Restaurantele şi localurile de tip fast-food, “cocoşate” de comisioanele firmelor de delivery

0
2581

Restaurantele și terasele au soarta pecetluită în această perioadă de pandemie de coronavirus, dat fiind măsurile restrictive impuse, iar patronii din această industrie sunt tot mai îngrijorați de ceea ce s-ar putea întâmpla pe viitor.

Una dintre măsurile impuse luni, 8 noiembrie a.c., vizează terasele care au cel puțin două laturi și un acoperiș – care sunt considerate spații închise. Asta înseamnă că vor putea primi clienți doar în funcție de rata infectărilor din localitățile respective.

În județul Constanța, multe localuri de tip fast-food ori restaurante şi-au organizat activitatea în colaborare cu firmele de delivery, pentru onorarea comenzilor. Însă, această variantă este una care reduce semnificativ profitul localurilor.

Spre exemplu, apreprenorul dar și bucătarul localului RozMarine din Constanța, Octavian Baloi nu lucrează cu astfel de firme de livrare. Motivul? Comisionul mult prea mare impus de firmele de delivery, care variază între 30-40% din comandă. În plus, localul respectiv ar încasa banii abia la sfârșitul lunii, în funcție de comenzile pe care le-au avut.

„Dacă stau să vă vorbesc despre soarta localurilor care s-au regrupat și fac delivery, acest aspect devine cu adevărat îngrijorător pentru s-a format un lanţ în capătul căruia suntem noi, în sensul că dacă oamenii nu mai muncesc sau muncesc de acasă, ori sunt în șomaj tehnic sau salariu diminuat, clar nu mai pot comanda de la noi și atunci situația nu va fi roz. Eu nu lucrez cu vreo firmă de delivery pentru că nu agreez condițiile pe care le au. Ceea pe propun ei nu se poate numi nici măcar parteneriat, ieșim în pierdere. Glov,o spre exemplu, cere un comision de 38%, Panda 25%, iar dacă vreau să lucrez cu ei cu un comision de 15-20%, trebuie să ”mă bucur”, cu ghilimelele de rigoare de clienții platformei lor. Noi lucrăm cu o firmă de taxi, unde procentele sunt mai omenoase, până în 15%. Spre exemplu, eu prepar, pregătesc o mâncare, pun ambalajul etc., iar din procentul din prețul mâncării să dau 38% către aceste firme de delivery, mai ales că marea majoritate a clienților plătesc online, banii le intră întâi firmelor de delivery în cont și abia la sfârșitul lunii ne socotim noi. Eu cred că este drumul spre o moarte sigură, în mod cert”, a declarat patronul RozMarine, pentru Focus Press.

Pe de altă parte există și patroni de localuri care sunt de părere că această colaborare poate fi una profitabilă. Cosmin Ciobanu, patronul localului Dabo Doner din Constanța, susține că merită să lucrezi cu aceste firme de delivery doar dacă impui un preț un pic mai mare pe aceste platforme decât cele din restaurant.

„Merită să lucrezi cu Glovo sau cu platformele acestea, doar dacă îți impui un preț mai are față de prețul pe care îl ai în restaurant. Adică, dacă Glovo, Takeaway sau Food Panda îți vinde produsele ar fi în regulă să adaugi încă doi, trei lei peste prețul produsului pe care îl vinzi în restaurant și atunci este oarecum rentabil, dar doar să impui un preț mai mare pe aceste platforme. Noi, pe de altă parte, ne-am dezvoltat platforma noastră și vindem pe această platformă, de pe care oamenii pot comanda, ca livrare, pentru că lucrăm cu o flotă. În această perioadă nu mai este rentabil să facem noi delivery, se ajunge la sfârșitul lunii cam la aceleași costuri, în comparație cu suma pe care o plătim către aceste firme de delivery cu care am negociat contracte pe București și Constanța, dar astfel scutesc probleme precu  mașinile care se strică, angajații care vin sau nu vin la program deși le facem carte de muncă, carburant, etc.”, a declarat Cosmin Ciobanu pentru Focus Press.

O altă părere o are Crinu Danu, patronul restaurantului Marco Polo din Constanța care a declarat pentru Focus Press că aceste comenzi sunt onorate cu ajutorul angajaților restaurantului:

„Noi am încercat să livrăm cu personalul nostru, în acest moment avem 10 angajați care lucrează, la bucătărie și cei care livrează, sunt cei 5 ospătari, pentru că din cei 50 de angajați, 40 sunt în concediu de odihnă. În plus clienții care vin și ridică comanda direct de la restaurant au 20% reducere din prețul comenzii, iar restul comenzilor sunt onorate de către angajații restaurantului. Terasa am închis-o pentru aveam un perete care nu era conform noilor reguli de funcționare. Și aștept din luna decembrie, cam de pe data de 20 decembrie a anului curent restaurantul îl voi închide temporar până prin februarie. Angajații vor intra în șomaj tehnic. Eu eram pregătit pentru așa ceva din moment ce cazurile au explodat în județul Constanța”, a spus Crinu Danu.

Loredana MIHAI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.