La sfârșitul anului trecut, municipalitatea a decis că acei constănțeni care dețin mai multe mijloace de transport trebuie să plătească mai mult. În cazul unor proprietari, măsura poate fi pertinentă, însă, în cazul altora, din câte se pare, se încalcă, cumva, unele articole din Codul Civil. În opinia unor specialiști, se reinterpretează inclusiv Codul Fiscal.
Pe data de 28 decembrie 2020 a fost adoptată Hotărârea de Consiliu Local nr. 433, privind stabilirea imozitelor și taxelor locale la nivelul municipiului Constanța pentru anul 2021, cu toate anexela sale. Conform Anexei 3 din această hotărâre, persoanele fizice care dețin două sau mai multe vehicule, plătesc impozit majorat.
Impozitul pentru toate acestea se majorează cu o cotă adițională de 10,4%.
Dar dacă dețin în proprietate sau folosință două sau mai multe astfel de vehicule, constănțenii plătesc o altă majorare a sumelor de mai sus:
- 20% în plus pentru cel de-al doilea autoturism
- 50% în plus pentru cel de-al treilea autoturism și următoarele.
Majorarea se aplică fiecărui autoturism corespunzător ordinii de dobândire a dreptului de proprietate sau de folosire asupra bunului mobil. Astfel, impozitul pe mașini datorat de persoana fizică ce deține mai multe autoturisme se determină prin însumarea impozitului aferent fiecărui mijloc de transport calculat conform capacității fiecăruia, majorat cu cota adițională corespunzătoare ordinii în care a fost dobândită mașina.
Până aici pare o banalitate. De fapt, lucrurile stau puțin diferit.
Potrivit Codului Civil, în cazul unei familii, dacă autoturismul este ”bun comun“, adică este dobândit în timpul căsătoriei, acesta se împarte în mod egal între cei doi soți. La fel se întâmplă și în cazul celui de-al doilea autoturism, ambii soți au drept de proprietate asupra lui în proporție de câte 50%.
Unii practicieni în drept susțin că, de fapt, primăria taxează autoturismul “pe persoană“, iar în cazul unei familii, dacă ambii soți dețin câte un autoturism, primăria reanalizează, practic, patrimoniul familiei din punct de vedere al dobândirii bunurilor, în speță a autoturismelor.
În fapt, în cazul unei familii cu două autoturisme, sunt două bunuri supuse impozitării, prin prisma persoanei fizice, nu jumătate din primul autoturism și jumătate din cel de-al doilea. Însă, din această practică prevăzută în actul administrativ, respectiv HCLM 433 din 2020, rezultă că, într-un mod mascat, se încalcă prevederile Codului Civil privind bunurile comune, dar se și reinterpretează Codul Fiscal, iar o familie plătește dublu față de cât ar trebui să plătească în mod normal.
Din acest motiv, se pregătește o acțiune în instanță, pe contencios administrativ și fiscal, pentru atacarea “în parte“ a acestei hotărâri de consiliu, cu privire la Anexa 3, care stabilește aceste taxe. În acest fel, municipalitatea să fie pusă în situația de a reanaliza acest mod de taxare a autoturismelor constănțenilor, mai ales că, potrivit unor surse sigure, unii consilieri locali nici nu cunosc prevederile exacte și modul de aplicare.
Vom reveni asupra acstui subiect în funcție de evoluția evenimentelor.
Daniel ALBU