Sorin Ciutureanu, directorul general al Oil Terminal, răspunde acuzațiilor privind intrarea produselor petroliere rusești prin Portul Constanța și clarifică situația transporturilor de motorină din India, pe fondul zvonurilor de blocaj ucrainean și a ajustării bugetare interne. La solicitarea Focus Press, acesta a făcut mai multe precizări, pe care vă invităm să le citiți în rândurile de mai jos:
Reporter: Domnule Ciutureanu, au circulat recent afirmații că Oil Terminal ar fi permis intrarea unor produse petroliere de origine rusească, iar Ucraina ar lua în calcul restricții pentru mărfurile care vin prin Portul Constanța. Care este poziția oficială a companiei?
Sorin Ciutureanu: Voi fi cât se poate de clar: Oil Terminal respectă cu strictețe regimul de sancțiuni al Uniunii Europene. De la începutul războiului, am fost principala sursă de aprovizionare cu combustibili pentru piața ucraineană sprijinind toți partenerii implicați în lanțul logistic de distribuție din Portul Constanța spre porturile dunărene Ismail și Reni. Colaborăm permanent cu Biroul Vamal Constanța pentru verificarea documentelor de proveniență ale mărfurilor intrate în terminal, totul în scopul respectării cu strictețe a sancțiunilor impuse de UE împotriva Rusiei. O spun răspicat: nu au fost descărcate în terminalul nostru mărfuri supuse sancțiunilor.
Reporter: Totuși, se vehiculează problema transporturilor de motorină cu origine India. Cum se încadrează acestea în regimul de sancțiuni și de ce au stârnit îngrijorări la Kiev?
Sorin Ciutureanu: Motorina de origine India care sosește în Portul Constanța nu este proprietatea Oil Terminal ci a clienților săi. Restricția UE care vizează produsele energetice derivate din țiței rusesc rafinat în state non-UE intră în vigoare din 21 ianuarie 2026, odată cu Pachetul 18 de sancțiuni. Până la acea dată, mărfurile non-UE, inclusiv cele din India, au acces pe piața europeană dacă au documentația în regulă. Noi am implementat deja măsuri suplimentare de segregare în rezervoare separate a produselor indiene față de celelalte origini, iar aceste măsuri au fost comunicate autorităților române pentru a informa partea ucraineană.
Reporter: Ați primit vreo notificare oficială din partea autorităților ucrainene privind un blocaj sau interdicții aplicate terminalului?
Sorin Ciutureanu: Nu am primit nici o notificare oficială care să ne blocheze activitatea. Tocmai pentru că existau informații neoficiale în piață, am acționat transparent și am informat Bursa de Valori București (BVB) pe 25 septembrie 2025 cu privire la riscul ca, de la 1 octombrie, autoritățile ucrainene să introducă restricții asupra importurilor de motorină din India. Este importantă această distincție: am notificat un risc, nu o decizie oficială care să ne fi fost comunicată.
Reporter: Cum explicați scăderea de activitate din ultimele luni și afirmațiile despre un „colaps” comercial? Mai mult, s-a vehiculat o scădere de 45% a cifrei de afaceri.
Sorin Ciutureanu: Resping categoric afirmația de „scădere 45% cifră de afaceri”. Scăderea de activitate este o ajustare influențată de trei factori: modificări legislative interne (Ordonanța nr. 3/2025), scăderea consumului intern de motorină și riscul menționat privind fluxurile din India către Ucraina. La 30.06.2025, programul fizic realizat era de minus 16,4% față de nivelul aprobat pentru semestrul I. Am efectuat o rectificare bugetară, aprobată de acționari, cu o scădere de 13,2%, pentru venituri totale față de previzionatul la începutul anului. În acest context, ne vom ajusta cheltuielile până la sfârșitul anului astfel încât vom menține profitul brut la 26 mil. lei la nivelul aprobat inițial pentru.
Reporter: A existat o controversă și pe marginea rezervorului nou de 55.000 mc, despre care s-a spus că ar fi „nefuncțional”.
Sorin Ciutureanu: Eronat. Rezervorul este cel mai mare construit din anul 1989 și este complet funcțional. Ba mai mult, în prezent gradul de umplere al spațiilor de motorină din terminal este de 80–90%. Continuăm investițiile tocmai pentru a ne crește reziliența logistică. Anul acesta am mai construit un rezervor de capacitate 10.000 mc în depozitul port care este destinat depozitării metanolului și complet funcțional.
Reporter: Pe scurt, cum demonstrați trasabilitatea și conformitatea mărfurilor?
Sorin Ciutureanu: Pe trei paliere. Documentar, prin verificări ale autorităților portuare, vamale ale documentelor însoțitoare ale mărfurilor. Operațional: la nivelul terminalului, pe baza informațiilor comerciale și ale schemelor tehnologice, se efectuează o proiectare internă, care are ca rezultat emiterea unui plan de lucru care stă la baza efectuării traseelor de pompare și asigura păstrarea integrității calitative și implicit cantitative ale proprietății mărfii clienților. Calitativ: la primirea/expedierea produsului, indiferent de mijlocul de transport, se efectuează recepția calitativă analizându-se caracteristicile acestuia. Rezultatele încercărilor se înscriu în Rapoartele de Încercare și se comunică autorităților și clientului. Din toate aceste operațiuni se poate stabili în orice moment trasabilitatea unui produs trecut prin Oil Terminal.
Reporter: Ce mesaj transmiteți autorităților de la Kiev, partenerilor și publicului?
Sorin Ciutureanu: Mesajul este de parteneriat și transparență. Oil Terminal este o companie strategica a statului roman si un partener esențial în aprovizionarea cu combustibil, fiind permanent obiect al controalelor autorităților privind respectarea prevederilor legale. Suntem deschiși la audituri tehnice comune și la schimb de date în timp real pentru a ne alinia la orice nou cadru de sancțiuni UE. Oil Terminal nu a descărcat mărfuri sancționate. Soluția este munca în echipă – operatori, autorități române, autorități ucrainene – pentru a proteja securitatea energetică regională. Rămânem un partener de încredere la Marea Neagră.
Reporter: Vă mulțumesc!
Alexandra CUCU



























