Scandalul parcărilor, filmul evenimentelor. Felicia Ovanesian: “Mă tulbură nițel că i-am plătit ani de zile lui Giurgiucanu 5 lei pe oră în Portul Tomis. Și nu vrem să o facem pentru noi”

0
6359

Regulamentul parcărilor este un cartof fierbinte pe care toţi cei care l-au atins vor să-l arunce cât mai departe, numai să nu le fie pus în cârcă. Consilierii locali ţipă, spunând că nu ştiau detaliile proiectului, primarul spune că nu a ştiut că angajaţi ai primăriei nu au pus în dezbatere, conform legii, anexele cu tarife, city managerul explică faptul că regulamentul a fost întocmit în baza celui vechi, moştenit de la fostul primar, dar anulat în instanţă de Asociaţia Constanţa Altfel… O întreagă harababură!

Cine e de vină, cine a greşit – vorba cântecului; doar că esenţial este să nu pierdem din vedere că regulamentul a fost repus în dezbatere, cu tot cu tarife, iar acum este rolul nostru, al constănţenilor, să arătăm administraţiei locale ce anume dorim de la ea! În primul rând: tarife decente, în concordanţă cu veniturile constănţenilor. Apoi, dorim parcări, aşa cum a promis primarul Vergil Chiţac în campanie. Vă readucem aminte: primarul nu a pomenit în campanie că nu există bani, că e nevoie să “degajăm” spaţiul din centru sau că în alte oraşe ale ţării este 8 lei ora de parcare! Nici pomeneală: primarul a spus că va face parcări la 500 de metri de zonele în care ne aflăm.

În continuare, vă prezentăm derularea evenimentelor legate de „facerea” regulamentului parcărilor, aşa cum ne-au relatat angajaţi ai primăriei că s-a întâmplat; detaliile oferite de aceşti angajaţi au fost coroborate cu declaraţiile consilierilor, primarului şi, nu în ultimul rând, ale city managerului Felicia Ovanesian.

Prima formă a regulamentului a fost întocmită de Direcţia Gestionare Servicii Publice (DGSP), în a cărei competență intră parcările. Direcția este condusă de Raluca Georgescu și Horia Constantinescu. Conform angajaţilor Primăriei Constanţa, forma inițial rezultată a fost extrem de stufoasă, cu vreo 3 zone, fiecare de altă culoare, greu de urmărit și greu de pus în practică. Dar, esențial, menținea reglementări constatate nelegale de instanță când a anulat fostul regulament (cel întocmit în mandatul lui Decebal Făgădău), ca de exemplu: Confort Urban stabilește tariful, Confort Urban stabilește şi modifică tipul de parcare, Confort Urban stabilește care stradă din ce zonă face parte.

Având în vedere aceste lucruri, în primărie a fost demarată operaţiunea: „hai să verificăm ce reglementări au alte oraşe din ţară”. S-a ajuns la regulamentul de la Cluj, considerat cel mai uşor.

Cu acest regulament ca exemplu, a fost reluată activitatea de conturare a celui de la Constanţa. Au avut loc întâlniri cu Confort Urban, Poliția Locală și reprezentați ai DGSP din primărie. Au urmat întâlniri cu aleşii locali – una comună, cu cei ai USR şi PNL, apoi una doar cu cei PNL.

Au ştiut consilierii tarifele şi n-au spus nimic?!

Ca rezultat al întâlnirii comune, timpul de staționare în zona 1 (centru sau zone aglomerate), inițial stabilit la 2 ore, a fost prelungit la 3. “A fost sugestia consilierilor ca durata maximă să fie majorată de la 2 la 3 ore, iar prețul dublat pentru ora 3. Tot ca rezultat al întâlnirii, s-a decis ca abonamentul de 360 lei pentru tot anul, valabil în tot orașul, mai puțin zona 1, să fie alternativ cu posibilitatea plății pe oră, zi, săptămână și lună, fapt transpus în forma regulamentului supusă consultării. S-a  lămurit faptul că abonamentul de 360 lei nu este obligatoriu”, mai spun angajaţi ai Primăriei Constanţa.

În cadrul întâlnirii cu consilierii PNL, care ar fi trebuit urmată de o alta în care să fie tranşată forma finală (dar care nu a mai avut loc), liberalii s-au arătat nemulţumiţi de licitaţia locurilor de parcare rezidențiale. Referitor la acest aspect – motivarea organizării de licitaţie pentru locul de parcare – vom reveni într-un articol separat. Continuăm prin a preciza că, din cele relatate de către angajaţi ai primăriei… surpriză!, consilierii PNL ar fi ştiut tarifele care au inflamat opinia publică! Rămâne, desigur, să clarificăm şi acest aspect cu aleşii locali care acum susţin că ei nu au fost de acord cu acele sume sau că nu le-ar fi ştiut.

Abonament de 5 zile cu dedicaţie pentru primarul care locuieşte la Eforie?!

Cât privește cuantumul tarifului orar, săptămânal și lunar în zona 2, s-ar fi încercat, în cadrul discuţiilor, să se explice faptul că la asemenea tarife pentru aceste perioade vor apela doar turiștii sau cei veniți pentru o zi, două în Constanța. Cea mai ieftină variantă ar fi fost tariful anual, indicat pentru constănțeni. Partea amuzantă în cadrul acestei discuţii este că aleşii locali de la PNL ar fi propus inclusiv crearea unui abonament de 5 zile, pentru cei ce locuiesc, spre exemplu, în Eforie și vin la lucru în Constanța.

Felicia Ovanesian, explicaţii pe tema regulamentului

Ajungem la partea în care, după insistenţe, am reuşit să discutăm cu city managerul Felicia Ovanesian, căreia i-am solicitat să explice cum au stat lucrurile în privinţa acestui regulament. Întrebată cum de s-a ajuns în situaţia ca tocmai anexele cu tarife şi zone să nu fie puse la dispoziţia constănţenilor, în consultare, Felicia Ovanesian a precizat: „În ciuda insistențelor mele de peste 2 luni, acestea au fost definitivate abia la data de 22.02.2021. Am descoperit pe 25.02. seara că anexele nu erau încărcate, am verificat pe 26.02 dimineața cu IT-ul dacă sunt eu în eroare sau nu, mi-au confirmat temerile, am informat primarul”.   

Referitor la tarifele care au scandalizat cetăţenii, Felicia Ovanesian spune că  a descoperit anumite erori chiar la finalul procesului de elaborare a regulamentului: „Am analizat anexele. Pe scurt: 7 lei pe oră se plătea în 90% din oraș. Iar abonamentul anual propus era de fix 360 lei. Am solicitat modificarea, deşi era propunerea legislativă a unui serviciu din cadrul unei direcții a primăriei, iar aprobarea sau respingerea propunerii e treaba Consiliului Local. Forma finală a fost definitivată în 24.02, trebuia înaintată consilierilor, dar n-am verificat dacă le-au trimis și pentru încărcare pe pagină, așa cum era obligatoriu. Am descoperit asta, aşa cum vă spuneam, pe 25, seara”.

„Regulamentul a fost întocmit în deplină concordanță cu Politica de parcări a municipiului, aprobată prin HCLM 78/2019. Regulamentul reprezintă punerea în operă a politicii de parcare, politică fără de care nu am putea obține fonduri europene pentru mobilitate urbană. Politica stabilește regula ”utilizatorul plătește”, de aici obligația pentru oricine de a plăti parcarea, indiferent de zona în care parchează. Același regulament reglementează 3 zone ale Constanței: zona 1, zona 2 și zona rezidențială. Tot politica stabilește pentru zona rezidențială licitaţia locurilor de parcare rezidențiale”, a mai declarat Felicia Ovanesian.

Întrucât legea nu prevede obligația de a stabili prețul parcării pe bază de studiu, DGSP s-a raportat la tarifele practicate în alte municipii în zonele aglomerate, a mai explicat Ovanesian. City managerul a explicat şi cum au fost stabilite zonele: Zonele au fost stabilite conform criteriilor din Politica de parcări a municipiului, aprobată prin HCLM 78/2019, obligatoriu a fi respectată câtă vreme are putere de lege. Zona 1 cuprinde, potrivit ”politicii”, toate spațiile publice din diverse zone de interes public, comercial și/sau turistic. Zona 3, potrivit politicii, este zona parcărilor rezidențiale, Zona 2 este ce rămâne. Abonamentul anual nu acoperă zona 1 (nota redacţiei: este zona pentru care se doreşte și descurajarea accesării auto în scopul depoluării acesteia, eliberării sale astfel încât să poată fi accesată pentru relaxare, evenimente  etc.). Cu toate acestea, riveranii pot opta pentru închirierea unui loc de parcare în zonă. Iar salariații din zonă pot opta pentru un abonament (…)”, a specificat Felicia Ovanesian.

Anexele nu au fost puse în dezbatere pentru că direcția competentă în elaborarea lor nu a făcut acest lucru. Oricum, ele au fost gata cu nepermis de mare întârziere. Pentru motive pe care eu, personal, nu am fost în măsură să le identific. Au fost încărcate pe site-ul instituţiei vineri, 26.02.2021, după ședința consiliului local. Limita de 3 ore este gândită pentru ca de zona respectivă să poată beneficia cât mai multe personae. Toată lumea își pune problema că o să stea la masă mai mult de 3 ore, nimeni nu își aduce aminte de câte ori a fost în zonă și nu a găsit loc de parcare, tocmai pentru că alții stau la cafea ore. Personal și 3 ore mi se pare mult. Nimic nu împiedică, însă, consilierii locali să propună un interval de timp gratuit. Și să supună la vot. Și să aprobe gratuitate. Nimeni nu a pretins că a făcut un regulament perfect”, a mai declarat Felicia Ovanesian.  

„Personal, subliniind din nou scopul pentru care taxa pe zona 1 are cuantumul pe care îl are (aparent prohibitiv, poate), adică să avem toți acces la ea, să nu ne învârtim în cerc jumătate de oră pentru un loc de parcare, astfel încât să scadă poluarea, transformarea zonei în una de relaxare, cred că o asemenea gratuitate ar putea fi benefică doar în zona instituțiilor publice, nu și în zona restaurantelor, a cafenelelor. Dar este doar o opinie personală”, a mai spus city managerul.  

„Mă tulbură nițel că i-am plătit ani de zile lui Giurgiucanu (nota redacţiei: George Giugiucanu, beneficar din Dosarul Retrocedărilor lui Radu Mazăre) 5 lei pe oră în Portul Tomis. Și nu vrem să o facem pentru noi. Ca să creăm spații verzi și parcări supraetajate/subterane, să scoatem mașinile de pe spațiile verzi și trotuare. Bugetul e gol. Fonduri europene pentru parcări, doar pentru Park & Ride, la marginea orașului, deja în lucru. Mai încercăm ceva pe fonduri europene, dar vor veni abia la începutul lui 2023, dacă vor veni. Între timp, în Constanța vor apărea 10.000 de noi auto și vor dispărea cele 1.200 locuri de pe Lăpușneanu. Un loc de parcare în parcare subterană sau supraetajată costă de la 6.000 la 10.000 euro. Și nu mai avem terenuri în patrimoniul municipiului. Iar pe fonduri europene poți primi bani pentru doar 10% din valoarea terenului achiziționat pentru parcare. Europa nu mai vrea parcări, se ne înțelegem. Europa vrea verde. Parcările doar din surse proprii le putem face, cu unele mici și insignifiante excepții. E nevoie de efort comun. Cât despre unde vor merge banii, promit eu, până la ultimul leu în parcări și spații verzi și tot ce ține de cele două”, a conchis Felicia Ovanesian. De precizat că Portul turistic, pe care primăria vrea să îl preia pentru a beneficia de taxele pentru terase şi parcare, este în administrarea Companiei Naţionale Porturile Maritime SA Constanţa.

Foarte frumoase această declaraţie de final, dar, reamintim: primarul a promis parcări în campania electorală. Primarul nu a declarat că le va face din banii rezultaţi din vreo taxă astronomică. Este timpul ca politicienii să înveţe să îşi asume cele declarate şi să se ţină de promisiuni.

Alexandra CUCU  

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.