Mai mulți funcționari publici, printre care fostul șef al Gărzii de Mediu Constanța, dar și fosta șefă a vămii din Port, sunt cercetați alături de alte persoane fizice și juridice, într-un dosar privind cel mai mare scandal din această perioadă, cel puțin pentru unii – cel al containerelor cu deșeuri provenite din Occident. Vă prezentăm unele detalii stabilite de anchetatori.
Astfel, potrivit reprezentanților Ministerului Public, pe dată de 16 octombrie 2019 a fost efectuată o previzualizare a mărfurilor aflate în două containere sosite în Portul Constanța, controale desfășurate de către lucrătorul vamal în cooperare cu lucrătorul din cadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului CJPC) Constanța, dat fiind că existau unele suspiciuni asupra legalității și statutului juridic al acestui transport.
Ca urmare a acestor suspiciuni, în dată de 18.10.2019, Biroul Vamal de Frontieră Constanța Sud a solicitat efectuarea unui control fizic comun a mărfurilor din șapte containere, printre care și cele două menționate, fiind necesară participarea lucrătorilor din cadrul CJPC Constanța și a celor din cadrul Gărzii Naționale de Mediu (GNM) Constanța.
Mai departe, pe 22 octombrie 2019, echipa comună a efectuat controlul fizic în Portul Constanța Sud asupra altor două, care aveau că destinatar S.C. PRODUCT DEVELOPMENT S.R.L..
O zi mai târziu, comisarii Gărzii Naționale de Mediu au întocmit o notă de constatare în care stabileau faptul că în cele două containere sunt deșeuri și produse amestecate cu deșeuri, iar pentru întreagă marfă, Gheorghe Talpău, administratorul societății destinatare, a declarat că nu deținea document din care se certifica calitatea sau conformitatea produselor transferate din Regatul Unit și nici nu putea preciza dacă articolele electronice sau DEEE – urile mai puteau fi utilizate.
Urmare a celor constatate, au fost stabilite măsuri de interzicere pe teritoriul României a mărfurilor din cele două containere, acestea fiind catalogate drept deșeuri.
Unii chiar și-au făcut treaba
În aceeași zi, comisarii din cadrul Gărzii de Mediu Constanța au întocmit un raport cu privire la conținutul celor 2 containere, prin care precizau că se interzice pe teritoriul României a mărfurilor second-hand în amestec cu deșeuri în conformitate cu prevederile OUG 195/2005 privind protecția mediului și l-au transmis Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud pentru a fi urmărit pentru punere în aplicare.
Același lucru l-a făcut, la rândul său, și comisarul din cadrul CJPC Constanța, care a interzis punerea în liberă circulație a conținutului din containere, până la aducerea la conformitate și totodată informa A.N.P.C. – Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Ilfov pentru a se asigura de indeplinerea acestei măsuri de către societatea importatoare, ocazie cu care acesta a și sigilat cele două containere.
A fost stabilit ”primul contact” cu șeful Gărzii de Mediu
Procurorii mai arată că, ulterior acestor două decizii privind pătrunderea deșeurilor în țară, din declarațiile comisarilor care au efectuat controlul fizic, au rezultat probe conform cărora destinatarii ”mărfurilor”,Gheorghe Talpău și Vlad Chiru, au reușit să stabilească o ”legătură de comunicare”, cel puțin nedeontologică, catalogată de procuror că fiind, de fapt, o adevărată complicitate cu șeful Gărzii Naționale de Mediu – comisar șef Marian Cristian Rîșnoveanu.
Și-a pus subordonatele să încalce legea, dar au refuzat
Rîșnoveanu și-a manifestat intenția ilicită încă de la început, spun procurorii, în sensul că și-a chemat la sediul instituției pe cele două subordonate participante la controlul containerelor, în afară orelor de program, pentru a le pune în contact cu cei doi afaceriști Gheorghe Talpau și Vlad Chiru, care le așteptau.
Cei doi au încercat să le determine să schimbe constatările din documentele emise, astfel încât să le fie totuși permis importul de deșeuri.
Cele două reprezentante ale CJPC, subalternele lui Rîșnoveanu, au refuzat ”colaborarea” cu cei doi, motiv pentru care, pe 4 noiembrie.2019, Marian-Cristian Rîșnoveanu a măsluit actele oficiale ale celor doi comisari de mediu pe care le-a transmis Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud.
Concret, respectivul a atestat în mod mincinos în documentul emis, faptul că Garda Națională de Mediu – Comisariatul General “va efectua control la conținutul celor două containere la destinație/sediul social/ sau punctul de lucru al societății în momentul descărcării mărfurilor în depozitul societății comerciale mai sus menționate”, fapt care nu s-a întamplat în realitate absolut deloc.
Din verificări a rezultat că în realitate, la nivelul G.N.M.- Comisariatul General, nici măcar nu a fost primită și/sau înregistrată nici o adresă cu privire la solicitarea de verificare în teren la conținutul celor două containere.
De fapt, Garda Națională de Mediu nici măcar nu a fost înștiințată de situația acestui import de deșeuri, astfel că în mod logic, actul emis de șeful GNM/CJ Cta a avut că efect doar facilitarea importului efectiv de gunoi, care fusese sistat de cei doi comisari.
Șefa Biroului Vamal a dat ”undă verde” importului de gunoaie
În dată de 05.11.2019, Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, a dispus acordarea “liberului de vama” mărfurilor din cele două containere, permițând în această manieră, intrarea ilegală în țară a deșeurilor din acestea.
Practic, aceasta ar fi putut să sisteze ilegalitatea comisă de Rîjnoveanu, însă a preferat o ”colaborare”, iar actele coroborate ale acestora au dus la înlesnirea operațiunii ilegale de import-deșeuri.
Concret, în calitatea deținută, de șef de punct vamal, această ar fi trebuit să urmărească punerea în aplicare a măsurilor de interzicere de intrare în România a deșeurilor. Mai mult, această era obligată ca, în situația creată de adresa emisă de Rîjnoveanu, să dispună imediat să se facă un control fizic “la containerele suspecte” și apoi “returnarea acestora la expeditor”.
Cât timp a evitat să procedeze în acest mod, deși cunoștea efectiv realitatea pe care a ignorat-o fără menajamente, procurorii au concluzionat că a acționat cu intenție ilicită directă.
În continuare, în dată de 12.11.2019, comisarii Hiera Dan Alexandru și Mărtoiu Rodica Daniela, care fuseseră investiți de martorul Andrei Oliver de la CJPC Constanța ,despre necesitatea efectuării unui control al celor două containere cu deșeuri/produse neconforme, s-au deplasat la depozitul S.C. Product Development S.R.L., în județul Ilfov și au efectuat controlul fizic al mărfurilor din cele două containere.
Cu toate acestea, nu au întocmit nici un act de control care să atestea realitatea constatată referitoare cele două containere.
Ulterior au fost efectuate noi controale, dar asupra celorlalte cinci containere aflate în Portul Constanța Sud, asupra cărora existau unele suspiciuni.
Cu toate acestea, Andrei Oliver din cadrul CJPC Constanța a sesizat totuși (într-o manieră destul de superficicala însă) – că “sunt produse neconforme” – situație în care a sesizat CJPC Ilfov pentru “aducerea la conformitate”.
Ulterior, la momentul întocmirii documentelor de control de către Marian Rîșnoveanu, cei doi afaceriști-destinatari Gheorghe Talpau și Vlad Chiru se aflau însă în biroul acestuia de la sediul instituției și “așteptau rezultatele controalelor”.
Controale fizice simulate
În mod similar, Adriana Filimon – șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, a dispus din nou acordarea liberului de vama tuturor “mărfurilor” din cele cinci containere, permițând astfel intrarea în țară a “produselor botezate că fiind de uz casnic/second hand” din acestea, control în care, dacă ar fi fost efectuat corect, ar fi fost consemnat faptul că erau tot deșeuri (același lot ca primele două oprite inițial și eliberate de cei doi funcționari publici).
Pe data de 18 noiembrie 2019, comisarii Hiera Dan Alexandru, Mărtoiu Rodica Daniela, Mihalcea Mioara și Lupu Corina s-au deplasat la depozitul S.C. Product Development S.R.L.. pentru a efectua controlul fizic al mărfurilor din cele 5 containere – (care primiseră liberul de vama în dată de 15.11.2019, cum am menționat mai sus).
De data aceasta au întocmit un act de control, dar în mod foarte sumar, în care sunt cuprinse aspecte referitoare aparențe, fără substanță, în referire la toate cele șapte containere care fuseseră desigilate.
Acest act de control a fost întocmit cu încălcarea preverilor legale și ignorarea realității, în conținutul și formă să constatându-se multe lacune.
Astfel, nu a fost menționată starea reală a conținutului din containere, care au fost denumite “mărfuri”/deși erau deșeuri, fiind consemnate doar presupuneri și părerile personale ale comisarilor, care nu au urmărit câtuși de puțin îndeplinirea obligațiilor legale de către societatea PRODUCT DEVELOPMENT S.R.L.. cu privire la calitatea și conformitatea “produselor” – ce urmau a fi puse în consum pe piață din România.
În continuare, activitatea ilicită a continuat nestingherită în contextual creat de situația analizată mai sus, astfel că au fost importate de către S.C. PRODUCT DEVELOPMENT S.R.L.. câteva zeci de containere, respectiv până în luna decembrie a anului 2019, când activitatea de import deșeuri a fost preluată de S.C. RGV LUCKY STAR EXPORT S.R.L, administrate tot de Gheorghe Talpau, Vlad Chiru, împreună cu cetățeanul britanic ALMOND OLIVIER ANTHONY.
De asemenea și această nou intrată pe piață/societate, a importat ilegal sub numele de „mărfuri second hand” un număr de încă 72 de containere în intervalul septembrie 2019 – februarie 2020, așa cum rezultă din informările emise de organele vamale.
Traseul gunoaielor de la expeditor până la destinatar
Ca traseu, aceste containere, care erau transportate pe cale maritimă în sistem containerizat, ajungeau în Portul Constanța Sud Agigea unde se îndeplineau formalitățile vamale, apoi erau transportate mai departe pe cale rutieră sau feroviară în terminalul de containere din Chitila urmând să fie descărcate la depozitul celor două societăți aflat în comună Petrăchioaia, unde erau angajați mai mulți lucrători.
Respectivii sortau produsele, unele fiind trimise la vânzare iar altele aruncate – cu ajutorul unor societăți de salubritate în gropile de gunoi din România – fapt ce dovedește că mare parte din “marfă” era deșeu.
În realitate, adevărul este că, spun procurorii, o parte semificativă din conținutul containerelor era deșeu, chiar și faptul că unele din bunuri erau vandabile, nu schimbă cu nimic calificarea întregului transport că fiind de deșeuri și nu de mărfuri second hand.
Acuzațiile aduse în această cauză sunt „săvârșirea infracțiunilor de contrabandă calificată prevăzută și pedepsită de art 271 din Legea 86/2006, complicitate la import ilegal de deșeuri prevăzut și pedepsit de articolul 4 din Legea nr 101/2011 cu aplicarea articolul 48 Cod Penal și complicitate la folosirea de acte nereale la autoritatea vamală prevăzută și pedepsită de 272 din Legea 86/2006 cu aplicarea art 48 Cod Penal, toate aplicate conform art.38 Codul Penal”.
De precizat că Rîșnoveanu nu a fost trimis în judecată în această speță, pentru că a depus la dosar anumite probe care sunt cercetate separat și care ar putea să îl exonereze de acuzații.
Citește și:
Daniel ALBU
Asta de este persoana non grata care a scris articolul ??? ati auzit de drept la replică?…ati auzit de competențe Legale ?..1)Opc.ul nu are competențe pe deșeuri .
2)de ce nu au fost oprite în vama daca tot au fost controlate si exista suspiciune?
3)aducerea la.conformitate se face de către vânzător condorm legii 449/2003
4)Produsele au fost controlate si puse în liberă circulație de către Andrei oliver ,produse second hand
5)Andrei oliver nu a investit pe nimeni el doar a trimis adresele la comisarul șef ilfov cu care tinea legatura ca sa se spele pe mâini..ca poate era murdar:)in care se preciza!Produsele second hand au fost puse în liberă circulație !!!!
6)Produsele second hand erau comercializate in magazinele proprii !!
7)Oare de ce Gardă de Mediu cea care a efectuat controlul fizic in vama nu a oprit produsele daca tot au constatat că erau deșeuri si aveau legislație ?
8)Oare de ce cei care au controlat și pus in liberă circulație Garda de Mediu nu au fost trimisi în judecată? de fapt cei doar din Constanța …liniste..stim noi de ce..!!!
Opc Ilfov nu a controlat în vama Constanța !!Competenta este doar pt produsele conforme aflate la comercializare Conform Og21/1992 art.1(2) prevederile prezentei ordonanțe se aplica la comercializarea produselor noi ,folosite sau reconditionate ..daca tot scrieti de lege si nu invocati pe lege si doar faceti o poveste frumoasa !!!
9)opc ul verifică la punctul de lucru si la vanzare obligațiile revin vânzătorului sa se asigure ca produsele oferite spre.comercializare sunt sigure si respecta condițiile prescrise sau declarate coform proces verbal unde a fost menționată ca măsură toate elementele de identificare si caracterizare!!!Prin efectul legii 449 toate produsele folosite au garantie 1 an de zile !!!..inainte de a scrie dati dreptul la replică .!!!
Hiero, o arzi organoleptic cand iti convine dar gunoiul nu iti pute. Sa lasam vrajeala ieftina de lup paznic la oi.