Procurorii Curții de Apel Constanța au anunțat că prin ordonanța nr. 93/P/2021 din 29 iunie 2021 s-a dispus continuarea urmăririi penale în dosarul scafandrilor decedați în timpul unei intervenții la lucrărilor de lărgire a plajelor din Eforie.
„Măsura a fost luată față de suspecții P.T. (Petrescu Traian – n.r.), P.T.R. (Petrescu Traian Răzvan, fiul lui Petrescu Traian – n.r.) și respectiv SCBIMA S.R.L. pentru săvârșirea infracțiunilor de ucidere din culpă, prevăzută și pedepepsită de art. 192 al. 1,2 și 3 Cod penal și neluarea măsurilor legale de protecție a muncii, prev. și pedep. de art. 349 Cod penal, cu aplic. art. 38 Cod penal. S-a reținut în sarcina suspecților că prin neluarea măsurilor legale de securitate în muncă necesare în cadrul executării lucrărilor servicii de monitorizare a diversității și calității apei pentru proiectul de reducere a eroziunii costiere – faza II – 2014 – 2020 au generat condițiile ce au determinat accidentul de muncă soldat cu decesul scafandrilor S.S.A. și M.M.E. În cauză au fost luate măsuri asigurătorii. Suspecții au fost audiați cu respectarea drepturilor procedurale. După administrarea probatoriului ancheta va fi finalizată și se va dispune soluție în cauză”, au transmis miercuri, 28 iulie, reprezentanţii Parchetului Curţii de Apel Constanţa.
Reamintim că militarii ISU Dobrogea au fost solicitați să intervină vineri, 9 aprilie, a.c., în jurul orelor 14.20, în Eforie Nord pentru a salva doi scafandri. Din nefericire, ambii au murit. Potrivit unor date preliminarii, motivul tragediei ar fi o eroare în ceea ce privește încărcarea buteliilor de aer. Mai mult, ancheta procurorilor a scos la iveală, până în momentul de faţă, că cei doi scafandri au fost trimişi la scufundări cu echipament neadecvat, că s-a acţionat fără respectarea normelor de siguranţă şi că existau permise de scufundări „de agrement”, deşi legislaţia în vigoare prevede alte condiţii în cazul de faţă.
Liderul BNS, Dumitru Costin, dezvăluie un lung şir de abuzuri care au condus la decesul celor doi scafandri
Mai trebuie precizat că imediat după nenorocire, liderul Blocului Naţional Sindical, Dumitru Costin, a susţinut o conferinţă de presă în cadrul căreia a atras atenţia asupra „şirului de abuzuri” care a condus la decesul celor doi scafandri. Dumitru Costin a arătat că firma pentru care făceau scufundări cei doi bărbaţi care au murit în Marea Neagră, în zona Eforie Nord, nu avea autorizaţie de la Autoritatea Navală Română şi nici permis de lucru de la Căpitănia Zonală Constanţa. El a acuzat că firma nu avea o echipă complexă la locul respectiv care ar fi putut interveni în momentul când lucrurile nu mergeau conform planului. Dumitru Costin a mai arătat că firma respectivă a câştigat licitaţia fiind favorizată prin criteriile stabilite în caietul de sarcini, fiind singura din România care le-ar fi îndeplinit. Iată spunea, în aprilie 2021, după tragedie, Dumitru Costin:
“Este cazul ca această speţă să fie investigată mult mai profund pentru că veţi vedea moartea violentă a celor doi cetăţeni români a survenit ca urmare a unei speţe care are rădăcini adânci de corupţie, într-un demers iniţiat în 2018, mai precis în 22 noiembrie”, a spus liderul BNS.
Pe 22 mai 2018 a fost lansat pe SEAP anunţul de licitaţie pentru contractarea unor servicii de monitorizare a biodiversităţii şi calităţii apei de către Administraţia Bazonală de Apă Dobrogea Litoral (ABADL). Serviciul licitat era pentru proiectul de înnisipare a plajelor, un proiect derulat de Apele Române, cu o valoare de aproape 900 de milioane de euro. “Facem menţiunea că acest caiet de sarcini a conţinut prevederi contrare normelor legale în vigoare în ceea ce priveşte certificările tehnice şi profesionale, în ceea ce priveşte acreditările posibilelor firme competitoare, cât şi în ceea ce priveşte personalul calificat al acestora”, spune Dumitru Costin.
Astfel, Asociaţia Naţională a Scafandrilor Profesionişti şi Salvamarilor din România a evaluat caietul de sarcini şi a stabilit că numai o firmă din ţară putea îndeplini acele criterii, este vorba de SC AON. Ei au sesizat şi DNA Constanţa, în ianuarie 2020. În adresa către procurori, Asociaţia atrăgea atenţia „asupra gravităţii situaţiei întrucât consecinţele derulării acelui contract în condiţiile prezentate pe SEAP riscau să aibă ca şi consecinţe accidente ce puteau surveni operând cu scafandri fără calificare adecvată sau cu companii care nu respectă condiţiile tehnice de îndeplinire a acestei activităţi, cât şi riscul pierderii de fonduri europene alocate acestei lucrări”. În iunie 2020 licitaţia a fost adjudecată de către o asociere care cuprinde şi firma AON, dar, spun sindicaliştii, odată adjudecată , asocierea nu a făcut niciun pas pentru a-şi acoperi vulnerabilităţile.
“Odată adjudecată licitaţia, asocierea câştigătoare care cuprinde firma AON nu face nici măcar un pas în ideea de a-şi acoperi vulnerabilităţile prin întreprinderea unor demersuri în vederea respectării prevederilor legale. Aşa cum am menţionat, companiile care doresc să desfăşoare activităţi comerciale subacvatice trebuie să respecte, pe lângă normele legale mai sus menţionate, încă un ordin al Ministerului Transporturilor, Odinul 1267/2008 pentru aprobarea regulilor de desfăşurare a operaţiunilor de scafandrerie în porturi şi apele naţionale navigabile ale României. Şi aici regulile sunt clare, fără echivoc şi presupun ca firma respectivă să dispună de tehnologii, de proceduri specifice lucrului sub apă, de personal calificat conform legislatiei naţionale în vigoare”, a menţionat preşedintele Blocului Naţional Sindical. El a precizat că SC AON trebuia să aibă o autorizaţie specifică de la Autoritatea Navală, dar şi un permis de lucru de la Căpitănia Zonală Constanţa. Facem precizarea că SC AON este controlată de Traian Petrescu, expert de mediu şi fost director al Agenţiei de Mediu Constanţa.
“Îndeplinirea tuturor acestor condiţii ar fi dus ca SC AON să beneficieze de o autorizaţie specifică eliberată de Autoritatea Navală Română în condiţiile legii. În urma unor verificări făcute pe site-ul Autorităţii Navale, constatăm că, în ianuarie 2021, firma AON nu figurează pe lista companiilor autorizate. Mai mult, începerea lucrărilor este permisă numai după ce operatorul economic ce execută activităţi de scafandrerie a obţinut permisul de lucru, acesta trebuind să fie eliberat de Căpitănia portului în a cărei zonă de jurisdicţie urmează să se desfăşoare lucrările de scafandrerie. În cazul nostru, acest permis de lucru ar fi trebuit să fie eliberat de Căpitănia Portului Constanţa şi din informaţiile de care dispunem la momentul efectuării lucrărilor subacvatice (9 aprilie 2021), firma mai sus menţionată nu dispunea de acest permis”, a transmis Dumitru Costin. El consideră că, dacă firma respectivă ar fi respectat toate normele în vigoare, cei doi scafandri ar fi în viaţă.
Dumitru Costin a susţinut că s-a ajuns la această tragedie în urma unui şir lung de abuzuri. “Un lung şir de abuzuri care au început cu mistificarea unui caiet de sarcini de către cei de la Apele Române astfel încât câştigătorul era cunoscut cu câteva luni înainte, continuând cu încălcarea sistematică a normelor legale în vigoare privitoare la activităţile comerciale cu scafandri care au loc pe teritoriul României de către compania câştigătoare au dus la pierderea a două vieţi omeneşti. Dezavuăm orice încercare a celor vinovaţi de a mistifica adevărul şi de a localiza răspunderea în dreptul persoanelor decedate. Avem deja articole de presă apărute în ultimele zile care induc deja ideea, mesajul că cei vinovaţi pentru ceea ce s-a întâmplat sunt chiar decedaţii”, a explicat Dumitru Costin.
În replică la cele afirmate de Dumitru Costin, Traian Petrescu, prin firma sa, a transmis un comunicat de presă prin care a dat de înţeles că nu ar avea vreo responsabilitate în legătură cu decesul celor doi scafandri, pentru că ar fi fost subcontractaţi – detaliile comunicatului le puteţi citi AICI!
Însă, în ciuda tentativei SCBIM de a se debarasa de problema scafandrilor, procurorii au decis să continue cercetările, considerând că responsabilitatea acţiunilor întreprinse de scafandri, precum şi siguranţa acestora, era în sarcina societăţii conduse de Traian Petrescu.
C.S., A.C.
Citeşte şi: