Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța a lansat licitația pentru proiectarea și execuția proiectului „Modernizarea canalelor navigabile ale Dunării: Canal Dunăre – Marea Neagră (CDMN) și Canal Poarta Albă – Midia – Năvodari (CPAMN), în vederea creșterii siguranței navigației“. CDMN scurtează legătura între Marea Neagră şi fluviul Dunărea, fiind o cale navigabilă importantă în Europa, care oferă, pentru ţara noastră, condiţii avantajoase de transport pe o lungime de peste 1.000 km. Cele două canale sunt traversate/subtraversate de poduri rutiere şi de cale ferată, linii electrice aeriene, conducte pentru transport produse petroliere, gaze şi apă. Iar în lungul canalelor au fost montate antene radio, TV şi GPRS.
Principalele mărfuri care sunt transportate pe cele două canale navigabile sunt: produse de balastieră şi carieră, nisip, minereuri, materiale de construcţii, cărbune, cocs, combustibili, produse cerealiere, materii prime diverse, produse semiprelucrate din industria metalurgică şi a lemnului. Canalele au, însă, şi alte folosinţe, precum: alimentarea cu apă potabilă a oraşului Constanţa şi a localităţilor limitrofe, prin puncte de captare existente în zona Medgidia şi Poarta Albă, alimentarea centralei atomoelectrice de la Cemavodă, cu apă tehnologică, ale suprafeţelor agricole şi viticole adiacente canalelor, deversarea văilor afluente şi atenuarea viiturilor, producerea de energie electrică la ecluzele Agigea (pe CDMN) şi Ovidiu (pe CPAMN).
Necesitatea şi oportunitatea promovării obiectivului de investiţii sunt date de asigurarea navigaţiei pe cele două canale, în condiţii de siguranţă; asigurarea în permanenţă a circulaţiei pe drumurile de intervenţie, executate pe ambele maluri ale canalelor, deasupra secţiunii udate; asigurarea exploatării, întreţinerii, reparării şi modernizări uvrajelor şi instalaților CDMN şi CPAMN, inclusiv lucrări pentru protecţia, stabilizarea şi consolidarea malurilor şi taluzurilor.
„Beneficiarul are obligaţia respectării prevederilor din Regulamentele de navigaţie pe CDMN şi CPAMN, Regulamentele de exploatare şi întreţinere ale celor două canale şi Regulamentele de gospodărire a apelor. Prezenta documentație nu tratează lucrările de modemizare a porturilor şi ecluzelor de pe cele două canale şi nici cele din biefurile III ale fiecărui canal. Până în prezent, nu s-au finalizat toate lucrările avute în vedere în proiectele de execuţie ale celor două canale, iar o parte dintre lucrările executate au suferit deteriorări, distrugeri, de-a lungul timpului“, se arată în Caietul de sarcini.
Valoarea totală estimată a achiziției este de 1.209.984.150,73 lei, adică aproximativ 25 de milioane de euro. Banii provin din Programul Operațional Transport (POT) 2021 – 2027. Firmele interesate pot depune oferte de preț până în data de 9.05.2024, ora 15:00.
Mihaela GIUGLEA