Problema supraaglomerării din școlile constănțene a devenit, deja, un fenomen, anul trecut, în 2023, fiind înregistrate mai multe scandaluri pe acest subiect. În mai puțin de o săptămână se reiau cursurile, fiind vorba de un nou an școlar, iar spiritele s-au încins iar și aduc în prim-plan faptul că multe familii își fac vize de flotant pentru a-și înscrie copiii la o anumită unitate de învățământ. Un exemplu este la Școala nr. 28 „Dan Barbilian“. Pe acest subiect, prof. Sorin Mihai, șeful Inspectoratului Școlar Județean Constanța, a spus că totul se face cu respectarea legii.
„Este o situație care afectează elevii și părinții de la Școala 28 «Dan Barbilian». Din cauza vizelor de flotant utilizate pe scară largă, școala se confruntă cu o supraaglomerare semnificativă. Drept urmare, copiii de clasa a IV-a sunt nevoiți să învețe în ture de după-amiază, ceea ce le afectează programul zilnic și performanțele academice. Nu înțeleg cum de s-a ajuns aici, cum de directorul a permis să înscrie atâți copii. Ne-am strâns mai mulți părinți și am făcut petiții inclusiv la Ministerul Educației“, a spus, pentru Focus Press, un părinte.
Însă, ca și în anii trecuți, prof. Sorin Mihai, șeful Inspectoratului Școlar Județean Constanța, a precizat că nu există nicio metodă ca acei copii să nu fie înscriși în baza vizelor de flotant.
„Înțeleg supărarea, însă nu noi stabilim legea. Noi doar o punem în aplicare și suntem obligați să procedăm conform legii. Avem obligația să-i înscriem pe acei copii. Da, este o problemă cu supraaglomerarea, poate a crescut populația, poate vin mulți căte municipiu, dar noi nu avem cum să nu-i înscriem dacă depun cererile legal. Încercăm să găsim soluții, să îi împărțim în alte clădiri – cum este și exemplul Școlii 39. Cât despre faptul că elevii din clasa a IV-a învață după-amiaza la Școala 28, sunt și alți elevi din ciclul primar care învață după-amiaza“, a spus prof. Sorin Mihai, inspectorul școlar general constănțean.
Așa cum am precizat mai sus, situația nu este una nouă. Vezi și: Scandal la Școala nr. 39 Nicolae Tonitza: Părinții sunt supărați că elevii de la clasele pregătitoare sunt repartizați în alte clădiri din oraș
La un moment dat, reprezentanții IȘJ chiar au transmis un comunicat, prin care au dat exemple inclusiv din Codul Civil:
La art. 86, alin. (1): Cetăţenii români au dreptul să îşi stabilească ori să îşi schimbe, în mod liber, domiciliul sau reşedinţa, în ţară sau în străinătate, cu excepția cazurilor anume prevăzute de lege.
La art. 88: Reşedinţa persoanei fizice este în locul unde își are locuința secundară.
Spre exemplu, la începutul anului școlar 2023 – 2024, a existat o problemă similară. Vezi detalii aici: ISJ despre extinderea activității didactice școlilor din Constanța în alte unități de învățământ care au spații disponibile
Petiția depusă de părinți:
„În conformitatea cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 27/2002, privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor și a Legii nr. 233/2002, pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2002, Asociația de Părinți ai elevilor din clasa a IV-a reclamă următoarele:
- Înmatricularea unui număr de preșcolari (din circumscripție sau din afară acesteia) mai mare decât capacitatea de școlarizare a instituției pe care o patronați, acțiune ce a dus la perturbarea orarului de studii pentru toate clasele a IV-a și care, într-un viitor nu foarte îndepărtat, va avea o singură direcție – învățământul la container, dar doar pentru că a fost acceptat de IȘJ în unele școli, va trebui să o luăm că o normalitate?
- Reclamăm, de asemenea, managementul defectos și lipsa de comunicare a conducerii școlii care, prin această acțiune arbitrară și unilaterală (fără consultarea cu Consiliul Elevilor și a Ascociațiilor de Părinți), pune în dificultate buna organizare a claselor a IV-a, dar și evoluția ulterioară a acestor copii prin:
a) Diferențierea restrictivă de drepturi / lipsa egalității de șanse pentru copiii ce doresc a se înscrie și da examen pentru admiterea la colegii – noul orar propus nu oferă timpi suficienți și corecți de odihnă și învățare, accesul la programe de studiu suplimentare, în comparație cu majoritatea elevilor de clasa a IV-a din municipiul Constanța sau din afară lui.
Tranzitul și acomodarea către un program de studiu 12.00 – 16.25 va fi un proces dificil, obositor, dar și cu efecte la nivel psihologic, al încrederii în ei. Un copil care acum un an prinsese curaj și încerca să vină singur la / dinspre școală, acum se va vedea în situația când acest câștig în plan personal va fi anulat
Nu știu ce părinte să-și lase copilul, pe timp de iarnă, să se întoarcă acasă după ora 17.00, în condițiile în care o parte din ei vin din zone diferite ale orașului. Dacă mai adăugăm acest timp cu transportul cu / dinspre școală, reducerea timpului de învățare și odihnă se reduce și mai mult.
b) Restricționarea accesului la activitățile extracuriculare care, într-o proporție foarte mare, sunt organizate și se desfășoară după ora 13.00 – 14.00, oră când un elev de ciclu primar ar trebui să încheie activitatea din școală.
c) Limitarea / imposibilitatea de participare la programele sportive de tip performanță, pentru care copiii noștri au muncit mult în anii precedenți și pentru care au sacrificat timp, efort și resurse financiare, iar acum se văd frustrați de toată muncă și perseverență lor.
Există un fundament pentru care cursurile învățământului primar se desfășoară cu precădere de dimineață, pe care dumneavoastră, CADRU DIDACTIC, aveți DATORIA să-l cunoașteți, protejați, implementați și / sau să găsiți soluții atunci când, din varii motive, se încearcă deturnarea lui.
Ritmul biologic al unui copil de 9-10 ani este asociat științific cu o disponibilitate de efort intelectual în prima parte a zilei, studiul după-amiază însemnând scăderea capacității și performanței a acestuia, toate acestea fără a mai menționa partea de alimentație – lipsa unui prânz cald.
- Reclamăm lipsa de viziune managerială de a găsi soluții optime pentru desfășurarea anului școlar al claselor a IV-a, deși știm că ați fost informată de colegii de catedră asupra efectelor poziției dumneavoastră pe această speță și, totuși, ați decis să mergeți înainte cu această decizie absolut ne-necesară, că să nu mai punctăm și partea de responsabilitate morală pentru copiii pe care ar trebui să-i protejați și îndrumați.
Nu este deloc un secret că inițiativa dumneavoastră nu a fost acceptată nici de cadrele didactice și că a existat o opoziție constantă împotriva acestui demers, pe care, totuși, ați decis să-l implementați prin asumare.
- Reclamăm lipsa de deontologie profesională și nu numai, atunci când părinții, poate disperați în încercarea de a găsi soluții pentru viitorul an școlar, au încercat să dezbată această situație cu dumneavoastră, sub acoperișul unei școli publice din România, le-ați răspuns nonșalant că își pot mută copiii în altă școală oricând doresc, dacă nu sunt de acord cu situația de fapt.
- Reclamăm lipsa de segregare a claselor de gimnaziu față de cele primare și a foarte posibilelor acțiuni de tip bulling. Este cunoscut și asumat faptul că elevii din gimnaziu își petrec pauzele în toalete, unde se fumează sau mai rău. Nu dorim să ne ținem copiii prizonieri în clasă, în timpul pauzelor, sau să-i privăm de un minim de confort.
Față de cele mai sus menționate și argumentate, în baza unei mentalități de normalitate și cu speranța că dascălii anului 2024 pun copiii pe care-i păstoresc înaintea oricăror alte interese, vă rugăm să clarificați, pentru niște părinți debusolați, următoarele neînțelegeri:
Motivele pentru care nu au fost consultări oficiale cu Asociațiile de Părinți înainte de această decizie de înmatriculare a „n“ clase 0 și posibile efectele pentru clasele în curs?
De ce părinții / Asociațiile de Părinți sunt considerate entități partenere doar atunci când școală are nevoie de reîntregirea bugetului sau se dorește a fi implicate în diverse acțiuni de renovare / achiziții?
În baza a ce putere un director de școală se poate «dispensa» cu naturalețe de orice elev / părinte care dorește să afle detalii despre viitorul copiilor lor și, în principiu, nu este de acord cu prezențele decizii arbitrare?
Cum motivați lipsa de viziune și de contracarare a efectelor acestei decizii, deși v-au fost prezentate de colegii de catedră sau de părinți în discuții private și / sau formale?
Cum a fost posibil, în anii precedenți, asigurarea unei normalități în ceea ce privește orarul cursurilor, dar și segregarea claselor primare de cele gimnaziale?
Ce soluții poate oferi școala la argumentația punctelor a,b și c?
Cum vede conducerea școlii o rezolvare a acestei situații și dacă este conștientă că, urmând acest drum, în următorii ani, copiii acestei școli vor învață la containere (aka alte școli „de prestigiu“ din Constanța, adepți ai unui management asemănător)?
Când ne putem aștepta să fim tratați cu respect de către conducerea școlii și să vedem că se încearcă cu adevărat găsirea unei soluții prin care să nu ne sacrificăm copiii în acest an important pentru ei?
Nu în ultimul rând, va întrebăm ca părinte și sunt convins că sunteți un părinte extraordinar și înțelegeți frământările noastre – în grijă cui ne vom lasă copiii de dimineață și până la ora începerii cursurilor: să se trezească, să se spele, să mănânce, să-și facă temele, să închidă ușa și să plece singuri spre școală?
Așteptăm cu interes o reacție punctuală a cererii noastre și vă asigurăm de tot suportul nostru în găsirea unei soluții care să dezamorseze această situație și, de asemenea, ne asumăm să continuăm această formă de protest prin implicarea instituțiilor superioare de resort, a presei și chiar la boicotarea începerii anului școlar, dacă poziția școlii rămâne la fel de inflexibilă și necooperantă.
Cu respect,
Asociația de Părinți a elevilor din clasa a IV-a“
Liliana BELCIUG
Citește și:
Dragi părinți, reclamați că au fost înmatriculați copii din afara circumscripției școlii, dar spuneți despre schimbarea programului că afecteaza elevii de clasa a IV-a ”în condițiile în care o parte din ei vin din zone diferite ale orașului”… adică din afara circumscripției școlii! Vă miră că și alți părinți au făcut ce ați făcut dvs în clasa 0?
Aceasta situatie se de 10 ani, la scoli bine cotate in oras.