A crescut numărul cadeţilor români. Motivul: închiderea porturilor din Filipine şi India

0
774

Invitat în cadrul unui interviu Focus Press, pe tema consecințelor pandemiei de coronavirus asupra domeniului navigabil, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, Adrian Mihălcioiu a vorbit, în afară de acest subiect, și despre cât de atractiv este domeniu pentru tineri.

Acesta susține că încă este extrem de atractiv acest domeniu și nu doar din punct de vedere financiar, ci și pentru că acum este mai simplu ca un absolvent să își realizeze lunile de cadeție necesare, pentru ca mai apoi să susțină alte examene pentru a avansa în funcție.

Mihălcioiu a precizat că armatorii și-au îndreptat atenția către porturile din Europa pentru că aici țările nu au fost și nu sunt închise, fiind mai simplu să se îmbarce un navigator din România, spre exemplu, unde porturile sunt deschise, decât din alte zone unde țările sunt închise. Astfel a rezultat, de la debutul pandemiei până în acest moment, un număr crescut de cadeți români decât în anii anteriori.

Adrian Mihălcioiu, liderul SLN

”Vedeți, această pandemie are și efecte pozitive, în România cel puțin și mai ales în zona Europei, odată cu închiderea zonelor precum Filipine, India. Armatorii au început să vină spre Europa, pentru că armatorii alegeau zonele menționate mai sus pentru că erau costurile mai mici. Cel puțin 45% dintre armatorii, dintre deținătorii de capacitate de transport din lume sunt din Europa, dacă ar fi avut și o capacitate de 45% de navigatori din Europa pe aceste nave europene, situația ar fi fost mult mai bună pentru navigatorii europeni, implicit și navigatorii români. În momentul de față noi avem doar 250.000 de navigatori români, ceea ce înseamnă puțin peste 10-15% din totalul de navigatori din lume, iar capacitatea este de 45%, ceea ce înseamnă că acea capacitate de muncă a navigatorilor români de 30% nu este ocupată.

Odată cu această pandemie, acești armatori au văzut că Europa are deschidere în porturi, cu mai puține probleme decât au avut alte naționalități. Și s-au arătat dispuși să angajeze personal navigabil din țările care nu și-au închis granițele în această perioadă: România, Letonia, Lituania, Slovenia etc.

Iată că s-au îndreptat către bazinul european și este mare căutare acum de tineri absolvenți ai Academiei Navale sau Universitatea Maritimă de cadeți. La ora actuală avem un număr de peste 200 de cadeţi care s-au îmbarcați pe funcția de cadet, în general noi aveam cam 400-500 de cadeți pe an, iar acum avem 700-800, doar anul acesta, și nu s-a încheiat anul. Este o oportunitate foarte mare acum să îți faci cadeția, apoi să intri pe funcție după ce dai brevetul, iar în acest moment mulți se îmbarcă fără experiență, dar experiența o capeți pe navă, ceea ce este foarte bine”, a declarat Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din România.

Loredana MIHAI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.