Tomis Marina Management a câștigat procesul deschis pentru prelungirea contractului de concesiune a Portului Turistic Tomis. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța nu va semna, însă, actul adițional până aceasta nu-și va achita datoriile și nu va fi de acord cu majorarea chiriei.
În august 2020, S.C. Tomis Marina Management S.R.L. dădea în judecată C.N. Administrația Porturilor Maritime Constanța S.A., pentru a o obliga să îi prelungească contractul de concesiune a Portului Turistic Tomis, care expiră luna viitoare. La primul termen, însă, Tribunalul Constanța a admis excepția necompetenței funcționale a Secției de contencios administrativ și fiscal, și a declinat soluționarea cauzei în favoarea Secției a II-a civile a Tribunalului.
În luna martie a.c., după doar trei termene, și judecătorii Secției civile au declinat, definitiv, soluționarea cauzei: „Respinge ca nefondată excepţia decăderii reclamantei din dreptul de a invoca în cauză convenţia arbitrală, excepţie ridicată de pârâta C.N. A.P.M. S.A. Constanţa. Admite excepţia necompetenţei generale a instanţelor judecătoreşti – Secţia a II-a Civilă a Tribunalului Constanţa. Declină soluţionarea cauzei în favoarea Curţii de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa de pe lângă Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură“.
Iar la Curtea de Arbitraj de pe lângă C.C.I.N.A., Tomis Marina Management a avut câștig de cauză, astfel că C.N.A.P.M.C. trebuie să-i prelungească concesiunea celor aproximativ 2 hectare din Portul Turistic Tomis.
„Contractul s-a încheiat în decembrie 2004, în urma unei licitații. Conform Caietului de sarcini, concensiunea trebuia să fie pe 20 de ani, dar la acel moment C.N.A.P.M.C. nu avea suprafața în concensiune, de la Ministerul Transporturilor, decât până în iunie 2021. Așa că s-a încheiat contractul până în 2021, dar în 2007 Ministerul a prelungit concesiunea noastră până în 2059. Iar firma a solicitat prelungirea contractului conform Caietului de sarcini în baza căruia a câștigat licitația, până în decembrie 2024, acum că putem concesiona“, ne-a explicat Florin Goidea, directorul general al Administrației Porturilor Maritime Constanța.
Prejudiciu de 200.000 de lei și chirie de 10.000 de euro/lună
Compania națională nu poate, însă, prelungi contractul așa de simplu. În 2017 s-a schimbat legislația, iar pentru folosința domeniului portuar firmele trebuie să plătească acum per metru pătrat. Cu toate acestea, prevederea nu a fost aplicată concesiunii Tomis Marina Management, iar Curtea de Conturi, în urma unor controale, a obligat A.P.M.C. să recupereze prejudiciul de 200.000 de lei pe care l-a stabilit, deoarece nu a fost actualizat prețul conform legii.
În același timp, Consiliul Concurenței a decis ca tarifele să fie stabilite în urma unei evaluari realizate de un expert membru al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România.
Astfel, pentru a putea semna prelungirea concesiunii până în decembre 2024, Tomis Marina Management trebuie să plătească prejudiciul de 200.000 de lei și să fie de acord cu o chirie de 10.000 de euro/lună (de la 3.224,5 euro/lună, cât este acum). Are de unde plăti, doar încasează chiriile de la cafenelele și restaurant de pe cheiul Portului Turistic Tomis.
Asociații Tomis Marina Management: firma unor turci și o alta din cercul cunoscuților apropiați ai lui Radu Mazăre
Tomis Marina Management S.R.L. (fostă S.C. Sisteme Integrate de Afaceri S.R.L. – acționar Valentin Gheorghe Ionescu, unul dintre cunoscuții apropiați și parteneri de afaceri, chiar colegi ai lui Radu Mazăre) are ca asociați două firme, fiecare cu 50% (Euromarina și Aterina Global), și pe Seref Surmen (cetățean turc) ca administrator.
Euromarina, la rândul ei, are ca asociați și administratori pe cetățenii turci Seref Surmen (28%), Suat Surmen (38%), Kerim Kalgay Mehmet (30%), Nihat Demirel Mustafa (2%) și Malik Kececioglu Hasan (2%).
Iar Aterina Global are are ca asociat persoană fizică și administrator pe Nicoleta Dogaru (1%), și ca asociat persoană juridică firma cipriotă GKL ENGINEERING LTD.
Aterina Global S.R.L. are, însă, pachete mari de părți sociale și la Aqualand S.R.L. (firma ce administrează parcul de distracții Aqua Magic din Mamaia), Garden Shop Services S.A. (fosta Pomacost), compania care întreținea spațiile verzi din municipiu, și chiar și la M.M. Recycling S.R.L. Nu trebuie să uităm de Blue Beach S.R.L., firmă ce a construit mai multe imobile în Mamaia și care are ca asociat și pe Ioannis Skantzikas, pe care Radu Mazăre l-a împrumutat cu 600.000 de euro, în 2007.
Valentin ISPAS