Curtea de Conturi a solicitat imperativ recuperarea lor, în urma unui audit din 2019.
Astfel, la Tribunalul Constanța a fost înregistrat, în iunie 2022, Dosarul 4448/118/2022, în care Municipiul Constanța, prin primarul Vergil Chițac, în calitate de reclamant, l-a chemat în judecată pe Decebal Făgădău, obiectul dosarului fiind „pretenții“.
Situația expusă de Curtea de Conturi diferă de situația reală
Potrivit unor surse din anturajul fostului primar, rapoartele de cheltuieli au fost depuse, însă problema a fost că acestea nu au fost introduse în ședințele Consiliului Local de către secretarul general. Primăria s-a judecat, apoi, cu Curtea de Conturi, contestând raportul acesteia ca urmare a controlului efectuat. A pierdut, însă, procesul, motiv pentru care Camera de Conturi a dispus recuperarea banilor cheltuiți pe deplasări.
Iată ce au consemnat cei de la Curtea de Conturi, în urma auditului:
„S-a constatat că în anul 2018, la nivelul Unității Administrativ-Teritoriale Constanța au fost efectuate plăți pentru deplasări externe atât de către funcționari publici şi personal contractual, cât şi de către aleşi locali: primar, viceprimar şi consilieri locali.
În conformitate cu prevederile art. 2, lit. c din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995, privind unele drepturi şi obligații ale personalului român trimis în străinătate, pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, la întoarcerea din deplasare, funcționarii publici, respectiv personalul contractual întocmesc un raport scris care se înaintează ordonatorului de credite, în vederea valorificării acestuia. În conformitate cu prevederile Legii nr. 393/2004, aleşii locali sunt obligați să prezinte, la prima şedință ordinară de Consiliu, un raport privind deplasările efectuate.
În cazul primarului, viceprimarului şi consilierilor locali, termenul maxim de depunere a raportului este de 30 de zile, iar în cazul consilierilor județeni este de 45 de zile de la data încheierii misiunii. Din documentele puse la dispoziție de către entitate, rezultă că, în cea mai mare parte, funcționarii publici şi personalul contractual care s-au deplasat în străinătate la diverse conferințe, şedințe de lucru sau schimburi de experiență au prezentat rapoarte de activitate. În ceea ce priveşte aleşii locali, s-a constatat că aceştia nu au prezentat, la şedința ordinară de Consiliu care a avut loc după întoarcerea din delegație, şi nici ulterior, rapoarte cu privire la deplasările efectuate la:
- întâlnire transnațională URBACT Oraşe Interactive – Administrație locală către implementarea LAP (proiectul de administrare a teritoriului) şi colaborare transnațională – Muncia, Spania;
- invitație BERD la o vizită tehnică în Taipei, asumată şi găzduită de către Guvernul Taiwan, pentru a înțelege oportunitatea, beneficiile şi exemplele de bună practică a investițiilor legate de finanțarea soluțiilor Smart City – Taipei, Taiwan;
- simpozionul primarilor organizat ca parte a Programului de Parteneriat Urban Banca Mondială, care are ca obiectiv să ajute şi să susțină oraşele şi administrațiile locale din sud-estul Europei în procesul de modernizare şi reformă, şi să promoveze dezvoltarea locală pentru creşterea incluzivă şi durabilă, şi administrație urbană îmbunătățită – Viena, Austria;
- vizită de lucru la invitația primarului din Eskişehir Tepebaşi – Turcia, aprobată prin Hotărârea Consiliului Local Municipal nr. 1 77/25.04.2018, pentru un număr de nouă persoane, consilieri locali şi angajați ai UAT Constanța;
- participarea la a-3-a ediție a Zilei Transportului pe Dunăre, desfăşurată la Parlamentul European – Bruxelles, Belgia;
- conferința «Cadrul Oraşelor Verzi», organizată de BERD, eveniment susținut financiar de către Guvernul Suediei – Stockholm, Suedia;
- participarea la forumul «Investiții teritoriale integrate – exemple de bună practică la nivelul zonelor costiere» – Tallin, Estonia;
- vizită protocolară în scopul semnării unui acord preliminar de cooperare între cele două Municipalități – Batumi, Georgia;
- participarea la târgul Expo Real – Munchen, Germania
- participarea la evenimentul Summit of the Global Parliament of Mayors – Bristol, UK
- participarea la seminarul «Achiziții Publice în România şi Belgia – oportunități de investiții» – Bruxelles, Belgia”.
Textul de lege invocat de către inspectorii Curții de Conturi prevede și faptul că aleșii locali vor suporta cheltuielile deplasării în cazul neprezentării raportului la prima ședință a Consiliului Local.
Primăria trebuie să facă dovada că Făgădău a cheltuit banii
De precizat că suma de bani pe care primarul actual trebuie să o recupereze de la fostul edil-șef se situează în jurul sumei de 25.000 de lei.
La ultimul termen, de joi, 31 octombrie, judecătorii au stabilit ca actuala administrație să depună la dosar dovada cheltuirii banilor respectivi, așa cum se precizează în cererea de chemare în judecată.
Pentru a avea timp să depună documentele necesare, instanța a stabilit ca următorul termen să se desfășoare în data de 3 februarie 2025.
Daniel ALBU
Secretarul era cu opoziția?