Stelian Florin Dabija, care slujea la Parohia Adormirea Maicii Domnului II, cunoscută ca Biserica Albă, a fost condamnat definitiv pe 26.05.2023, la 2 ani de închisoare cu suspendare pentru ucidere din culpă. Însă, a cerut revizuirea dosarului, cerere ce i-a fost respinsă pe 14.06.2024. Cum decizia nu a fost definitivă, a depus apel, care se va judeca la Curtea de Apel Constanța, pe 13.11.2024.
În actul de sesizare s-a reţinut că, în cursul zilei de 25.05.2016, în jurul orei 23.45, Stelian Florin Dabija conducea autoturismul marca BMW 320, ce îi aparține, strada 1 Decembrie din localitatea Măcin, respectiv pe sensul de mers către ieșirea din localitate, având drept pasager pe locul dreapta fată un bărbat.
La km. 1 + 500 m., după ieșirea dintr-o curbă deosebit de periculoasă la stânga, semnalizată corespunzător, pe fondul neadaptării vitezei de deplasare la condițiile de drum, a pierdut controlul autoturismului care a ieșit în afara carosabilului aferent sensului său de mers, a escaladat un taluz din pământ și apoi a intrat în coliziune, cu partea laterală stânga fată, cu un pom.
Din evenimentul rutier a rezultat vătămarea corporală a șoferului și a pasagerului, persoane ce au fost transportate la spital până la sosirea echipajului de politie la fata locului, astfel încât nu s-a realizat testarea cu aparatul etilotest a conducătorului auto.
La data de 9.06.2016, a survenit decesul victimei, la spital.
Stelian Florin Dabija a fost trimis în judecată, pentru ucidere din culpă.
Cauza determinantă a producerii accidentului, potrivit raportului de expertiză, o constituie apariția unor probleme tehnice nemanifestate anterior și neprevăzute,în timp ce cauzele favorizante sunt: vizibilitatea îngreunată datorită întunericului, precum și existenta unor neconformități electrice și a unor consumatori de bord cu consum în creștere pe timp de noapte și temperaturi scăzute (electrică și electronică motor ECU, imobilizator electric volan, lumini de drum, climatizare, controlul electronic al stabilității ESP, controlul blocării roților la frânare ABS, echipamente de bord, etc.). Nepurtarea centurii de siguranță a influențat rezultatul produs prin accident, în sensul că pasagerul nu a fost reținut pe scaun prin pretensionarea centurii de siguranță, fiind proiectat spre fată și spre stânga în habitaclul auto BMW în momentul. impactului cu taluzul și cu copacul, astfel că a suferit traumatismul cranian sever ce nu a mai putut fi revitalizat în perioada de spitalizare.
Astfel, inculpatul a solicitat achitarea întrucât există o cauză de neimputabilitate, respectiv cazul fortuit. De asemenea, a arătat că decesul victimei se datorează nepurtării centurii de siguranță care a influențat rezultatul produs prin accident.
Cu privire la solicitarea de achitare a inculpatului întrucât accidentul s-a produs din cauze obiective și independente de voința sa, judecătorii au precizat că nu le poate primi.
”Caracteristic cazului fortuit este faptul că acțiunea sau inacțiunea unei persoane produce un rezultat socialmente periculos, neașteptat, datorită faptului că intră în concurs cu o împrejurare fortuită, neprevizibilă, care produce în fapt acel rezultat, iar această imprevizibilitate trebuie să aibă un caracter obiectiv și general. Cazul fortuit are caracter obiectiv și există când „acțiunea-inacțiunea unei persoane a produs un rezultat pe care acea persoană nu l-a conceput și nu l-a urmărit, producerea lui fiind datorată unei împrejurări neașteptate”, adică împrejurarea nu putea fi prevăzută de orice altă persoană, nu numai de către subiectul care a săvârșit fapta”, potrivit magistraților.
În plus, instanța a cerut relații reprezentanților BMW cu privire la cele reținute de expertul tehnic. Aceștia au respins expertiza, precizând: ”automobilul este prevăzut cu un concept de siguranță ce se asigură că volanul nu poate fi blocat în timpul mersului, respectiv următoarele condiții premisă sunt necesare pentru a bloca volanul: viteza automobilului trebuie să fie mai mică de 1 km/h; motorul trebuie să fie oprit; unitatea de control Electrical Steering (ELV) trebuie să fie alimentată (doar în acest moment există alimentare electrică furnizată unității de blocare a volanului). Unitatea ELV este menținută mecanic în starea deblocată și este deconectată de la alimentarea electrică în timpul mersului. Prin urmare, o scădere a tensiunii curentului din baterie nu poate declanșa blocarea volanului (așa cum se susține în cuprinsul raportului de expertiză judiciară auto)”.
Având în vedere acestea, judecătorii au exclus experiza auto făcută de acel expert, iar preotul a fost condamnat la 2 ani cu suspendare. Decizia a rămas definitivă la Curtea de Apel Constanța, iar acum se judecă cererea de rejudecare.
Liliana BELCIUG