Garda de Coastă a lansat, la finalul anului trecut, o procedură de licitație publică, în vederea semnării unui acord-cadru de servicii pentru agenturarea navelor sale în 2025. În valoare estimată de 23.218.378 de lei, fără TVA, adică aproximativ 4,6 milioane de euro, licitația a atras două oferte până la termenul-limită de depunere.
Obiectul achiziției publice constă în prestarea serviciilor aferente deplasării, staționării și patrulării navelor Gărzii de Coastă, în misiuni internaționale, sub coodonarea Agenției Europene Frontex. Agenturarea navelor Poliției de Frontieră Române se va executa pe durata deplasării și desfășurării misiunilor internaționale, în Marea Mediterană.
Printre serviciile solicitate se numără și asigurarea alimentării cu motorină, benzină sau ulei, serviciului de agenturare, serviciilor portuare (cheltuieli portuare), intervențiilor tehnice, achiziționarea de echipamente suplimentare, acoperirea costurilor de subzistență migranți (hrană și apă), a altor cheltuieli pentru echipaj (cazare misiune), achiziționarea obiectelor de inventar, a pieselor de schimb și consumabilelor, a echipamentelor de protecție și siguranță, servicii de mentenanță preventivă și corectivă și achiziția serviciilor de comunicații.
Serviciile de agenturare (comisionul de agenturare) vor fi decontate după semnarea procesului-verbal de recepție cantitativă și calitativă fără obiecțiuni, pentru toată perioada, începând cu prima zi de deplasare a navelor din portul de bază românesc și până la revenirea în primul port românesc.
Prima ofertă a fost depusă de Global Defense Logistics SRL, firmă înființată în anul 2012, în Constanța, ce are ca principal domeniu de activitate „Activități de servicii anexe transporturilor pe apă“. Administrator este Gabriel Daraban, care deține și 10% din capitalul social al firmei, alături de Mihai Daraban (10%), președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, grecul Ioannis Gelasakis (15%), canadianul Haldun Ozbek (16%) și de Lufti Tevfik Moran (48%). Pentru anul 2023, compania a raportat o cifră de afaceri record, în valoare de 1.000.217.009 lei, un profit net de 44.353.503 lei, datorii de 91.373.590 de lei și 25 de angajați.
Compania s-a clasat pe locul al treilea în topul firmelor după cifra de afaceri, conform datelor financiare din județul Constanța.
A doua ofertă a fost depusă de Midmar Star SRL, firmă înființată în anul 2008, cu sediul în Valu lui Traian. Societatea se ocupă tot cu „Activități de servicii anexe transporturilor pe apă“. Pentru anul 2023, compania a raportat o cifră de afaceri în valoare de 6.815.226 de lei, un profit net de 2.287.507 lei și datorii de 1.821.123 de lei, având patru angajați. Administratori și asociați sunt Steluța și Gabriel Bercea.
Andreea CONDURACHE