Vara trecută, a fost redeschis publicului digul de larg (de nord) din Portul Constanța. În perioada următoare se va organiza licitația pentru repararea acestuia, iar după demararea lucrărilor, constănțenii nu vor mai acces pe acesta timp de cinci ani.
Digul de larg (de nord) din Portul Constanța are nevoie de reparații, fiind afectat de intemperii, mai ales de furtuna din februarie 2012, cea mai mare înregistrată pe țărmul românesc la Mării Negre în ultimii 25 de ani. A durat 72 de ore și a fost însoțită de ninsori puternice, așa că impactul valurilor a fost și mai mare asupra digului.
În 2019, Iptana S.A. a actualizat proiectul de reparare a digului de larg, pentru 265.000 de lei. Proiectantul a întocmit toate documentaţiile necesare obţinerii avizelor, caietele de sarcini, proiectul tehnic cu piese scrise şi desenate, şi detalii de execuţie pentru execuţia lucrărilor. Apoi, C.N. Administrația Porturilor Maritime Constanța S.A. a reușit, anul trecut, să obțină și certificatul de urbanism (ianuarie 2020) și avizul de mediu (iunie 2020) și autorizația de construire (decembrie 2020), de la Agenția pentru Protecția Mediului și Primăria Constanța.
Așadar, pot începe lucrările de reparații a digului de nord, dar încă se caută fonduri, poate europene, dacă nu C.N.A.P.M.C. va trebui să le suporte din bugetul propriu.
„Pentru reparațiile programate la digul de nord din Portul Constanța, până la acest moment, a fost realizată o actualizare a proiectului și au fost obținute toate avizele necesare. În perioada următoare se va organiza o licitație pentru atribuirea lucrărilor de reparații.
În prezent, C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța analizează posibilitatea atragerii de fonduri europene pentru finanțarea lucrărilor. Dacă nu se va identifica o astfel de variantă de finanțare, C.N. A.P.M. va asigura din surse proprii fondurile necesare“, ne-a declarat directorul general al Administrației Porturilor Maritime, Florin Goidea.
Lucrările ar dura cinci ani și costă 97 de milioane de lei
Lucrările ce trebuie realizate asupra digului de larg constau, în principal, în readucerea secțiunii transversale cât mai aproape de cea proiectată inițial, deoarece alunecarea carapacei de stabilopozi pe taluz a creat o altă pantă decât cea proiectată inițial, primul rând de stabilopozi montați adiacent zidului de gardă al coronamentului având acum înclinație către larg, față de poziția verticală deținută anterior.
Majoritatea degradărilor se înregistrează pe taluzul exterior, dinspre larg, al digului. Deoarece unii stabilopozi au alunecat de pe mantaua de blocuri naturale, aceasta a fost afectată de valuri și va trebui reparată, iar apoi remontați stabilopozii și înlocuiți cei rupți. În plus, va trebui refăcută berma de susținere a taluzului digului cu blocuri de beton evidate de 10-15t fiecare, prin repoziționarea acestora și completarea lor. Totul va costa 97 de milioane de lei, susține Florin Goidea.
Digul de nord a fost extins în 2015, pentru o mai bună protecție a bazinului portuar și sporirea siguranței navelor, cu 1.050 de metri, ajungând de la 4.850 la 5.900m, atât cât trebuia să aibă inițial ca lungime. Van Oord Dredging and Marine Contractors a folosit aproximativ 16.000 de elemente prefabricate din beton de diferite profile, aproximativ 3 milioane de tone de piatră de diferite dimensiuni şi 11.000 metri cubi de beton turnat în coronament. Proiectul, în valoare de 616.104.412 lei, a fost finanţat prin Programul Operaţional Sectorial în Transporturi.
Reamintim că digul de larg a fost închis publicului în 2017 și redeschis vara trecută, pentru pietoni și bicicliști. Însă, odată cu demararea lucrărilor de reparații, aceștia nu vor mai avea acces timp de cinci ani, cât se estimează durata acestora.
Valentin ISPAS