Străzile din Murfatlar au devenit iazuri: de 3 ani nu s-a mai făcut nimic, deși banii pe lucrări au fost încasați

0
1900

În anul de grație 2020, în orașul Murfatlar (ca și în multe alte orașe) există străzi în care oameni pot arunca pește-puiet și pot pescui la propriu. Unii localnici chiar au luat poziția de pescuit, aruncând undița în apă –  acesta fiind un mod de a atrage atenția autorităților cu privire la starea jalnică în care au ajuns aceste străzi-iazuri. Nu este un lucru nemaiîntâlnit ca, în general, unele străzi să nu fie tocmai ok. În toate orașele există așa ceva. Dar în străzile la care facem referire acum s-au investit bani, s-au încheiat contracte, s-au început lucrările și….cam atât!  Actualmente, oamenii merg prin apa adâncă până la genunchi, ca în orezărie. Nu ne-ar mira ca unii oameni să-și facă propriile crescătorii de guvizi în fața porții.

Geneza

Totul a început în anul 2016, când firma Telor Invest SRL din București, societate abonată abonată la bani publici și care a făcut lucrări de mântuială mai peste tot. În urmă cu 4 ani, firma a câştigat licitaţia şi şi-a adjudecat contractul privind „Execuţie lucrări pentru proiectul – Reabilitare şi modernizare a 26 de străzi în oraşul Murfatlar, judeţ Constanţa – nr. 1649 din data de 9 martie 2016 cu Primăria oraşului Murfatlar, pentru suma de 9.826.023,76 de lei, fiind aleasă dintre cei nouă participanţi pentru că a avut preţul cel mai mic, lucrariile fiind estimate iniţial la suma de 13.386.718,11 lei. Numai că lucrările au fost începute, apoi abandonate.

Exodul

 În toamna anului 2017, după ce o parte din străzile respective au fost decopertate până au dat de pământ, pentru a se adăuga strat de piatră și alte materiale specifice acestui tip de lucrări, utilajele au fost retrase și duse au fost. Nu se mai vedea nici o urmă de muncitor în zonă. Toți muncitorii, cu tot cu utilaje, au plecat și nu au mai călcat pe acolo, iar Străzile din Murfatlar (putem da și exemple: strada Frasinului, strada Nicolae Labiș, strada Plopilor și altele) au rămas într-o stare mai proastă decât înainte de începerea lucrărilor. E și normal, după decopertare nu mai poate fi numită ”stradă”. În urma precipitațiilor abundente, acestea devin bălți în toată regula. Degeaba Primăria Murfatlar a încercat pe toate părțile să-i oblige pe cei responsabili să-ți ducă la bun sfârșit ceea ce au început. Localnicii spun că nu s-a mai făcut chiar nimic.

Management prost + executări silite = FALIMENT

Din cauza situației financiare și a managementului prost, mai ales că societatea Telor Invest era executată silit din toate părțile și în toate pozițiile, firma Telor a intrat în faliment, la 5 ani de la înființare, timp în care ”a tocat” milioane de bani. Bani publici! Probabil vă întrebați cine e în spatele unei astfel de afaceri, veți afla că sunt unele persoane publice care, la un moment dat, au avut funcții în stat chiar la nivel înalt. 

Și DA, este o AFACERE, chiar dacă, aparent, pare a fi un eșec. Este cel mai bine, pentru unii, să câștige licitații, să încaseze bani mulți, să înceapă lucrările, apoi să le abandoneze, după care să bage firma în faliment. Pentru că nu numai la Murfatlar au procedat așa. Și la Cernavodă s-a întâmplat exact la fel, cu unele trotuare pe care trebuiau refăcute.

Lucrări publice, unele OK, altele…DOREL!!!

Telor Invest are deja în palmares lucrări câştigate prin achiziţie publică la mai multe instituţii publice, cele mai multe în judeţul Constanţa. Astfel, în 2015, la scurt timp de la înfiinţare, a câştigat două contracte privind „Întreţinere periodică covoare asfaltice executate la cad 2015-2016 – DRDP Constanţa –SDN Constanţa“ cu CNAIR, prin Direcţia Regionla de Drumuri şi Poduri Constanţa, unul în suma de 19.321.848 de lei (contract nr. 62/89282 ), atribuit pe 24 septembrie 2015 şi altul de 14.266.980 (contract nr. 60/88967), atribuit cu doar o zi înainte, pe 23 septembrie 2015. Şi Consiliul Judeţean Constanţa a încredinţat firmei Telor Invest un contract, pe data de 14 octombrie 2016 „Servicii de proiectare şi execuţia drumurilor de acces la obiectivele nou construite în localităţile Ovidiu, Tortoman şi Deleni, Judeţul Constanţa“ pentru suma de 3.324.050,54 de lei. Apoi au urmat contractele de la Cernavodă şi Murfatlar, unde au dat ”buleală”, vorba românului.

Date despre firmă și acționariat

SC Telor Invest, din Sectorul 6 București, a fost înființată în 2015,  asociatul şi fondatorul său fiind George Oliviu Cătană. Obiectul principal de activitate al firmei este „Lucrări de construcţie a drumurilor şi a cailor ferate“. La înfiinţare un anume Adrian Josan a administrat societatea. Josan a fost director staţiei asfaltare al SC Tehnologica Radion SRL, o altă firmă dubioasă, unul din cei mai mari constructori de drumuri din România, abonată, la rândul ei, la bani publici, intrat în insolvenţă după arestarea patronului său – Theodor Berna –fost consilier prezidenţial şi apropiat al conducerii fostului PDL, arestat în august 2014 într-un dosar în care este acuzat de evaziune fiscală şi spălare de bani.

De fapt, numele lui Adrian Josan de la Telor Invest este strâns legat și de Tehnologica Radion. Numai că Telor și-a schimbat conducerea, fiind preluată de Mihai Alexandru Fodor, un tânăr care apărea și în acționariatul Tehnologica Radion SRL şi, potrivit unor surse neoficiale, rudă prin alianţă a lui Theodor Berna. Mai pe scurt, ambele firme au fost controlate de acelaşi grup de persoane, iar Telor Invest a fost înfiinţată după colapsul înregistrat de Tehnologica. Dar, din câte se pare, nici Telor nu a avut viaţă lungă. Este posibil ca ”grupul” să fi început, deja, să ia alte lucrări publice și să încaseze alți bani, prin intermediul altor firme, după aceeași ”rețetă”, dar despre acest subiect vom reveni cu detalii.

Până atunci, vă invităm să urmăriți un filmuleț despre o stradă din Murfatlar, unde ploile din ultima perioadă au format un adevărat lac și unde doar lebedele mai lipsesc.

Daniel ALBU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.