Activitatea Șantierului Naval Constanța SA în anul 2022 s-a desfășurat în contextul războiului izbucnit în Ucraina, precum și în cel al crizei energetice, care au condus la creșterea costurilor cu materii prime și utilități. Însă, societatea pe acțiuni a încheiat anul cu un profit net de peste 18,9 milioane de lei, care va acoperi pierderile istorice ale firmei.
Anul trecut, Șantierul Naval Constanța a împlinit 130 de ani de existență neîntreruptă. În 2022, societatea pe acțiuni a avut o cifră de afaceri de 317.167.383 de lei, rezultând un profit net de 18.905.976 de lei.
Adunarea Generală a Acționarilor a stabilit ca acesta să fie repartizat, fără distribuire de dividende, pentru rezerva legală (5%) și acoperirea pierderii contabile din anii precedenți. De altfel, șantierul familiei Bosînceanu nu a mai acordat dividende în ultimii trei ani, profiturile înregistrate fiind folosite pentru acoperirea pierderilor istorice.
Pe parcursul anului 2022, activitatea sa de construcții nave s-a concentrat pe finalizarea tancului petrolier Antares, de 40.000 TDW, care a fost livrat în martie anul trecut. În plus, au fost continuate lucrările la un tanc asemănător, stadiul fizic de realizare la 31.12.2022 fiind de 25,56%, cu termen de livrare trimestrul I al anului 2024.
În domeniul reparațiilor de nave, în anul 2022 șantierul familiei Bosînceanu a finalizat 74 de proiecte, din care 69 la extern și cinci la intern. Din cauza războiului, a scăzut numărul de nave-tancuri ce intră în Marea Neagră, dar a crescut numărul celor de transport mărfuri în vrac și de portcontainere. Astfel, volumul de nave ce au avut nevoie de modernizări a crescut semnificativ, 2022 fiind cel mai bun an în activitatea de reparații nave pentru Șantierul Naval din Constanța.
Șantierul familiei Bosînceanu, „agenție de turism“
Și pe parcursul anului trecut, societatea pe acțiuni s-a confruntat cu fluctuația de personal, situație care a devenit cronică. Conducerea executivă a continuat eforturile pentru recrutarea și stabilizarea forței de muncă, derulând campanii de recrutare atât în județ, cât și în țară, fiind angajați peste 250 de salariați.
Lipsa forței de munca autohtone a obligat conducerea șantierului să organizeze și deplasări în Vietnam, India și Bangladesh, pentru a efectua teste de evaluare profesională și pentru angajarea de muncitori calificați, iar în lipsa acestora, de muncitori necalificați, pe care să-i califice pe cheltuiala firmei. Astfel, pe parcusul anului 2022 au fost angajați 113 muncitori din Asia și alți 100 au fost recrutați, urmând a se efectua formalitățile legale de angajare, iar aceștia vor ajunge în România pe parcursul acestui an.
Dar jumătate dintre ei ori nu se acomodează și revin în țările de origine ori fug în țările din vestul Europei, șantierul devenind, în bună măsură, agenție de turism, conform Raportului anual al Consiliului de Administrație, transmis Bursei de Valori București.
Pentru a asigura și forță de muncă tânără calificată, șantierul naval a încheiat și contracte-cadru cu liceele de profil tehnologic, pentru care organizează practică școlară pe teritoriul societății, pentru un număr de 330 de elevi, și este în parteneriat pentru derularea învățământului dual, cu durata de 3 ani, pentru trei clase: 36 de elevi înscriși la Liceul de Marină și 28 la Liceul „Lazăr Edeleanu“ din Năvodari, pentru care asigură practică în producție, echipamente de protecție, rechizite și burse.
La 31.12.2022, Consiliul de Administrație al Șantierului Naval Constanța era format din: Dumitrița Bosînceanu (președinte), Andrei Bosînceanu (membru) și Radu Cătălin Rusen (membru și director general).
Primii doi administratori au legături de familie cu acționarul majoritar, Gheorghe Bosînceanu, beneficiarul real al firmei. Astfel, acționarii șantierului sunt: Resource International SA din Insulele Marshal (94,7986% din acțiuni), Evergent Investments SA (2,0169%), Transilvania Investments Aliance SA (0,7256%) și persoane fizice (2,4589%).
Valentin ISPAS