Sportul este important şi în carantină! Paul Constantin Cojocaru: “Trebuie să vrei să fii sănătos făcând sport şi nu luând pastile”

0
647

Sănătatea unui popor depinde și de strategia aleasă de autorităţi pentru orele de educație fizică și sport, dar și de cadrele didactice. Pentru a vedea care este realitatea în privința practicării sportului în timpul carantinei l-am întrebat pe Paul Constantin Cojocaru cum reuşesc profesorii să-i atragă pe copii către sport, în contextul influenței tehnologice şi care este mesajul pe care încearcă să-l transmită. Cert este faptul că educaţia este incompletă fără sport. Părintele 3C în România este profesor de sport, dar şi antrenor de arte marţiale, stilul Qwan Ki Do, având centura neagră 3 dang. Paul Constantin Cojocaru a predat educaţie fizică şi sport la o şcoală privată din Constanţa şi ne-a vorbit în cadrul unui interviu Focus Press despre importanţa sportului. Profesorul consideră că sportul este un aliat pentru noi, o activitate care nu trebuie neglijată în perioada carantinei, dar și faptul că totul ţine de adaptarea noastră la contextul pandemic.

Activitatea fizică ne ajută să rămânem sănătoși și să ne dezvoltăm personalitatea într-un mod armonios. Este necesar ca elevii să fie activi chiar dacă în aceste zile stau în casă, școlile sunt închise, sălile de sport din subordinea Ministerului Educaţiei sunt închise. Sportul este soluţia cea mai bună pentru creşterea imunităţii. Există studii care arată că activitatea fizică nu prezintă riscuri pentru sistemul imunitar și nu influențează incidența infecțiilor, însă este bine să fim prudenți în această perioadă.

Totuși, cei care vor să se bucure în continuare de sport, chiar și în timpul pandemiei, o pot face fără niciun fel de reţinere cu respectarea regulilor impuse de autorităţi. O treime dintre școlile primare și gimnaziale din România nu au săli de sport, potrivit unui studiu publicat pe site-ul Ministerului Educației. Iar acum şcolile şi sălile de sport din structura Ministerului Educaţiei sunt închise. România ocupă locuri fruntașe în rândul statelor europene la obezitatea infantilă și sportul ar trebui să fie cu atât mai mult luat în seamă.

Reporter: Viața dvs. este indisolubil legată de sport. Cine v-a îndrumat spre Facultatea de Educație Fizică și Sport de la Universitatea Ovidius din Constanța?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Am început la 12 ani cu practicarea fotbalului. Am făcut până la 18 ani perioada de juniorat la nivel de performanţă, după care a venit Revoluţia şi ne-am axat pe arte marţiale. Cluburile sportive şcolare şi cluburile de fotbal marea lor majoritate s-au desfiinţat şi de 30 de ani practic arte marţiale. Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport era continuarea, chiar dacă în liceu eram foarte bun la Matematică şi Fizică.

Rep.: Aveţi un mentor anume?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: De-a lungul timpului să ştiţi că am avut mai mulţi mentori. Primul mentor, primul antrenor de fotbal pe care l-am avut a fost domnul profesor Sandu Anghel. După aceea, mai târziu, primul instructor pe care l-am avut a fost Florin Macovei. Apoi Giam Su Ovidiu Covaci şi maestrul fondator al stilului Pham Xuân Tong

Rep.: Sunteți antrenor de arte marţiale, stilul Qwan Ki Do. De cât timp practicați această artă marțială?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: De 30 de ani sunt practicant şi de 25 sunt instructor.

Rep.: Câţi copii aveţi în formare?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: În momentul de faţă sunt mai puţini. Eu am fondat şi Terapia 3C şi lucrez artele marţiale cu copiii speciali. Aveam copii vindecaţi cu ajutorul Terapiei 3C şi care au devenit autonomi din punct de vedere psihomotor şi care practicau Qwan Ki Do. Perioada aceasta nu ne ajută foarte mult, dar înainte de pandemie erau 80 de copii în Constanţa şi în Bucureşti.

Rep.: Ce se întâmplă acum cu activitatea sportivă?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Acum nu se mai întâmplă. Se închid şcolile, sălile de sport. Se întâmplă că suntem nevoiţi să renunţăm la activităţile sportive fiindcă suntem ba în carantină, ba în stare de urgentă. Copiii, în general, nu mai fac mişcare şi lucrurile acestea vor avea repercursiuni . Vom vedea care sunt consecinţele în 2-3 ani.

Rep.: Ce face o artă marțială să fie „artă” și nu sport de luptă?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Toate artele marţiale pot fi privite şi ca sporturi de luptă, numai că nu sunt doar atât. Diferenţa dintre un sport axat doar pe procedeele de luptă şi o artă marţială constă în faptul că, în momentul în care ai asimilat tot bagajul tehnic, să zicem că ai ajuns la nivelul de centură neagră 2 dang – 3 dang, mai departe trebuie să te axezi pe locul intern. Acest loc înseamnă controlul respiraţiei, controlul energiei interne, meditaţie. Lucrurile acestea sunt accesibile la mai puţini practicanţi şi foarte puţini ajung la o asemenea performanţă. Totul ţine de o artă. Ai nevoie de un mentor care să te ajute pe calea asta. De aceea este calea artelor marţiale. Nu este un sport şi atât. Nu dai cu pumnul şi piciorul şi acolo s-a terminat totul.

Rep.: Ne aflăm în plină carantină. Vă rog să ne vorbiți despre importanța sportului la copii și nu numai, dar și despre beneficiile lui pentru sănătate?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Ştim cu toţii ce înseamnă “Mens sana in corpore sana” (O minte sănătoasă într-un corp sănătos –n.r.). Suntem de acord cu toţii că sportul este benefic pentru calitatea vieţii, pentru sănătate, pentru imunitate. Suntem într-un context în care imunitatea este vehiculată foarte des. În contextul actual pot să spun faptul că nu avem în spate un sistem care să ne ajute, care să ne educe în direcţia practicării sportului pentru menţinerea sănătăţii. Sportul poate fi abordat din trei perspective: pentru recuperare, ca sport de destindere sau sport de masă şi pentru performanţă şi înaltă performanţă. Noi vorbim despre sportul de masă. Atâta timp cât la nivel de societate lucrurile nu sunt privite corect în ceea ce priveşte sportul, atâta timp cât la ora de sport faci matematică şi română sau vii cu scutire medicală ca să nu transpiri şi să te îmbolnăveşti, despre ce putem vorbi?

Rep.: Dar, ţinând  cont că este carantină, cum pot face copiii sport, pentru că este esenţial pentru un stil de viaţă sănătos?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Cine a făcut sport înainte de carantină va face şi în carantină. Cine a refuzat să facă sport înainte de carantină acum are un motiv în plus să nu facă sport. Totul ţine de o educaţie anterioară pe care copilul şi adultul, adolescentul ar fi trebuit să le aibă. Faptul că un minim de antrenamente pe săptămână te ajută să fi sănătos din toate punctele de vedere.

Rep.: Prefectul Constanţei menţiona zilele acestea faptul că la sălile de sport funcţionale au fost găsite nişte probleme şi au fost aplicate amenzi pentru că nu s-a respectat anumite reguli. Ce ar trebui respectat în contextul actual şi la ce sport se referea, pentru că aţi menţionat că sălile de sport din structura Ministerului Educaţiei sunt închise?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Sălile de sport sunt închise pe nedrept. Şcolile sunt închise pentru că asta este directiva. Sala de sport în schimb este o sală unde, cu distanţare fizică şi cu respectarea normelor sanitare, sportul poate fi practicat. Toată lumea vorbeşte despre imunitate, dăm pastile pentru imunitate, dar nu facem sport pentru imunitate. Asta nu este foarte corect în contextul acesta. În Constanţa avem plajă unde putem face sport, putem alerga, distanţa fizică este asigurată. Ar trebui încurajate toate aspectele acestea. Revenind la lucrurile despre care vorbea domnul prefect probabil că el se referea la sălile de fitness unde probabil oamenii nu respectă regulile şi trec de la un aparat la altul fără să dezinfecteze.

Rep.: Dânsul spunea că se poate practica sport în sălile de sport, dar o pot face pe propria răspundere.

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Da, pe propria răspundere. Te duci într-o sală de sport şi dacă vezi că acolo condiţiile de distanţare fizică şi condiţiile sanitare nu sunt respectate este alegerea ta dacă intri sau nu intri. Cred că la asta se referea şi a punctat foarte bine domnul prefect din punctul acesta de vedere. Aşa înţeleg eu lucrurile.

Rep.: Mai multe localități din Constanța au fost carantinate. Cum pot practica copiii un sport în contextul actual pentru a nu risca să devină obezi?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Exact cum vă spuneam mai înainte. Cine a făcut sport înainte nu va putea trăi fără sport în perioada de carantină aşa cum cine a găsit fel de fel de motive ca să evite să facă sport acum are unul în plus. E carantină şi nu putem merge la sălile de sport la care oricum nu mergeam sau nu putem participa la orele de sport la care oricum nu puteam participa. Online îmi este greu să cred că lucrurile se desfăşoară chiar foarte corespunzător.  Ce putem face? Sunt lucruri simple, jocurile copilăriei pe care eu şi dumneavoastră probabil le jucam. Şotron se poate face în casă, sărit coarda, flotări, exerciţii pentru abdomen. Dacă vrei să faci sport poţi să faci, dar dacă tu ai o problemă că un bloc cu patru etaje nu are lift sau că parcarea este la 200 de metri de scara blocului este dificil să începem acum să facem educaţie în direcţia asta. Trebuie să vrei să fii sănătos făcând sport şi nu luând pastile.

Rep.: Cum percepeţi schimbările acestea repetate din educaţie, şi ale legii educaţiei, dar şi ale miniştrilor din cauza pandemiei de coronavirus și nu numai? Școli închise, săli de sport închise. Ce impact au aceste schimbări asupra populației?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Cred că impactul îl vom vedea în 2-3 ani. Nu va fi evident unul bun. Este trist că nu există coerenţă în abordarea măsurilor. Nu se ţine cont de faptul că într-o perioadă în care toată lumea vorbeşte despre imunitate sportul nu este văzut ca un factor care creşte imunitatea. Noi avem plajă, avem săli de sport la şcoli unde oamenii pot intra. Nu mai intră 50, dar intră 20, cu distanţare fizică, şi putem promova lucrul acesta. Auzim staţi în casă, feriţi-vă, nu ieşiţi nu ştiu unde. Bine, nu ieşiţi grămadă. Acolo unde se poate de ce să nu încurajăm? De ce să nu promovăm şi o stare de bine? Sportul te ajută să fii bine şi fizic şi psihic până la urmă, înlătură stresul într-o perioadă în care stresul este dus la cote maxime.

Rep.: Care credeţi că sunt provocările viitorului în educaţie, pentru că se tot vorbeşte pe bună dreptate, de dezastrul din acest domeniu, pe picior de egalitate cu acela din sănătate?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Ascultam la radio că domnul preşedinte vorbea de o reconstruire din temelii a sistemului de sănătate şi cred că şi în educaţie este la fel şi în sport, dar şi în mai toate aspectele vieţii. Este evident că lucrurile merg într-o direcţie mai puţin bună şi cu toate acestea toţi ne oprim la a face declaraţii şi postări pe Facebook. Dacă mâine Facebook-ul o să dispară nu o să mai aibă nimeni nimic de zis. Ar trebui să facem ceva pentru a schimba lucrurile. Ieşi pe plajă şi aleagă, du-te într-o sală de sport. Vorbesc de domeniul meu. Promovează sportul. Împingeţi copiii către sport. Lucrurile acestea ar trebui făcute şi educaţia ar trebui pornită din casă şi continuată de profesori. Profesorul de sport să nu mai accepte ca în ora de sport să se facă matematică şi română. Dacă este oră de sport atunci să faci sport. Despre asta este vorba. Mai târziu o să vezi tu de ce ai avut nevoie de sport. Acum te superi că transpiri sau că ai căzut şi te-ai julit sau alte probleme inerente până la urmă. Este normal să ai vânătăi dacă te duci la un sport de contact aşa cum dacă te duci la înot este normal să fii ud. Nu poţi să te plângi că eşti ud. La toate sporturile este normal să transpiri. Lucrurile acestea sunt văzute ca normalităţi numai de oamenii din sport. Toţi ceilalţi le văd ca orice altceva.

Rep.: Sportul mai este pe placul copiilor sau tehnologia a acaparat complet atenția lor în această perioadă?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Cred că ştim cu toţii răspunsul la întrebarea asta. O să vă povestesc experienţa mea în învăţământ. Am predat sport în clasele I-VIII, la o şcoală particulară şi credeţi-mă că dacă era să fie o evaluare corectă a copiilor majoritatea nu ar fi trecut clasa şi ar fi rămas repetenţi. În momentul în care tu ai un copil care nu sare 30-40 de cm, care aleargă 10 m şi îl ajuţi să respire este trist. Totul ţine de educaţie. Nu este neapărat nevoie să faci performanţă, important este să te mişti. Omul are nevoie de mişcare. Avem impresia că ne mişcăm fiindcă urcăm în maşină şi zicem că am străbătut distanţe lungi, însă maşina a străbătut-o şi tu ai stat pe un scaun. Eşti cu jocul în faţă, unde imaginile se mişcă şi ai impresia că te mişti şi tu. Nu! Tu stai pe un fotoliu. Despre asta este vorba. Este vorba despre educaţie.

Rep.: De ce aţi renunţat la orele de sport?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Timpul. Am proiectul cu Terapia 3C, copiii cu autism şi efectiv nu mai aveam timp.

Rep.: Cineva spunea că „tehnologia parcă i-a hipnotizat pe copii. Am avut cazuri de copii care alergau cu ochii în telefon. Sunt tot mai mulți copii obezi. Le lipsește și educația de acasă. Ce abilități ar trebui să aibă cadrele didactice pentru a-i atrage pe copii spre educația fizică și sport fără să dețină dosarul plin cu scutiri medicale?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Nu poţi transmite ceva în care tu nu crezi. Dacă profesorul respectiv nu crede  şi nu este pasionat de ceea ce face nu poate transmite şi elevului. Nu poţi să înveţi matematică atâta timp cât tu o faci doar ca să-ţi iei un salariu. Nu poţi să transmiţi copilului bucuria practicării unei arte marţiale atâta timp cât tu o faci doar aşa, la un nivel mai puţin. Trebuie să fii pasionat de ceea ce faci ca tu să transmiţi mai departe dincolo de formarea profesională pe care ai urmat-o. În vremurile trecute aveam profesori care în momentul în care intrau în clasă te acaparau. Băieţii mei au terminat de mult şcolile, ciclul gimnazial şi liceal şi nu mai ştiu exact, dar nu i-am auzit niciodată să vorbească de un profesor în felul acesta, de un profesor pasionat de ceea ce face. Cred că acolo este o problemă.

Rep.: Pasiunea este suficientă pentru a-i determina pe copii să facă sport?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Da! Îmi aduc aminte de o relatare a copilului meu cel mai mare. El trecuse în clasa a IX –a şi în primul semestru venise o profesoară care îi ţinea numai în 2 şi în 3 şi cu motiv şi fără şi ei urau limba română. În semestrul II a venit o profesoară care în primele 2 săptămâni le-a pus 10 la toţi pentru sarcini mai puţin exigente. Faptul că le-a arătat că şi ei pot fi foarte buni şi că pot reuşi i-a făcut să pună mâna pe carte, să citească, dar asta poate să o facă numai un om pasionat. Atâta timp cât tu eşti un inchizitor, un om care trânteşte cu toată lumea de pământ, nu poţi. Tu dacă eşti un om pasionat şi puternic trebuie să-l ajuţi pe celălalt să înţeleagă că şi el poate să ajungă cel puţin la fel ca tine.

Rep.: Sportivii pot obține orice performanță doresc numai dacă au o motivație puternică și bine conturată în planul mental al fiecărui individ. Cum reușesc antrenorii să-i motiveze pe sportivi în contextul actual: competiții anulate. Cum se desfășoară antrenamentele?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Nu activez în zona de înaltă performanţă, dar am prieteni care sunt acolo. Este destul de dificil anul acesta. Trebuie să spunem că înaltă performanţă nu este doar efortul sportivului şi al antrenorului mai este şi cel care se ocupă de partea de recuperare şi cel care se ocupă de alimentaţie. Este o echipă care aduce sportivul în zona înaltei performanţe. Este dificil acum. Multe competiţii sunt anulate. Era un ritm în care sportivul intra, iar în momentul în care l-ai scos din ritm repunerea lui în ritm necesită mai mult timp. Este o perioadă în care toţi ne readaptăm. Toţi trebuie să găsim soluţii pentru o situaţie pe care nu ne-am gândit că o vom trăi, dar lucrurile se pot realiza, nu este o problemă.

Rep.: Sportul mai înseamnă autodisciplină și îndeplinirea unor baremuri. Mă refer la probele sportive pentru admiterea la școlile de poliție, structuri din cadrul Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării Naționale și Administrația Națională a Penitenciarelor. Multe dintre concurentele care s-au prezentat la probele sportive din ultimii ani au avut probleme chiar de la primul obstacol, săritura de pe loc. Câtă pregătire este necesară înaintea unui astfel de examen pentru a putea fi declarat “admis” la un astfel de concurs?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Probabil că este vorba despre persoane care nu au practicat sportul niciodată şi care au spus că dacă aleargă puţin aia e. Cred că este vorba de cel puţin 6 luni de pregătire sportivă intensă, dacă nu ai mai practicat sport niciodată ca să poţi trece prin asemenea probe la un examen. Discutăm şi despre baremuri, dar şi de ceilalţi care pot fi un pic mai bine pregătiţi decât tine. Dacă tu te-ai pregătit, dar ai barem mai mic decât ei rişti să nu treci proba respectivă.

Rep.: Discutăm despre un examen destul de exigent. Probele nu sunt foarte simple.

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Să ştiţi că nu este uşor pentru o persoană care nu a făcut sport în viaţa ei să facă două flotări, să alerge şi să facă toate acestea într-un circuit. Dacă tu nu ai făcut sport niciodată şi eşti nevoit să alergi 1 km în ziua aceea nu-ţi mai trebuie nimic. Tracţiunile, genuflexiuni, săriturile,  flotările te pun în dificultate. Din start nu te mai ţin picioarele şi nu mai poţi.

Rep.: O pregătire de minim 6 luni înainte este suficientă?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Este suficientă pentru asemenea probe dacă sunt făcute cu un profesor de sport sau cu un antrenor de 3 ori pe săptămână, în primele luni şi cu pregătire zi de zi în ultima lună cred că se poate obţine rezultate.

Rep.: Anul acesta din cee ace ştim au fost eliminitate probele sportive din cauza pandemiei. Cum credeți că vor decurge probele sportive anul viitor?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Din ce văd pe la ştiri, la televizor, probabil că prin martie anul viitor vom ieşi din actuala criză. Am înţeles că au apărut deja vaccinuri, se testează, o să ne vaccinăm şi o să ne reluăm vieţile. Puţin probabil că o să mai fie la fel cum a fost. E greu de prevăzut ce vor hotărî facultăţile, academiile care au astfel de probe anul viitor. Proba sportivă şi pregătirea fizică în cadrul academiei probabil că este una care trebuie să aibă un cuvânt greu de spus.

Rep.: Care sunt consecințele pe termen lung asupra sănătății dacă nu practicăm niciun fel de sport?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Este de ajuns să ne uităm la copiii de până în 16 ani care au boli pe care noi nu le-am avut, bunicii noştri nu le-au avut şi toate din cauză faptului că nu ies afară să se joace. Noi stăteam toată ziua afară, băteam mingea sau ne jucam hoţii şi vardiştii. Totul era o mişcare. În ziua de azi copiii se joacă în nişte spaţii închise numite locuri de joacă. În parcuri nu te mai poţi duce. Nesupravegheat nu-l poţi lăsa pe copil pentru că ţi-l fură, ţi-l bate sau ţi-l violează. Asta-i societatea din ziua de azi. Consecinţele sunt exact acestea. Copiii din ziua de azi au patologii pe care bunicii noştri nu le aveau şi care noi nu le avem. Este o degradare a stării de sănătate la nivelul populaţiei tinere. Sunt persoane care ajung să spună că sunt bătrâne la 30 de ani ca să mai facă sport.

Rep.: Mișcarea înseamnă viață, sportul înseamnă sănătate. Aminteaţi de degradarea stării de sănătate. Parcuri sunt închise. Sălile de sport sunt închise. Care ar fi soluțiile în contextul pandemic pentru un stil de viață sănătos, pentru că avem nevoie de mişcare şi sănătatea este foarte importantă?

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Cuvântul de ordine ar trebui să fie adaptarea. Fiecare să se adapteze în aşa fel încât să poată să facă măcar de două ori pe săptămână puţină mişcare, într-un fel sau altul, fie că vorbim de plimbare sau de bicicletă, o bandă în casă sau o coardă. Cred că totul ţine de adaptare. Cuvântul cheie este adaptarea. Felul în care te poţi adapta la contextul în care suntem obligaţi cu toţii să ne adaptăm.

Rep.: Vă rog să transmiteţi un mesaj în contextul acesta tuturor constănţenilor şi nu numai.

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Faceţi sport! Faceţi sport dacă vreţi să fiţi sănătoşi pentru că altă soluţie nu este.

Rep.: Vă mulţumim!

Prof. Paul Constantin Cojocaru: Vă mulţumesc şi eu!

 Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.