Societatea Maxgrain a solicitat, la Tribunalul Constanța, emiterea unei ordonanţe preşedinţiale – reţinere navă, în contradictoriu cu pârâta Lyra Mare Limited. În data de 2 octombrie 2023, magistrații au admis cererea și au dispus reţinerea în Portul Constanţa a navei Vyssos, sub pavilion Panama, până la soluţionarea definitivă a Dosarului nr. 6672/118/2023, având ca obiect instituirea sechestrului asigurător asupra acesteia.
În motivarea cererii, reclamanta a arătat că între ea şi pârâta s-a încheiat un contract de navlosire (contract prin care armatorul (navlosant) unei nave se obligă ca, în schimbul unei sume de bani (navlu), să transporte mărfuri sau să pună la dispoziția unei alte persoane (navlositor), în întregime sau parțial, nava sa pentru transportul mărfurilor – n.r.), având ca obiect transportul unei cantităţi de 6.500 mts de porumb vrac, pe o anumită rută, spre Ucraina.
În baza acestui contract, nava trebuia pusă la dispoziţia societăţii reclamante în intervalul 24-27 iulie 2023, urmând să ajungă în portul de încărcare (Izmail – n.r.) în funcţie de posibilităţile de tranzitare a Canalului Bîstroe, către porturile ucrainene.
În data 24 iulie 2023, comandantul navei a emis notificarea de punere la dispoziţie a navei către navlositori (Notice of Readiness). Cu toate acestea, în data de 6 august 2023, respectiv în ziua în care agenţii navei şi navlositorii au informat armatorii navei că tranzitarea canalului este posibilă şi că ar fi putut continua voiajul în siguranţă prin canal, armatorii au răspuns intempestiv că nava trebuie să-şi schimbe echipajul (echipajul nu doreşte să fie debarcat în porturile ucrainene) şi se va deplasa spre Portul Giurgiuleşti – Moldova în acest scop.
Când nava a ajuns în Portul Giurgiuleşti, a început să încarce marfa unui alt partener comercial al pârâtei, probându-se că acesta a fost, de fapt, scopul devierii de la traseul convenit prin contractul de navlosire.
Ca urmare a încălcării dispoziţiilor contractuale şi sub presiunea termenului prevăzut pentru încărcarea mărfii în vederea executării transportului, reclamanta a fost nevoită să dea efect clauzei din dispoziţiile generale ale contractului de navlosire şi să notifice armatorilor rezilierea contractului, angajând în regim de urgenţă o altă navă, în vederea transportării mărfii, cu atât mai mult cu cât nu i-a fost oferită o altă navă de către pârâtă, în schimbul celei angajate iniţial.
Ulterior, reclamanta, prin intermediul avocaţilor, a procedat la calculul prejudiciului suferit ca urmare a încălcării dispoziţiilor contractuale de către pârâtă, rezultând o daună în cuantum total de 292.985 de dolari. În acest sens, a emis factura către armatorii navei, care până în prezent nu au răspuns.
În vederea obţinerii unei garanţii, reclamanta a formulat cerere de sechestru asigurător pe rolul Tribunalului Constanţa, solicitând instituirea sechestrului asupra navei până la soluţionarea definitivă a acţiunii de fond. Cererea a fost admisă.
Precizăm că nava se află în Portul Constanța din septembrie, atunci când ARSVOM a fost solicitat să intervină pentru preluarea căpitanului, care suferise un infarct.
„La 11.09.2023, în jurul orei 18.05, Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare a fost solicitată să intervină pentru o operațiune Medevac. La bordul navei VYSSOS, aflată sub pavilion Panama, căpitanul navei, un cetățean de naționalitate greacă, a suferit un infarct. Pentru preluarea bolnavului, nava SAR Phoenix, cu echipajul de la bord Lazăr T. – comandant, Pantazi R. – ofițer punte, Graur M. – ofițer mecanic și Comăniță A. – motorist s-a deplasat cu toată viteza în zona indicată de MRCC, respectiv în rada interioară Port Constanța. Acesta a fost preluat la bordul navei SAR Phoenix la ora 18.20, urmând a fi predat Serviciului de Ambulanță din dana de pasageri. La ora 18.30, bolnavul a fost predat în condiții de siguranță, în stare stabilă“, au precizat reprezentanții ARSVOM.
Liliana BELCIUG