DOCUMENTE Angajat concediat de la Ambulanță, în plin val 4 de COVID, reacționează: “Voi merge la Ministerul Sănătății!” Directorul ITM: “Cine este la comandă își asumă”

1
1304

Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Constanța stă pe un butoi de pulbere. Asistentele medicale și ambulanțierii trec prin probe de foc în aceste zile. Conducerea SAJ, respectiv dr. Ionuț Cealera, managerul interimar, a recurs din 14 octombrie la evaluarea personalului medical angajat pe perioada stării de alertă, deși angajații spun că nu ar exista o bază legală în acest sens și se tem că vor fi dați afară pentru a fi angajate alte persoane în locul lor.

De altfel, aproximativ 11 persoane angajate în perioada stării de alergă au rămas fără locuri de muncă, personal tehnic, printre care și 5 femei de serviciu. Nicoleta Ene a fost angajată ca muncitor necalificat în perioada stării de alertă pentru substațiile de la Năvodari și Ovidiu. Își desfășura activitatea, în baza contractului de muncă, la cele două substații de ambulanță.

În plin val 4 de COVID-19, când tot personalul din sistemul sanitar este extenuat și este nevoit să poarte combinezoane, iar turele înseamnă pentru cadrele medicale o saună continuă, actualul manager a decis să renunțe la femeile de serviciu. Managerul este de părere că asistenții medicali și ambulanțierii își pot face și singuri curățenie, deși sunt nevoiți să răspundă la numărul mare de solicitări, neprecizând dacă fișa postului de asistent medical și ambulanțier prevede și atribuții de curățenie.

Contractul meu de muncă a încetat pe 11 octombrie. În notificarea semnată de managerul Cealera se invocă art. 56, alin.1 din Legea 53/2003 pe motiv că substațiile de la Năvodari și Ovidiu sunt prea mici să justifice activitatea mea. El spune că nu este nevoie de femeie de serviciu la Năvodari și la Ovidiu și poate să facă și asistentele medicale și ambulanțierii ceea ce face o femeie de serviciu. Problema este că nu am plecat numai eu. Suntem mulți care am plecat. Au plecat și tehnicieni și ingineri și economiști“, a declarat, pentru Focus Press, Nicoleta Ene.

Fosta angajată SAJ susține că atunci când a fost să-și semneze încetarea contractului de muncă a spus angajatorului că va merge până în pânzele albe pentru a-și face dreptate. “Am depus plângere la ITM. Există un ordin de ministru care prevede angajarea personalului în timpul stării de alertă. Dacă se încalcă acest ordin, noi ce să mai zicem. Există Hotărârea de Guvern prin care s-a prelungit aceste contracte, dar nu m-au crezut. Cei de la ITM mi-a luat copia de la contractul de muncă, Hotărârea de prim-ministrul, sesizarea, mi-a dat un număr de ordine și cam atât. Colega de la Băneasa își desfășura și ea activitatea tot la două substații și plângea în poarta SAJ că joi ne-a spus managerul că ne păstrează și vineri ne-a chemat că ne dă afară. Nu a mai vrut să ne prelungească contractul. ITM-ul nu mi-a răspuns la sesizare. Poate că managerul nu se aștepta ca o femei de serviciu să fie atât de vocală. Dumnealui spune că există o virgulă în ordonanță care îi permite să ne dea afară și că nu mai este nevoie de noi“, a declarat Nicoleta Ene.

De asemenea, Nicoleta Ene este hotărâtă să meargă la Ministerul Sănătății. “Vreau să merg până la Ministerul Sănătății. Îmi doresc să știu ce ordonanță îi permite actualului manager interimar Cealera să ne dea afară. Când m-am angajat la SAJ atmosfera la locul de muncă era armonioasă și acum angajații lucrează cu frică, în stres și sunt speriați de actuala conducere. Nu mai este atmosfera care era înainte. Contractul meu de muncă a fost desfăcut abuziv. Sunt femeie de serviciu, dar asta nu înseamnă că sunt proastă. O colegă din stația centrală din 12 solicitări a avut 11 solicitări COVID. Vă dați seama că angajații nici nu au avut timp să se dezbrace de combinezoane, oboseală. Este nedrept ce a făcut dumnealui în valul 4 de COVID, cu incidență mare în Constanța. Dumnealui vrea să spună că după câte solicitări au cadrele medicale mai au timp să spele o toaletă, să arunce gunoiul, să dezinfecteze o ușă, să schimbe o lenjerie pe pat. Un cetățean care a venit să-și depună dosarul pentru șofer era la poartă, iar altul era înăuntru. Noi ce să înțelegem? Am plecat noi și vin alții? S-a răzbunat pe noi că am fost angajați de fosta conducere? Dar eu ce vină am că m-a angajat fosta conducere? Voi ajunge și în instanță”.

Fosta angajată spune că i s-a comis o nedreptate atât ei, cât și altor angajați, fiind concediați, deși conform Ordonanței de Guvern ar fi trebuit să li se prelungească contractele de muncă până în data de 20.04.2022. Medici, asistenți medicali, ambulanțieri, personal tehnic, economiști, personal pentru deratizare au fost angajați în timpul stării de alertă la toate serviciile de ambulanță din țară, cu contract determinat, pentru că, după cum bine se știe, numărul pacienților a crescut enorm față de perioada de dinaintea pandemiei. Angajările respective au fost posibile datorită declarării stării de alertă la nivel național, iar ambulanțele abia fac față numărului mare de solicitărilor, mulți pacienți menționând că se ajunge la adresă după ore bune de la efectuarea apelului la 112.


Conform Legii 55/2020, aceste angajări încetează la cel mult 30 de zile de la încetarea stării de alertă sau înainte de acest termen, la inițiativa angajatorului. Cu alte cuvinte, dacă în luna mai au fost făcute angajări de personal la SAJ Constanța pe fondul valului 3 al pandemiei, acele angajări puteau fi anulate de manager în timpul stării de alertă din valul 4 doar dacă în valul 4 incidența era mult mai mică decât în valul 3. În județul Constanța, conform datelor oficiale ale Direcției de Sănătate Publică, am avut în valul 3, în data de 10.05.2021, o incidență de 0,81, iar în valul 4, în data de 10.10.2021, am avut o incidență de 6,2. Deci, în valul 4, managerul interimar de la Ambulanță s-a gândit că la Constanța este momentul să-i concedieze fix pe cei angajați în plus pentru a putea face față pandemiei și a hotărât că se poate descotorosi de personalul angajat suplimentar în valul 3, deși a crescut incidența cazurilor de COVID -19 de șase ori față de luna mai. În plus față de aceste cifre ale incidenței este de mirare cum domnul manager Cealera nu a observat volumul de muncă crescut al angajaților săi. După orele multe de alertă maximă managerul Ambulanței Constanța își răsplătește angajații cu…concedierea. Pe data de 7 Octombrie a fost publicată în Monitorul Oficial prelungirea stării de alertă cu încă 30 de zile. Tot începând din 7 Octombrie managerul Ambulanței Constanța a decis că poate concedia angajații preluați tocmai din cauza impunerii unei stări naționale de alertă în luna mai, cu toate că incidența cazurilor de Covid-19 a crescut de peste 6 ori în județ“, susțin cei concediați.

Directorul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) din Constanța, Eugen Bola susține că: “cine este la comandă își asumă deciziile. Acolo este o problemă. Pot să vă spun doar că avem și noi cunoștință că acolo ar fi nemulțumiri ale unor persoane care au fost angajate. Există și posibilitatea de a fi prelungit (contractul de muncă -n.red.) până în aprilie 2022, încă șase luni, cu acordul conducerii, al managerului. Este o chestiune de maniera de a conduce, de nevoile sistemului, de pregătirea acestor persoane. Sunt mai mulți factori pe care bănuiesc că i-a avut în vedere conducerea. Este o problemă a celui în cauză. Scoateți art. 11 din Legea 55 și veți avea un răspuns parțial. Sigur că lucrurile tind să scape de sub control la numărul de oameni care se infectează. Situația din spitale este una pe care o cunoașteți, dar aici ține de manager. Cei care nu mai au loc de muncă sunt și ei supărați în mod evident. ITM răspunde indiscutabil la orice solicitare, la orice sesizare atâta timp cât intră în aria noastră de competență. Ne deplasăm, solicităm informațiile, cerem înscrisuri. Noi dacă suntem sesizați mergem în control fără nicio îndoială. Numai cine este la comandă știe de ce face un anume lucru, își asumă. Încetarea unor raport de muncă se face în baza unei decizii. Este încunoștințată persoana respectivă. Se face trimitere la un text de lege. Dacă există o sesizare, o echipă ITM se deplasează pentru a verifica realitatea celor scrise în sesizare. Asta nici nu intră în discuție”.

Conform art. 11 in Legea 55/2020, pe durata stării de alertă, posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătății și unităților aflate în subordinea, coordonarea și sub autoritatea Ministerului Sănătății, inclusiv funcțiile publice de execuție și conducere, pot fi ocupate de funcționari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs. Numirea se face prin ordin al ministrului sănătății și încetează de drept în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Managerul interimar al SAJ Constanța, dr. Ionuț Cealera, a declarat, într-un interviu Focus Press, faptul că până acum nu s-a mai confruntat cu un număr atât de crescut de solicitări, dar și că: „În urmă cu șase luni a fost angajat personal pe starea de alertă. Fostul manager, trebuie să vă spun lucrul acesta, a angajat personal Tehnic, Economic și Socio-Administrativ (TESA), femei de serviciu în substațiile din județ, acolo unde nu există multe încăperi, unde niciodată SAJ Constanța nu a dispus de femei de serviciu. Acolo asistentele împreună cu șoferii noștri, ambulanțierii, reușeau foarte bine să își facă curățenie la locul de muncă. Nu știu din ce considerente a făcut acest lucru fostul manager. În momentul în care s-au terminat cele șase luni, practic perioada legală pentru care ei au fost angajați, nu am mai prelungit contractul, aceste posturi noi nu le pierdem, le-am transformat rapid în posturi operative de asistenți medicali și de ambulanțieri, iar săptămâna viitoare angajăm suplimentar asistenți și ambulanțieri. Pentru noi în acest moment este important să aducem cât mai multe personal medical specializat, forțe în teren, operative. Femeile de serviciu nu și-au dovedit utilitatea”.

Psihologul clinian și psihoterapeut Alina Ionela Stroe îl întreabă pe managerul interimar Ionuț Cealera dacă: “El își face singur curățenie în birou și toaletă? Au apărut noi atribuții în fișa postului asistentului și ambulanțierului?”

Alexandra VASILE

Citește și:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.