Școala ASAP+, proiectul programului ASAP România prin care șase licee și colegii din țară au desfășurat acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului, cu scopul de a deveni școli-model, a ajuns la final.
Toate instituțiile de învățământ partenere, patru din București (Liceul Teoretic „Jean Monnet“, Colegiul Național „Iulia Hașdeu“, Colegiul German „Goethe“ și Colegiul Național „Grigore Moisil“), dar și Colegiul Național „Àprily Lajos“ din Brașov și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ din Constanța, au îndeplinit criteriile pentru a fi de acum înainte exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor.
Aproape 80% din cantitatea de deșeuri din fracția uscată colectată în timpul proiectului poate fi valorificată prin reciclare, conform analizei de determinare realizată de Greenpoint, partenerul tehnic al ASAP pentru această acțiune. Majoritatea elevilor din școlile partenere în proiect cunosc regulile de colectare separată și le aplică, dar sunt foarte importante atât prezența unei infrastructuri corect dimensionate, cât și măsurile sau acțiunile educaționale aplicate cu consecvență de fiecare instituție de învățământ, care implică personalul administrativ, profesorii și elevii.
Cei mai importanți pași, îndepliniți în unanimitate, au constat în dotarea școlilor cu infrastructura de colectare separată a deșeurilor reciclabile, calibrată corect la dimensiunea clădirii, și instruirea personalului administrativ, a profesorilor și a elevilor cu privire la subiect. În cadrul proiectului, unde era necesar, școlile au fost dotate cu 234 de coșuri de gunoi în sălile de clasă și au primit materiale informative, așa încât colectarea separată să fie înțeleasă mai ușor și realizată cu responsabilitate.
Partea interactivă a proiectului, prin care elevii au putut lua parte la activități de upcycling desfășurate de Alexe Popescu și la sesiunile de joacă „Adevăr sau Reciclare“, cu Alex Zamfir, a fost cea mai îndrăgită. Șase astfel de ateliere s-au desfășurat cu fiecare dintre cei doi invitați ai ASAP, peste 350 de adolescenți reușind să intre, astfel, în universul ASAP, unde reutilizarea plasticului e posibilă și componenta ludică, garantată. 60 de cadre didactice, câte zece de la fiecare școală, au urmat, în această perioadă, un curs de educație pentru mediu, primit cu mare interes.
În plus, tot ca parte din proiect, patru dintre cele șase instituții de învățământ au marcat ideea de școală-model printr-o pictură murală exterioară, realizată de Radu Crețu, cunoscut în mediul on-line drept Cracklez.
„Proiectul Școala ASAP+ ar trebui derulat în cât mai multe școli din țară, atât din mediul urban, cât și din mediul rural. Educația pentru mediu și formarea unor atitudini favorabile sustenabilității mediului sunt premise importante în educația viitoarelor generații de adulți. Elevii au participat cu entuziasm la activități“, a declarat prof. Loredana Elena Tănase, de la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ din Constanța.
Implicarea școlilor parte din Școala ASAP+ nu se încheie odată cu proiectul. Promisiunea reprezentanților lor este de a acționa responsabil și de a desfășura cât mai multe acțiuni verzi în continuare.
„Provocarea acestui proiect a fost să organizăm, într-un interval de timp clar delimitat, mai multe tipuri de activități în unitățile de învățământ partenere și să urmărim impactul acestora în rândul elevilor, al profesorilor și al personalului auxiliar. Proiectul ASAP+ a fost o surpriză la nivel de implicare a comunităților acestor școli. S-au creat discuții interesante, pornind de la teme de responsabilitate socială, care au dus la dialoguri mai profunde, pe teme conexe preocupărilor adolescenților”, a precizat Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.
Proiectul Școala ASAP+ ajută instituțiile de învățământ să se pregătească pentru a obține statutul de „Școală Verde“ conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii: eco educația, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, și implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu.
Totodată, proiectul vine să consolideze misiunea ASAP, de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul adolescenților și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor, în vederea reciclării, în toate școlile din România. Cu această direcție strategică setată, programul ASAP este unic în România.
ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) este un program de responsabilitate socială inițiat de Fundația The Institute, care urmărește să genereze schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic, de la utilizare la colectare separată și reciclare. Obiectivul ASAP este de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului-țintă și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor, în vederea reciclării, în toate școlile din România. În prezent, programul este activ în peste 1.600 de școli, din 36 de localități și municipii reședință de județ din România, informațiile despre colectare separată și reciclare ajungând la peste jumătate de milion de elevi din ciclurile preuniversitare.
V.I.