Sistemul de balizaj luminos al pistei Aeroportului Mihail Kogălniceanu nu corespunde normelor din domeniul aviaţiei

1
1099

În urma expertizei tehnice și a auditului, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a stabilit că sistemele de balizaj luminos al pistei de decolare-aterizare și ale căilor de rulare de pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța prezintă o serie de neconformități. Din acest motiv, administrația aeroportului a lansat o licitație pentru modernizarea balizajului luminos aferent pistei, pe direcția 36.

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța are mai multe suprafețe de mișcare: pista de decolare-aterizare RWY, căile de rulare TWY ALFA, TWY BRAVO, TWY CHARLIE, TWY DELTA, TWY ECHO, TWY FOXTROT, TWY GOLF, TWY HOTEL și TWY INDIA, și doua platforme de staționare aeronave, respectiv APRON1, pentru aeronave medii, și APRON2, pentru aeronave grele. Căile de rulare TWY CHARLIE, TWY DELTA, TWY ECHO și TWY FOXTROT sunt căi de rulare militare, fiind interzise traficului civil.

Sistemele de balizaj luminos care echipează pista de decolare-aterizare au fost executate și puse în funcțiune între anii 2006 și 2007, iar cele de pe căile de rulare TWY ALFA şi TWY BRAVO, precum şi platformele APRON1 si APRON2, între anii 2014 și 2015. Dar, în urma expertizei tehnice și a auditului, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a stabilit că acestea prezintă o serie de neconformități.

Din acest motiv, S.N. Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța S.A. a inițiat o licitație publică pentru modernizarea balizajului luminos aferent pistei de decolare-aterizare, pe direcția 36.

Pentru lucrări, societatea națională a obținut fonduri europene în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, iar acestea nu pot costa mai mult de 22.984.815,82 lei.

Prin intermediul acestui contract, se vor remedia neconformitățile geometrice (pentru respectarea distanțelor de instalare ale luminilor sistemelor de balizaj, conform reglementărilor în vigoare din domeniul aviației) și cele tehnologice, pentru controlul şi monitorizare individuală a fiecărei lumini, a fiecărei surse de alimentare fără întrerupere UPS, care asigură continuitatea alimentării, și pentru redundanța unităților de climatizare. Luminile existente vor fi înlocuite cu unele de ultimă generație în tehnologie LED, care vor fi instalate pe pista existentă cu infrastructură de cabluri noi. În posturile trafo vor fi instalate regulatoare de curent constant noi, pentru luminile în tehnologie LED, şi un sistem de telecomandă modern, adaptat la noua configurație, cu alimentare din surse fără întrerupere UPS noi, cu redundanță.

Execuția lucrărilor se va realiza sub trafic, deci pe tronsoane stabilite împreună cu administrația aeroportului, în funcție de disponibilitatea amplasamentului și de planurile de zbor cunoscute la datele respective. Pentru reducerea perioadelor de indisponibilitate a pistei, antreprenorul trebuie să aibă în vedere că autoritatea contractantă poate solicita ca execuția anumitor categorii de lucrări să se deruleze în regim de 24 de ore din 24 ore  sau pe timp de noapte.

Firmele interesate pot depune ofertele până pe 16 martie a.c., ora 15.00, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate – preț. Cel mai scăzut preț va primi punctajul maxim de 90 de puncte, iar cea mai lungă perioadă de garanție, 10 puncte. Aceasta nu poate fi mai mică de 60 de luni.

Valentin ISPAS

1 COMENTARIU

  1. termenul este de upgrade balizaj, nu ca este neconform, ci trebuie imbunatatit raportat la legislatia actuala europeana.ar fi bine sa va documentati corect

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.